رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 472797

جزییات بودجه سال آینده منتشر شد

ساعت24-جزییات لایحه بودجه سال آینده منتشر شد؛ لایحه‌ای که تقریبا ۱۱ هزار میلیارد تومان فاصله دارد تا ۲ هزار هزار میلیارد تومانی شود.

لایحه بودجه.jpg
بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که از حیث منابع بالغ بر یک هزار و ۹۸۸ هزار میلیارد است؛ این بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل می‌شود.

منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ ۵۶۳ هزار میلیارد است.

به این ترتیب، منابع عمومی بالغ بر ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است. درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی نیز بالغ بر ۷۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

از سوی دیگر، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر یک هزار و ۴۸۳ هزار میلیارد تومان و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر یک هزار و ۴۸۳ هزار میلیارد تومان است.

سهم صندوق توسعه ملی چقدر است؟

براساس تبصره یک لایحه بودجه سال آینده، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز 20 درصدتعیین می‌شود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم 14.5 درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت‌خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و سهم 14.5 درصد شرکت دولتی تابعه وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم 3 درصد موضوع ردیف درآمدی ٢١٠١٠٩ جدول شماره 5 این قانون اقدام کند. به این ترتیب، مبالغ مذکور به‌صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.

در این میان، گزارش هزینه‌کرد وجوه سهم 14.5 درصد مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران هر سه ماه یکبار توسط وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های «برنامه و بودجه و محاسبات» و «انرژی» مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه‌کشور ارائه می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها