رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473395

تداوم روابط دیپلماتیک با ایران هدف کشور اتریش است

ساعت24-سفیر اتریش به نقش بی‌طرفانه و سازنده این کشور در مسائل بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: ما با کشور ایران ۱۶۰ سال است که روابط دیپلماتیک و مستمر داریم و علاقمند هستیم این روابط کماکان تداوم داشته باشد.

style="text-align:justify">به نقل از سایت اطلاع‌رسانی استانداری کردستان، اشتفان شلتس امروز در سفر به سنندج و دیدار با معاونان سیاسی و اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به نقش کوچک اما راهبردی اتریش در مسائل بین‌المللی اظهار کرد: اتریش علاقه زیادی برای حفظ و تداوم برجام دارد و تمایل دارد شراکت خود را در همه بخش‌ها با ایران ایجاد کند.

وی ایجاد شراکت در دو سطح ملی و استانی را دو راهبرد اساسی سفارت اتریش در ایران اعلام کرد و گفت: ما به استان‌های مختلف سفر می‌کنیم و ظرفیت‌های آنان را برای توسعه روابط و نوع شراکت در همه زمینه‌ها بررسی می‌کنیم.

شلتس با بیان اینکە تمرکز ما در سفرهای استانی بر مسائل اقتصادی است، ادامه داد: در هر استان سه حوزه مورد علاقه برای همکاری تعریف و بر روی آنها کار می‌کنیم تا از این رهگذر توسعه همکاری‌ها فراهم شود.

سفیر اتریش به نقش بی‌طرفانه و سازنده این کشور در مسائل بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: ما با کشور ایران ۱۶۰ سال است که روابط دیپلماتیک و مستمر داریم و علاقمند هستیم این روابط کماکان تداوم داشته باشد.

وی داشتن اطلاعات از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان کردستان برای شناخت بیشتر را حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: اقتصاد یک مسیر دو طرفه است و علاقه داریم بدانیم در استان چه محصولاتی تولید می شود که قابلیت عرضه در سطح جهانی را دارد.

ایران و اتریش دو ابرقدرت فرهنگی به حساب می‌آیند

شلتس در بخش دیگری از سخنان خود به توانمندی‌های فرهنگی و گردشگری ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: ایران و اتریش در کنار هم دو ابر قدرت فرهنگی به حساب می‌آیند و ما سالانه در ایران ۱۳۰ برنامه فرهنگی اجرا می کنیم.

حسین خوش‌اقبال معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان هم در روند این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور سفیر اتریش در کردستان گفت: کردستان یک استان فرهنگی و دارای غنای فراوان در بخش های گوناگون است که می تواند برای گردشگران قابل توجه باشد.

وی مردم کردستان را مردمانی مهمان نواز، با اصالت و دارای حضور فعال در همه زمینه‌ها ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود در فصول مختلف شاهد حضور پر رنگ گردشگران اتریش در کردستان زیبا باشیم.

خوش‌اقبال در ادامه سخنان خود نقش کشور اتریش در حل منازعات جهانی را سازنده و مثبت ارزیابی کرد و گفت: در توافقنامه برجام کشور اتریش تلاش‌های زیادی انجام داد که متاسفانه دولت آمریکا آنرا زیر پا گذاشت و معادلات را بر هم زد.

کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل کنند

وی با بیان اینکه متاسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی نیز از او تبعیت کردند، افزود: انتظار این است که کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند و در این راه نیز کشور اتریش نقش مثبت خود را ایفا کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان سرمایه اصلی نظام را مردم کشور دانست و گفت: تکیه ما در ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب به مردم بوده است و این مردم با شجاعت در برابر سنگین‌ترین تحریم‌ها ایستادگی کرده‌اند.

خوش‌اقبال ادامه داد: ایران یک کشور مستقل است و برای دفاع از موجودیت و استقلال خود مجبور است خود را در حوزه دفاعی تقویت کند.

وی تاکید کرد: در استان کردستان به برکت حضور مردم امنیت و آرامش در تمام ارکان زندگی وجوددارد و ما از هر نوع فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور اتریش در استان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

حسین فیروزی معاون امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در دیدار با اشتفان شلتس سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از نقش اتریش در گسترش صلح جهانی گفت: ذهنیت تاریخی ملت ما از کشور و ملت اتریش یک ذهنیت مثبت است و توقع این است که کماکان کشور اتریش برای حفظ برجام تلاش حداکثری کند.

وی با بیان اینکه ویژگی مشترک اتریش و استان کردستان دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز است، یادآوری کرد: با مجموع مشترکات موجود می توان به توسعه اقتصادی نیز امیدوار بود و تمایل داریم کشور اتریش در مسائل اقتصادی کردستان نقش پر رنگ داشته باشد.

کردستان دارای ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی است

فیروزی در ادامه به برشمردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در بخش اقتصادی پرداخت و گفت: کردستان یک استان دارای ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی است و درخواست داریم که این استان در کانون توجهات اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتریش قرار بگیرد.

معاون اقتصادی استاندار کردستان وجود آب فراوان، خاک حاصل‌خیز، نیروی انسانی توانمند و معادن سرشار سنگ آهن و طلا را بخشی از ظرفیت های استان برای سرمایه گذاری دانست و اضافه کرد: وجود آب فراوان و یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار خاک حاصلخیز در استان بسترهایی است که می‌تواند در تامین امنیت غذایی موثر و برای سرمایه‌گذاری مطلوب باشد.

فیروزی ادامه داد: در استان کردستان و در حوزه فن آوری‌های نوین تحصیل‌کردگان خوبی داریم و کشور اتریش می‌تواند تسهیلگر و وصل کننده آنان به بازارهای جهانی باشد.

سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن و طلای کردستان

همکاری دانشگاه کردستان با مراکز علمی اتریش، سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن و طلا و تسهیل ورود تکنولوژی‌های جدید از اتریش به کردستان دیگر مواردی بود که معاون اقتصادی استاندار کردستان بر آنها تاکید کرد.

فیروزی همچنین بە معرفی سنندج بە عنوان شهر خلاق موسیقی از طرف یونسکو نیز اشارە کرد و گفت: موسیقی با زندگی مردم کردستان عجین است و با توجە بە پتانسیل‌های هنری و موسیقایی موجود انتظار داریم حضور گردشگران اتریشی در کردستان بیشتر شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها