رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473336

وزیر ارشاد: هنرمندانی که دارای درآمد پایین هستند میتوانند از پرداخت مالیات معاف شوند

ساعت24-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش وسیعی از اصحاب فرهنگ و هنر که کمتر از کارمندان هم حقوق می‌گیرند می‌توانند مثل خیلی از بخش‌های دیگر مشمول معافیت مالیاتی شوند.

سید عباس صالحی در پایان جلسه امروز (چهارشنبه 20 آذرماه) هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: بودجه حوزه فرهنگ در سال‌های مختلف وضعیت رضایت‌بخشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشته، در واقع بودجه حوزه فرهنگ با مبنای پایینی بسته شده و با همین مبنای پایین طبعا جلو آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در شرایط سخت هم فشار روی بودجه فرهنگ خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر نشان می‌دهد؛ امسال هم در مجموع در فضای بودجه فشار قابل توجهی به بودجه بخش‌های مختلف آمده و بالطبع فشارهایی که وارد می‌شود در حوزه فعالیت بیشتر خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد. در حوزه پرداخت حقوق و دستمزد کار جلو می‌رود اما در حوزه فعالیت‌ها اثر خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گذارد.

وی افزود: بودجه کل حوزه فرهنگ با ورزش و تربیت بدنی 2.5 درصد از کل بودجه عمومی بوده که الان این بودجه هم کمتر شده، طبعا فشارهای مضاعفی به حوزه فرهنگ آمده است.

صالحی خاطرنشان کرد: ما گفتگوهایمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در فضای دولت و مجلس فراوان داشته‌ایم، شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درک می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما درباره بودجه دو بحث متفاوت از یکدیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید پیش ببریم، یکی بحث قانون مالیاتی است که مجلس آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصوب کرده که اصلاح این قانون در فضای وزارت امور اقتصادی و دارایی است که بعدا مسیر خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی می‌کند.

وی افزود: در مسیر بودجه تبصره‌ای آمده بود که این تبصره می‌توانست برای جامعه وسیعی از اهالی فرهنگ و هنر خطرناک باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: در بودجه 99 کارمندان با پرداخت حقوق 3 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف هستند. بخش وسیعی از اهالی فرهنگ و هنر که چندصد هزار نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شود. طبق بررسی‌های مانده از ماه‌ها و سال‌های اخیر به طور متوسط در سال درآمدی معادل 2.5 میلیون تومان در ماه داشته‌ و دارند، در حالی که حقوق کارمندان به طور میانگین بالای 3 میلیون تومان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: آنچه که در بودجه آمده بود و به نظر می‌آمد که قابل دفاع نیست، این است که یکسره تمام این معافیت‌ها 50 درصدش لغو می‌شود. حجم قابل توجهی از هنرمندان، اصحاب فرهنگ و رسانه، موسسات و مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، گرفتار این مسئله می‌شدند.

وی افزود: علی‌القاعده چنین پیشنهاد‌های انقلابی و تندی فضایش، فضای بودجه نیست. اینها باید در مسیر قانون اصلاح مالیاتی مورد بحث قرار گیرد. روی آن گفتگو و بحث شود و کارشناسی کاملی در مورد آن صورت گیرد. این اتفاق می‌تواند تاثیر وسیعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اصحاب فرهنگ و هنر داشته باشد.

صالحی ادامه داد: لذا گفتگوهایی که در مقدمه کار بودجه در دولت انجام شد، دوستان متقاعد شدند که فعلا جای این بحث در لایحه بودجه نیست و اگر بخواهد بحثی صورت گیرد، در بحث قانون اصلاح مالیاتی خواهد بود و آنجا باید حتما به شکل کارشناسی اتفاقات وسیع‌تری صورت گیرد. حتما برخی که صاحب درآمدهای بالا هستند، باید اخذ مالیات از آنها مورد بازبینی جدی قرار گیرد، اما بخش وسیعی از اصحاب فرهنگ و هنر پایین‌تر از کارمندان حقوق می‌گیرند و گاهی حقوق‌هایشان، حقوق‌های معمولی است؛ یعنی گاهی کار می‌کنند و گاهی کار نمی‌کنند، آنها همچنان مثل بسیاری از بخش‌های دیگر می‌توانند مشمول معافیت مالیاتی شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها