رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471934

جلال چراغپور در گفت‌وگو یی گفت:

تفاوت‌ها در استقلال محسوس است /کالدرون و پرسپولیس به هم نچسبیده‌اند/ پتانسیل شهرخودرو در حال تمام شدن است

ساعت 24- دیدار سپاهان و استقلال در هفته دوازدهم لیگ برتر در حالی با نتیجه 2-2 به پایان رسید که این مسابقه را می‌توان جذاب‌ترین بازی لیگ نوزدهم تا به اینجای کار دانست. مسابقه‌ای بین 2 تیم مدعی قهرمانی این فصل که در آن اتفاق‌های زیادی هم رقم خورد؛ از عقب افتادن استقلال و در ادامه پیش افتادن این تیم تا گلی که دقیقه 95 دریافت کرد. تیم اصفهانی تا پیش از این بازی، تنها یک گل آن هم از روی نقطه پنالتی از پارس جنوبی دریافت کرده بود ولی 2 گلی که مهدی قائدی و شیخ دیاباته برای آبی‌ها به ثمر رساندند، در جریان بازی به این تیم زده شد.

خبر
ضمن اینکه محمدحسین زاهدی فرد، داور مسابقه خطای هند کی‌روش استنلی مهاجم سپاهان در محوطه جریمه این تیم را ندید و پنالتی به سود استقلال نگرفت که این موضوع اعتراض شدید آبی‌پوشان را در پی داشت. در هرحال این تساوی و شکست شهرخودرو در مشهد مقابل صنعت نفت آبادان، باعث شد سپاهان با 23 امتیاز به صدر جدول بازگردد.

عصر شنبه 2 مدعی لیگ برابر هم قرار گرفتند و استقلالی‌ها در بیشتر دقایق بازی توانستند برتری خود را به سپاهان آن هم در اصفهان دیکته کنند. با توجه به کیفیتی که سپاهان و استقلال ارائه دادند، به نظر می‌رسد نسبت به دیگر مدعیان، از بخت بیشتری برای قهرمانی برخوردارند. جلال چراغپور، کارشناس فوتبال به خبرنگار «ایران» گفت: «بازی سپاهان و استقلال اتفاق‌های تاکتیکی قابل توجهی داشت و در نهایت با گل دقیقه آخر امید نورافکن مساوی شد. موضوعی که تفاوت‌ها را نشان می‌دهد، کار دفاعی است که تیم‌ها در زمان حمله از خودشان بروز می‌دهند. اگر دیدید بازیکنان تیمی در زمان حمله، حمله وظیفه‌دار انجام می‌دهد، مدافعان پا به توپ جلو می‌آیند و زمین را از حریف می‌گیرند و اضافه می‌شوند، مدافعانی که تا نیمه زمین پیش می‌آیند و مثل یک‌ هافبک پاس می‌دهند و دوباره به جای اصلی خود برمی‌گردند و به عبارتی توپ را زود از خودشان دور نمی‌کنند و هنگام مالکیت توپ، بازی رفع تکلیفی ارائه نمی‌دهند، بدانید که این کار به آنها گفته شده و جزو وظایف تیمی هر بازیکنی است. این نشانه‌ها را می‌توان در استقلال دید. در طول بازی استقلال، بارها ترکیب‌های 3 نفره شکل می‌گیرد و تعداد سانترها بسیار بیشتر از قبل شده، بنابراین تاکتیک توصیه شده سرمربی در زمین اجرا می‌شود. در استقلال می‌بینیم که مثلاً بازیکنی مثل قائدی یکضرب توپ را وارد دروازه می‌کند. در مواقعی سانتر بازیکن به منطقه است و یک وقت سانتر برای بازیکنی خاص. برای به ثمر رسیدن هرکدام از اینها باید در تمرینات بارها و بارها کار شود.»
در شرایطی که تمام نگاه‌ها به بازی حساس اصفهان بود، بازی دیگری هم در مشهد برگزار شد که اهمیت خاصی داشت و در نهایت نتیجه غیرمنتظره‌ای هم رقم خورد. نتیجه‌ای که باعث شد شهرخودرو صدر جدول را از دست بدهد. چراغپور با اشاره به شکست یحیی گل‌محمدی و شاگردانش مقابل صنعت نفت آبادان، صحبت‌هایش را ادامه داد: «احساس می‌کنم که پتانسیل شهرخودرو در حال تمام شدن است. نمی‌دانم چه اتفاقی برایشان افتاده ولی رو به افول هستند. بعضی از تیم‌ها اول فصل از بقیه رقبا پیشی می‌گیرند، مثل تیم یحیی. حالا به نظرم این مربی حرف‌هایش را زده و کارهایش را کرده و با اینکه نیم فصل هم نشده در حال پایین آمدن است. دیگر نمی‌تواند کار جدیدی ارائه دهد. مثلاً پپ گواردیولا در هفته 2 تاکتیک جدید ارائه می‌دهد و روی کار قدیمی پافشاری نمی‌کند یا یورگن کلوپ که نمی‌گذارد شیوه کارش برای حریف عادی و تکراری شود.»
ارزیابی این مربی باسابقه فوتبال از شرایط پرسپولیس چنین است: «به اعتقاد من پرسپولیس تیم سرحالی نیست و به نظر نمی‌رسد که گابریل کالدرون هم چیزی به این تیم اضافه کرده باشد. در حالی که برانکو با همین نفرات کار می‌کرد و گل‌هایش را هم بازیکنانی مانند علی علیپور می‌زدند که در این فصل جزو مهاجمان ناکام است. هر بازیکنی حرف برانکو را گوش نمی‌کرد یا چارچوب او را رعایت نمی‌کرد، کنار گذاشته می‌شد. امید عالیشاه گفت سرباز است، برانکو گفت برود. محمد نوری می‌خواست به خارج برود، برانکو گفت برود. رامین رضاییان و مهدی طارمی و چند بازیکنان دیگر هم همین طور. او اصلاً اصراری مبنی بر ماندن بازیکنانی که نمی‌خواستند باشند، نداشت ولی به نظر می‌رسد کالدرون فرافکنی می‌کند. احساس می‌کنم که او و پرسپولیس به هم نچسبیده‌اند.»
چراغپور درباره اینکه به نظر می‌رسد با این شرایط کالدرون به کار خود در پرسپولیس ادامه نخواهد داد، چنین واکنشی داشت: «من فکر می‌کنم آنها (مسئولان باشگاه پرسپولیس) هم به این فکر افتاده‌اند چون در پرسپولیس چیز تازه‌ای نمی‌بینیم. تغذیه بازیکنان پرسپولیس در جلوی زمین اشکال دارد. هر وقت یک نفر می‌خواهد نکته تازه‌ای در فوتبال ببیند، باید به کناره‌ها توجه کند. چون اولین نقطه‌ای است که کارهای 2 نفره و 3 نفره جواب می‌دهد. مثلاً در لیورپول ترکیب‌های 3 نفره لب خط چقدر با هدف شکل می‌گیرد و در طول بازی چند بار تکرار می‌شود. توجه کنید که در همین تیم بازیکنی به نام سادیو مانه از چه بازیکنی توپ می‌گیرد، به کجا می‌برد و به چه کسی پاس می‌دهد. درحال حاضر استقلال جزو تیم‌های لیگ است که با استفاده از کناره‌ها، مدرن بازی می‌کند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها