رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473342

بازداشت مدیری که به بهانه دور زدن تحریم‌ها، مرتکب فساد میلیون دلاری شد

ساعت24-رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «راهکارهای دور زدن تحریم‌ها تعریف‌ شده است و نباید این موضوع یعنی دور زدن تحریم‌ها مجوز و بهانه‌ای برای فساد باشد» گفت: در همین راستا اخیراً پرونده‌ای داشتیم که فردی در یک دستگاهی به بهانه دور زدن تحریم‌ها مرتکب فساد ده‌ها میلیون دلاری شد و با بخشی از این پول‌ها برای خود و همسرش، ویلا و خودرو خریده است.

به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان در دیدار با اعضای هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت که در راستای رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور در استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد، با اشاره به کمبود نیرو و امکانات این سازمان گفت: در آیین‌نامه اجرایی قانون سازمان بازرسی پیش‌بینی‌شده است که از همه ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم؛ در همین راستا امیدواریم بتوانیم همکاری خوبی با سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت داشته باشیم. ارزیابی ما این است که سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت از جایگاه و اعتماد خوبی در افکار عمومی برخوردار است و می‌تواند در شناسایی بسترها و گلوگاه‌های فساد به سازمان کمک کند.

درویشیان با رد این ادعا که سازمان بازرسی کل کشور، جرأت را از مدیران در دور زدن تحریم‌ها می‌گیرد، گفت: راهکارهای دور زدن تحریم‌ها تعریف‌ شده است و نباید این موضوع یعنی دور زدن تحریم‌ها مجوز و بهانه‌ای برای فساد باشد. در همین راستا اخیراً پرونده‌ای داشتیم که فردی در یک دستگاهی به بهانه دور زدن تحریم‌ها مرتکب فساد ده‌ها میلیون دلاری شد و با بخشی از این پول‌ها برای خود و همسرش، ویلا و خودرو خریده است. این فرد بازداشت‌ شده و پرونده آن در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

وی با تاکید بر اینکه همه نهادها و دستگاه‌ها باید مبرّا از فساد باشند، خاطرنشان کرد: حتی دستگاه‌های حاکمیتی و دستگاه‌هایی که ناظر و رسیدگی‌ کننده به فساد و تخلف و جرم هستند خودشان باید از فساد مبرا باشند. رئیس قوه قضائیه نیز روی این موضوع تأکید دارند. در همین راستا مطمئن باشید در سازمان بازرسی با کوچک‌ترین تخطی حتماً برخورد می‌کنیم.

درویشیان ضمانت اجرایی برخی قوانین را ضعیف دانست و افزود: یکی از قوانینی که نیاز به اصلاح دارد، رسیدگی به تخلفات اداری است که مربوط به اوایل انقلاب می‌شود و برخی موارد آن در حال حاضر اصلاً موضوعیت ندارد. مجلس شورای اسلامی باید به دنبال اصلاح این قانون باشد. همچنین گاهی جرم انگاری‌ها صحیح نیست و مجازات بازدارنده نمی‌باشد.

وی با اشاره به اشکالات قانون مالیات گفت: اکنون 78 هزار میلیارد تومان از کل معوقات مالیاتی کشور که در حدود 210 هزار میلیارد تومان است، متعلق به 100 شخص حقیقی و حقوقی می‌باشد که از این مبلغ 9 هزار میلیارد مربوط به اشخاص حقیقی و 69 هزار میلیارد تومان آن مربوط به اشخاص حقوقی است.

در ابتدای این جلسه، احمد توکلی رئیس هیئت‌ مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، ضمن تشکر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان بابت اختصاص وقت، به تشکیل بیش از ۱۸ گروه تخصصی در مؤسسه «دیده‌بان شفافیت و عدالت» اشاره کرد و منطق شکل‌گیری آن‌ها را اولاً اهمیت موضوع و در ثانی تقاضای بیرونی موضوع دانست و افزود: «مطالبه و درخواست مردم برای پیگیری پرونده‌ها، بیشترین حجم پرونده‌های پیگیری دیده‌بان را به خود اختصاص می‌دهد. چراکه منبع خبر ما مردم هستند و ما منابع خبری خود را اعلام نمی‌کنیم؛ چراکه آن‌ها نیازمند حفاظت و حراست هستند. در دنیا هم برای تجلیل از افرادی که گزارش‌دهی فساد می‌کنند، جشن عمومی نمی‌گیرند؛ چراکه حفظ نام و نشانی اشخاص مطلع بسیار اهمیت دارد».

توکلی با اشاره به نحوه مبارزه با فساد در کشور و مطالبه رهبر معظم انقلاب در این زمینه گفت: «ما همان‌طور که حضرت آقا فرمودند، عمل می‌کنیم، یعنی اول می‌رویم سراغ افرادی که مقصر اصلی هستند. مثال ایشان آن بود که در ماجرای فساد ارز و طلا، «دهنده» از «گیرنده» مقصرتر است؛ و همه تمرکز ما هم این است که سراغ «دهنده» برویم؛ و این از بحث‌های مهم در مبارزه با فساد است».

توکلی رئیس هیئت‌ مدیره «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در پایان با اشاره به بند الف از ماده 11 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، آمادگی سازمان مطبوع خود را برای همکاری همه‌جانبه با آن سازمان بر اساس این قانون، چه در مرکزیت و چه در استان‌ها، اعلام کرد.

در ادامه این دیدار برخی اعضای هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت دیدگاه‌های خود را در خصوص شیوه‌های مبارزه با فساد و همچنین نحوه همکاری این نهاد با سازمان بازرسی کل کشور مطرح کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌ رئیسه مجلس و عضو هیأت مؤسس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در بخشی از این نشست با بیان اینکه «هدف این موسسه خشکاندن فساد در دستگاه‌ها و همچنین احیای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر است» خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این نهاد مبارزه با فساد و درعین‌حال کمک به سازمان‌های مبارزه کننده با فساد مانند سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و ... است.
وی ادامه داد: ما همیشه خودمان را همراه سازمان بازرسی می‌دانیم و هدف ما استحکام پایه‌های نظام اسلامی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها