رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471956

ادعای محمود صادقی درباره بازداشت پیشگیرانه برخی دانشجویان در جریان اعتراضات اخیر/سلحشوری: نادیده گرفتن مردم عصبانی خطرناک است

ساعت 24- نماینده مردم تهران در مجلس با بیان آنکه پخش اعترافات خلاف قوانین است، گفت: معمولا اشخاص اعترافاتی را که بر زبان می‌آوردند در مراحل بعدی آنها را تکذیب می‌کنند. اغتشاشات اخیر هم از این قاعده مثتنی نیست.

محمود صادقی
محمود صادقی در واکنش به سخنان وزیر کشور مبنی بر اینکه اعترافات افراد دستگیر شده در ناآرامی‌های اخیر کشور باید از طریق تلویزیون پخش شود، آن هم در صورتی که فراکسیون امید طرح «ممنوعیت پخش اعترافات از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری» را چندی پیش در مجلس مطرح کرد، گفت: طرح ممنوعیت پخش اعترفات تلویزیونی آماده و به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شده که در نوبت رسیدگی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صرف نظر از طرح «ممنوعیت پخش اعترافات از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری» طبق آئین دادرسی کیفری محدودیت و ممنوعیتی وجود دارد مبنی بر این که تا اتهام افراد ثابت نشده است نباید مشخصات متهمان را منتشر کرد.

وی تاکید کرد: قانون اساسی اصل را بر علنی بودن محاکمات قرار داده است، علی الخصوص جرائم سیاسی و مطبوعاتی که حتما باید علنی و با حضور هیأت منصفه باشد و در مورد سایر جرائم هم اصولا دادگاه علنی است مگر این که به تشخیص دادگاه پخش علنی آن خلاف عفت عمومی باشد. حتی پخش علنی دادگاه طبق قانون باید زمانی رخ دهد که بازجویی‌ها صورت گرفته و کیفر خواست صادر شده باشد و بر اساس آن‌ها جلسه محاکمه تشکیل شود در این هنگام است که در دادگاه برای حضور افراد باز می‌شود تا آنان حضور پیدا کنند.

صادقی با اشاره به این که وادار کردن افراد به اعترافات آن هم برای پخش از تلویزیون خلاف موازین قانونی است و در هیج مورد پذیرفته نیست،بیان کرد: معمولا اشخاص اعترافاتی را که بر زبان می‌آوردند در مراحل بعدی آنها را تکذیب می‌کنند. اغتشاشات اخیر هم از این قاعده مثتنی نیست، راه درست برای مقابله با این التهاب‌ها اقناع مردم و ارائه توجیهاتی است که مردم را قانع کند که آن هم از طرق گفت‌وگو و امکان اعلام نظر میسر است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم به تبعیت از صحبت‌های رهبری سکوت کردند اما به وضع موجود اعتراض دارند، گفت: اصلاح طلب و اصولگرا به این طریق تصمیم‌گیری اعتراض دارند که باید به آنها بر اساس همان چیزی که مطرح می‌شود یعنی حق بیان اعتراضات فرصت داده شود، اما به هیچ فردی اجازه بیان اعتراض در صدا و سیما داده نمی‌شود. راهپیمایی سراسری صورت می‌گیرد رسانه ملی شعارها و تصویر پلاکاردهای علیه دولت را به نمایش می‌گذارد اما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند مردم اعتراضات خودشان را بیان کنند!
نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: از نظر معترضان بحث بنزین نمونه‌ای از نقدهایی است که مطرح می‌شود مسائل عمیق‌تر و دنباله‌دارتر از این حرف‌ها است که هیچ گاه هم متاسفانه اجازه نداده‌ایم در رسانه ملی مطرح شوند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تحقیق و تفحص ازحوادث اخیر مخصوصا پیگیری بازداشت دانشجویان بیان کرد: باید یک تحقیق و تفحص همه جانبه درخصوص آنچه که اتفاق افتاده است صورت گیرد.باید بازداشت دانشجویانی که در تجمعات حضور نداشتند اما برای جلوگیری از اقدامات، پیشگیرانه دستگیر شده‌اند مورد بررسی قرار گیرد، این کار به هیچ عنوان محل قانونی ندارد و باید مشخص شود که چرا صورت گرفته است.

نادیده گرفتن مردم خطرناک است

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس، درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی نمایندگان مجلس، گفت: از همان روزهای ابتدایی که اعتراضات و اتفاقات رخ داد، نمایندگان به این فکر افتادند تا یک راهکاری پیدا کنند و به حقایق موجود پی ببرند. اخبار جسته و گریخته از جاهای متفاوت به دست ما می‌رسد که تفاوت آماری فاحشی دارد. مشاهده می‌کنیم بین جان باختگان نوجوانان هستند که بسیار تاسف‌آور است. با توجه به همین شرایط و اتفاقات بود که ما خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب شدیم.

بنابر گزارش ایلنا، سلحشوری ادامه داد: از آقای پارسایی پیگیر شدم که گفتند که در کمیسیون اصل نود باتوجه به آئین نامه یک کمیسیون ویژه تشکیل خواهد که می‌تواند به طور قانونی این موضوعات را پیگیری کند که باید گفت این کمیسیون تخصصی‌تر از کمیته است. معتقدم نمایندگان این طرح را امضا خواهند کرد، زیرا حساسیت در اغلب شهرها وجود دارد و آنها هم دلشان می‌خواهد به مردمشان بگویند که چه اتفاقی رخ داده است..

وی درباره این که آمارهای افراد بازداشت شده و یا جان باخته بسیار با یکدیگر اختلاف دارد، گفت: قصوری که در این زمینه رخ می‌دهد عدم اطلاع‌رسانی دقیق است، من به شخصه تلویزیون نگاه نمی‌کنم اما گفته می‌شود اخبار به شدت یک سویه است که همین امر مردم را به سمت منابع دیگری سوق می‌دهد، آن هم منابعی که مشخص نیست صحت اخباری که بیان می‌کنند در چه حدی است. مردم عصبانی و سرخورده هستند،‌ در این چند روز تحقیر شده‌اند. فشار اقتصادی از یک سو سرخوردگی از سوی باعث شده است امروز فکر کنند انسان بودن‌شان کتمان شده است.

وی تاکید کرد: نادیده گرفتن مردم بسیار خطرناک است، تصمیم‌گیران باید بدانند این کار چه عواقبی دارد، شاید تا یک مدتی مردم خاموش شوند اما دل‌ها پر از کینه است که باید فکری کرد.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها