رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472493

قرارداد 55 میلیارددلاری پکن و مسکو به مرحله بهره برداری رسید

گاز روسیه درچین و گاز ایران در اعماق زمین و دریا

ساعت 24 - تصمیم های بلند مدت روسیه تحت قیمومیت ولادیمیر پوتین درحوزه نفت وگاز درکوتاه و دربلند مدت یک سره به زیان ایران است و ایران را دراین حوزه به مرور از بازارهای آتی بیرون می کند. روسیه وقتی می بیند ایران به دلایل گوناگون در چنگ تحریم غرب افتاده و توانایی جذب سرمایه برای برداشت و صادرات منابع سرشار گاز خود را ندارد شاید برزبان نیاورد اما خرسند و شاد است.درحالی که ایران چشم امیدش به صادرات نفت به چین و گاز به هند و اروپا بود حالا همه اینها درتهدید جدی قرارگرفته اند. روسیه انحصار صادرات گاز به اروپا رادر اختیار دارد و حالا با یک طرح 55 میلیارددلاری گاز خود را به چین رسانده است و آمریکا نیز در راه انحصار کردن گاز به هند است. صادرات گاز روسیه به چین نه تنها راه احتمالی صادرات گاز ایران به این کشوررا منتفی کرد بلکه باافزایش سهم گاز درسبد انرژی چین مصرف نفت این کشوررنیز کاهش می یابد که این نیز به زیان ایران است. درحالی که گاز روسیه به اروپا و چین می رود متاسفانه گاز ایران دردریاها و در اعماق زمین های ایرانی بدون استفاده مانده است.

گاز
dir="RTL">گاز سیبری د رچین

کرملین همزمان با هرچه ‌شکننده‌تر شدن روابطش با غرب، مسیر رویکرد به شرق را در دیپلماسی اقتصادی پیش‌ گرفت. روس‌ها این‌بار به‌جای بازار انرژی اروپا، کمربندها را برای دستیابی به فرصت‌های اقتصادی در چین محکم کردند. "قدرت سیبری" نام پروژه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان نمود بارز این رویکرد تازه یاد کرد.افتتاح خط لوله انتقال گاز طبیعی "قدرت سیبری" به شمال‌شرقی چین، نقطه عطفی در روابط دو قدرت بزرگ‌ جهانی است؛ قدرت‌هایی که در سال‌های اخیر در روابط اقتصادی با غرب، هر یک به نوعی با دست‌اندازهایی رو به رو بوده‌اند.

منافع پکن و مسکو در قدرت سیبری

"قدرت سیبری" به طول ۳ هزار کیلومتر در قالب قراردادی به ارزش ۵۵ میلیارد دلار، در تنوع‌ بخشیدن به منابع انرژی وارداتی چین کمک می‌کند. بازار هدف هم در نگاه روسیه بکر است. عمده انرژی مصرفی در شمال‌شرقی چین زغال سنگ بوده و منطقه‌ای است که تا پیش از این برخلاف جنوب این کشور نتوانسته بود از واردات گاز طبیعی بهره ببرد.روسیه برآورد کرده که از قبال این طرح طی ۳ دهه، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار کسب کند و چینی‌ها هم امیدوارند که در راستای استفاده از انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰ سهم گاز طبیعی را در سبد مصرفی انرژی خود به ۱۵ درصد ارتقا دهند.در حال حاصر خط لوله "قدرت سیبری" علاوه بر این منطقه در چین، گاز مصرفی مناطق دور دست شرقی روسیه را تامین می‌کند. بر اساس قرارداد این طرح که در ماه مه سال ۲۰۱۴ میلادی به امضا رسیده، اواخر سال ۲۰۲۰ به منابع "قدرت سیبری" افزوده می‌شود. از این رو اغراق نیست اگر "قدرت سیبری" روسیه را از این پس رقیب اصلی ترکمنستان و استرالیا در چین بدانیم. استرالیا در ۱۰ ماهه نخست امسال، بیش از ۳۱ میلیارد مترمکعب و ترکمنستان بیش از ۲۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به چین صادر کرده‌اند .شرکت گازپروم روسیه ظرفیت انتقال این خط لوله را ۳۸ میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرده و مدت قرارداد میان گازپروم و شرکت ملی نفت چین (CNPC) هم ۳۰ سال است. برخلاف بد عهدی مکرر روس‌ها در پروژه‌هایی مثل نیروگاه اتمی بوشهر برای دولت ایران، آنان تنها چهار ماه پس از امضای این قرارداد، ساخت "قدرت سیبری" را کلید زدند و اکنون پس از ۵ سال فاز اول آن را افتتاح کردند.

بر اساس این قرارداد که فرمول تعیین قیمت در آن اعلام نشده، قرار است که سال آینده میلادی ۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله به شمال‌شرقی چین منتقل شود. این رقم تا سال ۲۰۲۵ هر ساله به تدریج افزایش می‌یابد و در نهایت به ظرفیت کامل ۳۸ میلیارد مترمعب خواهد رسید.در اهمیت این طرح گمان می‌رود که تا سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰ درصد رشد تقاضای گاز چین از "قدرت سیبری" پاسخ داده شود.اکنون این خط لوله در حالی افتتاح شده که چینی‌ها دو سال پیش هم خبر از همکاری با روسیه در رابطه با "جاده ابریشم قطبی" دادند. طرحی که ایجاد خطوط دریایی و زمینی جدیدی را شامل می‌شود و البته نگرانی غرب را برانگیخته است. نگاه پرتردید غرب به این طرح، حاکی از گمانه‌زنی بر سر استقرار نظامی چین در سرزمین‌های قطب شمال در بلندمدت است.همزمان روسیه با همه مخالفت‌هایی که از کنگره و دولت آمریکا به گوش می‌رسد و باوجود تمام تنشی که با اروپایی‌ها تجربه کرده، نگاهش را از بازار اروپا برنگردانده و طرح "نورد استریم" را برای صادرات گاز طبیعی به آلمان رها نکرده است. در این طرح بواسطه خط لوله‌ای که از دریای بالتیک می‌گذرد مسکو قادر خواهد بود تا سالانه ۵۵ میلیاردد مترمکعب به آلمان صادر کند و به این ترتیب انقلابی را در تامین گاز مصرفی قاره سبز رقم بزند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها