رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473352

تهدید ترکیه به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه «اینجرلیک»

ساعت24-وزیر خارجه ترکیه به آمریکا هشدار داد در صورت تحریم ترکیه، باید نظامیانشان را از پایگاه اینجرلیک خارج کنند.

laquo;مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه)‌ تهدید کرد اگر واشنگتن بخواهد تحریم‌های جدیدی بر آنکارا وضع کند، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی «اینجرلیک» می‌شوند.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «اِی هابر» با بیان اینکه کنگره آمریکا نمی‌تواند هیچ دستاوردی از تحریم ترکیه به بهانه خرید سامانه پدافند موشکی «اس-400» داشته باشد، گفت: «اگر آمریکایی‌ها ما را تحریم کنند، ترکیه نیز خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک می‌شود».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی در واکنش به جنجال آمریکایی‌ها بر سر خرید سامانه اس-400، توضیح داد: «این یک سامانه تهاجمی نیست، بلکه سیستمی دفاعی است... اگر آمریکایی‌ها جنگنده‌های اف-35 را به ما تحویل ندهند، احتمالا روسیه جایگزین‌های آن را ارائه کند».

دولت آمریکا قصد دارد ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» از روسیه، تا پایان سال 2020 به صورت کامل از برنامه تولید مشترک اف-35 کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کرده است.

این در حالی است که پیش از این «جان راد» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی گفته بود شرط بازگشت ترکیه به برنامه اف-35، صرف نظر کردن آنکارا از به کار بردن سامانه اس-400 است.

وزیر خارجه ترکیه درباره عملیات‌های حفاری این کشور در شرق دریای مدیترانه نیز گفت: «ما آماده‌ایم برای حل مناقشات بر سر شرق مدیترانه، پای میز مذاکره با یونان بنشینیم. ما طرفدار تنش نیستیم، بلکه حامی رویکردی هستیم که حق دو طرف را طبق قوانین بین‌المللی تامین کند».

بر این اساس، چاووش‌اوغلو با تاکید بر اینکه هیچ کشورش نمی‌تواند علیه عملیات‌های حفاری این کشور در شرق مدیترانه اقدام کند، وعده داد: «شاید با تمام کشورهایی که در مدیترانه ساحل دارند، پیمان‌های دریایی امضا کنیم که شامل یونان، لبنان و مصر هم می‌شود».

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره طرح دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای کشورهای حوزه بالتیک و لهستان نیز تاکید کرد، تا زمانی که ناتو طرح دفاعی ترکیه را تصویب نکند، آنکارا نیز با طرح بالتیک موافقت نمی‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها