رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 472463

کمک وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به اتهام‌زنی اروپاییها به ایران

ساعت24-وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مامور شد تا به کشورهای اروپایی که ایران را به ساخت موشک اتمی و نقض توافق هسته‌ای متهم کردند، کمک کند.

بعد از نامه سه کشور اروپایی به سازمان ملل علیه ایران، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از همکاری با آنها جهت ارائه مدارک ادعایی از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران به شورای امنیت خبر داد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با صدور ابلاغیه‌ای، دفتر خود را مأمور کرد تمام مدارکی را که از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران دارند به شورای امنیت سازمان ملل جهت بررسی شدن در جلسه کمیته 19 دسامبر (28 آذر) ارائه کنند.

کاتص در این ابلاغیه با اشاره به نامه‌ای که سه کشور اروپایی در متهم کردن ایران به ساخت موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک اتمی به سازمان ملل نوشتند، گفت: «ما عمیقا از نامه‌ای که فرانسه، آلمان و انگلیس ارسال کردند، متشکر هستیم، [نامه‌ای که در آن] تاکید کردند ایران در حال ساخت تسلیحات اتمی و در نقض جدی تصمیمات شورای امنیت است».

وی با تکرار اظهاراتی که دقایقی پیش در صفحه توئیتر خود نوشته بود، مدعی شد: «این [نامه] شک‌هایی را که اسرائیل تا کنون داشت، تایید می‌کند. فقط یک تهدید نظامی موثر علیه ایران است که می‌تواند آنها را بازداشته و خصومتشان را مهار کند».

سه کشور اروپایی عضو برجام روز گذشته (چهارشنبه) با ارسال نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، مدعی شدند که برخی از مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق هست‌ای با ایران را تأیید کرده، «ناهمخوان» است.

ادعای عدم همخوانی موشک‌های ایران با قطعنامه در حالی مطرح می‌شود که در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «خواسته» شده که روی موشک‌هایی که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، کار نکند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته است که از آنجا که ایران کلاهک اتمی ندارد و تصمیمی هم برای ساخت آن ندارد، از این رو نمی‌توان تهران را به کار روی موشک‌هایی متهم کرد که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک طراحی شده‌اند.» علاوه بر این، در قطعنامه از عبارت «خواستار» استفاده شده است که دارای الزام حقوقی نیست. در قطعنامه‌های پیشین از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ که در حال حاضر لغو شده، از عبارت «نباید» استفاده بود.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پیش از این دستور، در توئیتر خود خواستار تشکیل ائتلاف عربی-غربی به رهبری آمریکا و تهدید نظامی موثر آن علیه ایران شده بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها