رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472348

وزیر دفاع آمریکا: چین، چالش راهبردی ماست

ساعت 24-وزیر دفاع آمریکا، چین را چالش راهبردی برای کشورش دانست و گفت: ما باید از آن پیشی بگیریم.

style="text-align:justify">نشست دو روزه سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به میزبانی لندن از دیروز سه‌شنبه (۱۳ آذر) آغاز به کار کرد و عصر امروز چهارشنبه به کار خود پایان می‌دهد.


خبرگزاری رویترز در خبری با یادآوری این نشست نوشت:‌ با گذشت ۷۰ سال از بنیانگذاری این سازمان در دوره جنگ سرد به عنوان ائتلاف کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس با تمرکز بر مسکو، ناتو توجه خود را بر چالش فزاینده و نیرومند چین متمرکز می‌کند.
اما حتی برای دیپلمات‌های این ائتلاف نظامی دارای ۲۹ عضو مشخص نیست که برای اجرای این وظیفه، آمادگی داشته باشد؛ به ویژه در هنگامی که اختلاف شدید داخلی و تنش در نشست جاری آشکار بود و دیده می‌شد.
واشنگتن ماموریت تمرکز بیشتر بر چین را راهبری می‌کند و اطمینان دارد که بیشتر کشورهای اروپایی به ویژه به دلیل نگرانی از قدرت فزاینده اقتصادی چین، از آن حمایت و پیروی می‌کنند.

در همین رابطه رویتز در مصاحبه‌ای با « مایک اسپر » وزیر دفاع آمریکا، به نقل از او نوشت:‌ درک و مفاهمه فزاینده‌ای در اروپا درباره چالش‌های ناشی از «قدرت به سرعت گسترش یابنده چین» وجود دارد که همه موارد از تسلیحات ماوراء صوت تا ناوهای هواپیمابر را در برمی‌گیرد. پکن چالش راهبردی ما به شمار می رود و ما باید از آن پیشی گیریم.

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: این بدان معنا نیست که چین اکنون دشمن ماست، بلکه ما باید برای شکل‌دهیِ گروهی یک ائتلاف، همکاری کنیم و و آماده پیشامدهای ناخواسته باشیم.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: اعضای ناتو در نشانه‌ای از تلاش در این زمینه در نشست اخیر، راهبرد تازه‌ای را برای نظارت بر فعالیت‌های نظامی فزاینده چین تصویب کردند.
« ینس استولتنبرگ » دبیرکل ناتو در نشست لندن گفت که چین دومین هزینه عمده نظامی در جهان را پس از ایالات متحده دارد. او با یادآوری فعالیت‌های (نظامی) چین در شمالگان و آفریقا و سرمایه‌گذاری‌های سنگین آن در بخش زیرساخت‌های کشورهای اروپایی، افزود: این سخن به معنی انتقال نیروهای ناتو به حوزه دریای جنوبی چین نیست، بلکه توجه به این واقعیت است که چین به ما نزدیک می‌شود.

رویترز در ادامه نوشت: آمریکا به ویژه از همپیمانان اروپایی خود خواستار تحریم خرید و کاربرد تجهیزات مخابراتی ساخت شرکت مخابراتی « هوآوی » چین به علت احتمال استفاده از آنها برای جاسوسی است.

اسپر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اختلافات درونی ناتو را کم اهمیت ارزیابی کرد و گفت: به یاد نمی‌آورم زمانی درجه‌ای از ناهماهنگی از سوی یک عضو وجود نداشته باشد، این غیرمعمول نیست. اما اگر این بار این موضوع اندکی برجسته شده، به نظرم به این دلیل است که ما در حال گذار از دوره انتقالی هستیم تا اطمینان یابیم این ائتلاف بر آینده متمرکز شده است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها