رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472038

ایا ایران گام پنجم کاهش تعدات برجامی را برمی دارد؟

تهران گرفتار سناریوی کیش و مات اروپایی ها

ساعت 24 - " اتحادیه اروپا در حال اجرای سناریویی اند که بیشتر در قالب سناریوی "کیش و مات" کردن دیپلماتیک ایران از جانب انها و همسو با نگاه و سیاست ایالات متحده آمریکا است؟ ." برای پاسخ به این پرسش باید کمی به عقب برگردیم . منتقدان برجام از همان ثانیه بلافاصله پس از امضای قرارداد رفتار و گفتارشان براین پایه بود که این مصالحه بزرگ با غرب هیچ فایده ای برای ایران ندارد و ایران دراین بازی باخته است.

ماشه
dir="RTL">این گروه بارها و بارها تصریح کردند اروپا دراین بازی نقش پلیس خوب را درمناسبات باایران بازی می کند و در هزارتوی این بازی یار اصلی آمریکا است. منتقدان اما این نکته را نادیده می گیرند که دراین سالهای تازه سپری شده است که ایران بازی منطقه ای خود را گسترش داه و همین داستان به یک ابزار فشار برکشور تبدیل شده و ترامپ بااستناد به این داستان از برجام خارج شده است. حالا ایران به جایی رسیده است که می خواه باترساندن اروپا از هسته ای شدن ایران و یا بازکردن راه مهاجرت به اروپا و خطرهای دیگر این اتحادیه راوادار کند نفت ایران راخریداری کنند. به نظر می رسد این تهدیدهای ایران دست کم در4 مرحله قبلی کاهش تعهدات برجامی اروپا را نترسانده است و این اتحادیه به سمت تهدی ایران پیش رفته اند. حالا درشرایطی که ایران به برداشتن گام پنجم نزدیک می شود 6 کشور کوچک اروپایی خواستار پیوستن به اینستکس که نوعی سازوکاربرای تامین مالی ایران است شده اند. ایا این اقدام که تازه مشروط شده است چیزی برای ایران به ارمغان می اورد؟ کارشناسان باوردارند ایران به چیزی کمتر از باز شدن راه فروش نفت خام دربازار های جهانی رضایت نمی دهد . از سوی دیگر اما بعد از عملیاتی شدن گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی به نظر می رسد اروپا در کم سابقه ترین و یا بی سابقه ترین واکنش‌های دیپلماتیک خود به این گام در سه مقطع، ایران را تهدید به فعال شدن مکانیسم ماشه کرده است. مهدی مطهر نیا کارشناس مسایل ایران و جهان باوردارد اروپا ایران رادر شرایط کیش و مات قرارداده است

سازوکار ماشه به ضررایران

مکانیسم ماشه اهرمی است که اروپا از آن به عنوان یک تکه از پازل سناریویی دقیق و حساب شده علیه ایران بهره برداری می کند. در این خصوص فعال شدن یا نشدن این مکانیسم از سوی اروپایی ها یک بازی دو سر برد را برای آنان به همراه دارد. چون همانگونه که پیشتر در مصاحبه با دیپلماسی ایرانی عنوان کردم اروپایی ها به سمت و سوی ایجاد زمینه و بسترهایی خواهند رفت که میزان همکاری، همگرایی و همسویی بیشتر با ایالات متحده آمریکا را در زمینه برجام به همراه دارد. از این رو باید گفت اکنون اتحادیه اروپا با محوریت آلمان، فرانسه و انگلستان در یک سو زمینه الحاق و پیوستن شش کشور اروپایی را به اینستکس فراهم می کنند، اما در عین حال فعال شدن این ساز و کار مالی را مشروط به بازگشت ایران از گام های کاهش تعهدات برجامی و ایجاد شرایط قبل از ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری می کنند و از طرف دیگر متناسب با آنچه ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند، بستر را به گونه ای فراهم کرده‌اند که اگر جمهوری اسلامی ایران مطابق با خواست ها و ریل گزاری اروپایی ها قدم برنداشت و در ادامه گام پنجم کاهش تعهدات برجامی را عملیاتی کرد، با فعال کردن مکانیسم ماشه این ایران است که در نزد افکار عمومی جهانی به عنوان مقصر مرگ برجام معرفی شود.

اگر جمهوری اسلامی ایران بپذیرد که به شرایط قبل از ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری و عملیاتی شدن گام های کاهش تعهدات برجامی بازگردد و در عین حال آمریکا نیز سیاست فشار حداکثری خود را حفظ کند و تحریم ها را روز به روز افزایش دهد و به موازات آن اروپایی ها نیز از عمل به تعهدات، موسوم به تعهدات 11 گانه خود سرباز زنند، آن زمان هیچ دستاوردی برای ایران در زمینه توافق هسته‌ای وجود نخواهد داشت. اما اگر ایران شرایط مذکور را نپذیرد و کماکان به گام های کاهش تعهدات برجامی خود مُصر باشد، مطمئن باشید وضعیت به سمت و سویی پیش خواهد رفت که علاوه بر فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه ها علیه ایران، دوباره زمینه و بستر برای اجماع جهانی علیه تهران مهیا خواهد شد که با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل هر گونه احتمالی، حتی احتمال قرار گرفتن ذیل فصل هفتم منشور را می توان متصور بود. این گونه تهران در یک سناریو موسوم به کیش و مات قرار دارد. چون اروپا از یک سو می‌خواهد میراث دیپلماتیک خود به نام برجام را حفظ کند، ولی از طرف دیگر توانایی رقابت با ایالات متحده آمریکا در جهت همکاری برجامی را ندارد. لذا اگر تهران شرایط برلین، پاریس و لندن را نپذیرد، اروپا را از دست می دهد؛ اگر اروپا بخواهد به ایران نزدیک شود، آمریکا را از دست خواهد داد. پس در این بین اروپایی ها برای رون رفت از شرایط کنونی به نوعی معتقد به پیگیری سیاست اصالت "نفع" جرمی بنتام هستند و نفعشان نزدیکی با آمریکاست. پس اگر ایران بپذیرد در چارچوب و نگاه اروپاییها در برجام بماند، باز همان نگاه مطلوب ایالات متحده آمریکا را پیاده کرده؛ اگر هم نپذیرد باز به سود آمریکا است.نکته بسیار مهمی که در این میان نباید نادیده گرفته شود این است که واقعیت ها جدای از مواضعی است که بیشتر حالت شعاری و واکنشی را دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها