رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471949

تازه ترین تحولات عراق:

العبادی و صدر انتخابات را تحریم کردند؛معترضان باید انتخاب کنند/عشایر عراق با سلاح به میدان آمدند

ساعت 24-در حالی که ائتلاف سائرون، تلویحا برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق را خواستار شده، کمیسیون حقوقی پارلمان این امر را غیرقانونی اعلام کرد.پیرو این درخواست العبادی نیز انتخابات را تحریم کرد.

خبر
این ائتلاف طی بیانیه‌ای گفت که در هیچ یک از نشست‌های گروه‌های سیاسی برای انتخاب جایگزین عبدالمهدی شرکت نخواهد کرد و این مسئله به مردم و تظاهرات‌کنندگان مربوط است و آنها باید جانشین نخست‌وزیر مستعفی را انتخاب کنند.

از سوی دیگر، کمیسیون حقوقی پارلمان در واکنش به زمزمه‌های برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید اعلام کرد که برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر پس از پذیرش استعفای عادل عبدالمهدی در پارلمان غیرقانونی است.

«سلیم همزه» عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با المعلومة اظهار داشت: نظام سیاسی کشور، ریاست جمهوری نیست و هیچ گروه سیاسی حق برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر را ندارد. لذا برگزاری همه‌پرسی امری مخالف قانون اساسی کشور است و قابل اجرا نیست.

وی افزود: نامزدی برای نخست‌وزیری باید از طریق «برهم صالح» رئیس‌جمهور اعلام شود و پارلمان مشروط به پذیرش سیاسی و مردمی نامزد پیشنهادی، می‌تواند به او رأی دهد.

در حالی که سائرون بر ضرورت برگزاری همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر تاکید دارد، ریاست پارلمان عراق، اعلام کرد که برای بررسی قانونی مسئله انتخابات و کمیساریای عالی انتخابات، نمایندگان گروه‌های سیاسی کشور باید در نشست روز دوشنبه (امروز) شرکت کنند.

این نشست قرار است به ریاست محمد الحلبوسی و روساء و نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی کشور ساعت 12 ظهر امروز (به وقت بغداد) برگزار شود.

در همین حال رئیس ائتلاف "النصر" هم از عدم مشارکت خود در فرایند تعیین نخست‌وزیر جدید این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، حیدر العبادی، نخست وزیر سابق و رئیس ائتلاف النصر در پارلمان عراق در سخنانی پس از پذیرش استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی این کشور از سوی پارلمان اظهار کرد: سعی کردم مواضعم در راستای منافع ملت و اصلاح دولت باشد و همچنان با حس مسؤولیت پذیری ملی و نه رقابتی، از مردم و وطنم حمایت خواهم کرد.

وی افزود: در انتخاب جانشین نخست‌وزیر مشارکت نمی‌کنم و می‌خواهم که این فرد مستقل و مورد اعتماد ملت باشد.

ائتلاف النصر که توانست با کسب ۱٬۱۳۴٬۲۶۶ رأی در انتخابات پارلمان عراق در مه ۲۰۱۸، ۴۲ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی را از آن خود سازد، قدرت سوم در پارلمان عراق به شمار می‌رود.

طبق ساز و کار قانون اساسی عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، رئیس جمهوری این کشور باید طی ۱۵ روز نامزدی را برای تشکیل دولت به پارلمان معرفی کند.


عشایر عراق برای مقابله با شورشیان به میدان آمدند

پس از گذشت دو ماه از اعتراضات عراق که بتدریج به شورش و ورود نیروهای افراطی و تخریب اموال عمومی منجر شد، عشایر برای حفظ امنیت و حفاظت از تظاهرکنندگان مسالمت جو در برابر تخریبگران و نفوذی ها به خیابان آمدند.

ورود عشایر به خیابان در نتیجه بیانیه جمعه گذشته مرجعیت عالی دینی عراق اتفاق افتاده که از تظاهرکنندگان مسالمت آمیز خواست تا نفوذی ها و تخریب گران را از صفوف خود دور کنند و جلوی جنگ داخلی را بگیرند.

عشایر در ناصریه مرکز استان ذی‌قار که با خشن ترین شکل اعتراضات در استان های جنوب و مرکز عراق مواجه بوده از شب گذشته به خیابان ها آمدند تا جلوی تخریب و فتنه انگیزی را بگیرند.

عشایر ذی قار با فرزندان و سلاح های خود به خیابان آمده اند و در حمایت از بیانات آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق و علیه امریکا شعار دادند.

عشایر در ورودیهای شهر ناصریه مستقر شدند و از ورود هرگونه عناصر مخرب و نفوذی از دیگر مناطق به این شهر جلوگیری می کنند.

این اقدام عشایر بتدریج به دیگر استان های عراق از جمله نجف اشرف نیز در حال گسترش است و طی دیروز و امروز عراق وضعیت به نسبت آرامی داشته است.

عشایر نجف نیز برای پایان دادن به بحران پیرامون مرقد و مجتمع فرهنگی شهید آیت الله محمد باقر حکیم (ره) مستقر شدند و با تظاهرکنندگان را که گمان می کردند شماری از افراد بازداشتی در این مکان نگه داری می شوند، با گفتوگو و این که هیج فرد بازداشتی در این مکان نیست، متقاعد کردند که از منطقه دور شوند.

شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق از ورود و حضور عشایر به صفوف تظاهرکنندگان از استقبال کرد و در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشته است: «کلمات قادر به توصیف موضع عشائر ذی قار نیست، اما کمترین چیزی که باید گفت این است که آنها ثابت کردند آگاه، شجاع، مطیع مرجعیت عالی دینی و دارای عشق ناب به عراق هستند.»

وی از همه عشایر و مردم عراق خواسته است که از ذی قار برای خاموش کردن فتنه کمک کنند.

همزمان خبرگزاری «براثا» عراق در گزارشی نوشته است که استان های جنوب کشور از شامگاه دیشب (شنبه) صفحه ی بازی آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج و باندهای «جوکر» را تغییر داده و صدای بوق های شبک های مجازی آنها را خاموش کردهاند.

باندهای جوکر در عراق به گروه های خشن تخریبگر و نفوذی اطلاق می شود که به بهانه اعتراضات اجتماعی دست به خشونت و قتل تظاهرکنندگان و درگیری با نیروهای امنیتی می زنند.

این گروه های خشن وابسته به آمریکا، رژیم سعودی و صهیونیست ها و همچنین گروه های منحرف و حزب منحله بعث وابسته هستند.

«نه آمریکا نه رژیم سعودی فقط آیت الله سیستانی در میدان (عراق) است» «با پاهای خود نفوذی های جوکر و رژیم سعودی را له کنید» «سربندی که به نام مرجعیت بسته می شود، آمریکا و آل سعود را ذلیل می کند»، «به داعش بگویید که زندان حوت (زندان مرکزی ناصریه که سرکرده های تروریسم در آن زندانی هستند) را از دست نمی دهیم»، «مرجعیت عالی دینی، رهبر ما است و ما همه سربازان او و گوش بفرمانش هستیم» از جمله شعار های عشایر است.

علاوه بر این ویدئوهایی در ذی قار منتشر شده که عشایر پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

خبرگزاری براثا نوشته است که رویدادهای دوروز اخیر دوباره قدرت و نفوذ مرجعیت عالی دینی را در بین تظاهرکنندگان مسالمت جو نشان داد، زیرا به محض این که مرجعیت خواستار استعفای دولت شد، در عرض یک ساعت استعفا اتفاق افتاد.

به نوشته این خبرگزاری، همچنین این رویدادها بیانگر ارتباط تنگاتنگ مرجعیت دینی با سران عشایر و بزرگان هر منطقه است که آنها را به ادای نقش اجتماعی و حفاظت از مناطق و تظاهرکنندگان مسالمت جو در برابر نفوذی ها فراخواندند.

کارشناسان امیدوارند با ورود عشایر به صفوف تظاهرکنندگان در جنوب و مرکز عراق از سطح خشونت‌ها در منطقه کاسته شود. و گزارش ها از تمامی استان های عراق از جمله بغداد حاکیست که فضای کلی کشور بسمت برقراری آرامش نسبی سوق پیدا کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها