رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472782

بن بست بودجه و ترس از نارضایتی ایرانیان بخشی از مساله هستند

دلایل رویکرد ایران و آمریکا درانتخاب صلح

ساعت 24 ر-روزگذشته درتفسیری نوشتیم بن بست بودجه درایران احتمال راه گفت وگوها برای کاهش یا حذف تحریم ها را موجه نشان می دهد ( دراینجا بخوانید http://www.saat24.news/news/472645/) . به نظر می رسد این تفسیر با آزادسازی و مبادله دوزندانی در آمریکا و ایران تا اندازه ای تایید شد و برخی نشانه ها به ویژه تمایل روحانی برای سفر به ژاپن و حضور چند باره عمانی ها درتهران این گمانه زنی را که حالا احتمال گفت وگو روند فزاینده پیدا می کند را افزایش داده است.

خبر
dir="RTL">برخی کارشناسان مسایل ایران و آمریکا دراین باره خوش بین نیستند و می گویند مقامهای آمریکایی احساس می کنند فشار حداکثری به نتیجه رسیده و باید این روند ادامه یابد و نباید به هیچ صورت به ایران فرصت داد از این فشار خارج شود. گروه دیگری نیز در داخل باوردارند یا این گونه وانمود می کنند که فشار حداکثری به انتها رسده است و نباید به سوی صلح رفت. اما گروه دیگری از کارشناسان امیدوارند و می گویند دونالد ترامپ و گروه همکارانش که برنامه انتخابات آتی اور ا طراحی می کنند به صلح با ایران نیازمندند و می خواهند یک دستاورد بزرگ داشته باشند. ساعت 24 باوردارد یکی دیگر از دلایل رویکرد دولت آمریکا به آشتی با ایران این است که آمریکایی ها احساس می کنند فشار اقتصادی بیشتر آنچه تاکنون انجام شده شهروندان ایرانی را در موقعیتی قرار می دهد که به امریکا نگاه منفی داشته باشند و رهبری کاخ سفید را مسئول بدتر شدن کسب وکار و معیشت خود بدانند و نارضایتی آنها نسبت به فشار حداکثری امریکا شتاب بگیرد. علاوه براین رهبری کاخ سفید می داند رهبران حزب کمونیست چین ممکن است با ایران در ضعیف ترین موقعیت اقتصادی وارد گفت وگوهای جدی تر شده وامتیازهای بلند مدت از ایران بگیرند و کاررا برای غرب در اینده سخت کنند. آمریکایی ها هرگز نمی خواهن چین در ایران موقعیت ممتازتری پیدا کند و به نوعی راه تامین انرژی میان مدت خود را باکمترین هزینه به دست آورد. علاوه براین دونکته می توان به رفتارهای غیر قابل پیش بینی ایران در منطقه اشاره کرد که ممکن است درایران هواداران بیشتری پیدا کند تا با این تصمیم های ناشناس خود را از چنگ تحریم رها کند . از طرف دیگر اما مقامهای سیاسی ایران نیز به این نتیجه رسیده اند که جایگزین کردن منابع داخلی به جای درآمد حاصل از صادرات نفت کار آسانی نیست واین منابع هم به لحاظ عرضه و هم به لحاظ تقاضا با بن بست مواجه شده است. کارشناسان باوردارند دریافت مالیات 170 هزار میلیاردتومانی برای سال بعد یک اتفاق خطرناک به حساب می اید و دریافت آن در شرایط رکودی به همین سادگی نیست. علاوه براین در وضعیت فعلی و تضعیف نهاد دولت درایران خرید اوراق مالی دولتی دور از منطق اقتصادی است. دولت راه افزایش نرخ تبدیل ارزهای دراختیار خود به ریال را نیز خط قرمز اعلام کرده است. از سوی دیگر دولت نیک می داند وصل شدن به منابع بانک مرکزی و استقراض از این نهاد راه را برای شتابان شدن نرخ تورم هموار می کند. به این ترتیب است که ایران در تامین منابع مالی برای انجام تعهدات خود در سال آینده با واقعیت های سر سختی رو به رو شده است. سکوت نسبی رسانه های منتقد دولت در مقوله و عمل مبادله زندانی های ایران و آمریکا و سکوت منتقدان همیشگی چنین نرمش هایی درداخل ایران نشان های از افزایش احتمال حرکت دولت با دست فرمان صلح را تقویت می کند. از سوی دیگر مقامهای ایالات متحده امیدوار ند ایران پس از آزادی شهروند آمریکایی سر میز مذاکرات بنشیند.

به گزارش اسپوتنیک، یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت دولت آمریکا امیدوار است آزادی ژیو وانگ، دانشجوی آمریکایی چینی الاصل، نشانه آمادگی تهران برای مذاکره در مورد سایر موضوعات باشد.این مقام ارشد دولت آمریکا اظهار داشت: رئیس جمهور (دونالد) ترامپ به طور واضح روشن ساخت که حاضر است تا بدون پیش شرط با ایرانیان ملاقات کند تا موضوعات مورد توجه دو کشور را مورد بحث قرار دهد.به گفته وی، واشنگتن از ایران می‌خواهد تا در نتیجه این مذاکرات، برنامه هسته‌ای و ساخت موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند، شهروندان بازداشت شده آمریکایی را آزاد کند و آنچه را که ایالات متحده اقدامات بی‌ثبات کننده تهران در عراق، لیبی، سوریه و یمن می‌داند متوقف کند.نماینده دولت آمریکا افزود: "ما امیدواریم که آزادی آقای وانگ نشانه این باشد که ایران برای گفتگو در مورد همه این موضوعات به میز مذاکره خواهد آمد."محمود جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیشتر از آزادی مسعود سلیمانی و ژائو ونگ خبر داده بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور نیز آزادی ژیو وانگ را تایید کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها