رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473536

فلاحت پیشه: اینستکس مکانیزیمی فلج است

ساعت 24 -عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سازوکار اینستکس مکانیزیمی فلج است که اروپا و آمریکایی‌ها روی اجرای آن توافق نکردند.

style="text-align:justify">حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها از ابتدا درون سازوکار آمریکایی عمل می‌کردند، گفت: آن‌ها مأمور انتقال خواسته‌ها و فشارهای آمریکا به ایران هستند.

او ادامه داد: کشورهای اروپایی همان‌طور که نتوانستند اقدام مثبتی درباره ایران انجام دهند، در قبال اقدامات منفی هم توان اضافه کردن مسئله تازه‌ای را به اقدامات آمریکایی‌ها ندارند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: سازوکار اینستکس هم مکانیزیمی فلج است که اروپا و آمریکایی‌ها روی اجرای آن توافق نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: اروپایی‌ها همان کاری را که تروئیکا از ۱۵ سال پیش شروع کرده، در نشست‌های سه جانبه کشورهای این قاره با ایران، پس از برجام به گونه‌ای دیگر با ایران انجام دادند؛ آن‌ها هیچگاه نتوانستند مستقل از خود تصمیم بگیرند.

او با بیان اینکه تفسیر موضوع برجام جدای از تقابل ایران با آمریکا حرکتی انحرافی است، گفت: با امضای برجام از هزار و ۲۴۸ عنوان تحریم، ۹۱۵ عنوان تا زمان خروج ترامپ برداشته شد. خروج ترامپ از برجام بخش بزرگی از عناوین تحریم را به وجود آورد و یا اگر هم تعلیق شده بود، به چرخه تحریم‌ها بازگشت.

فلاحت پیشه ادامه داد: آمریکایی‌ها با به کارگیری مکانیزم کارشکنی باعث شدند تا دیگران نتوانند تحریم‌ها را تعلیق کنند، همچنین با خروج ایالات متحده از برجام، ۷۰۰ نوع تحریم تازه از سوی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: اگر اروپایی‌ها مکانیزم ماشه و انتقال پرونده به شورای امنیت را عملی کنند، از نظر رقم، در تحریم‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود، البته پرونده ایران ذیل فصل هفتم رفته و احتمالاً شرایط تازه‌ای را به وجود خواهد آورد.

او گفت: میان ایران و آمریکا چالشی وجود دارد که این دو قدرت روی قله‌ای به تقابل با یکدیگر می‌پردازند. پشت سر آمریکا پشتوانه تهدید نظامی وجود داشت و پشت سر ایران هم پشتوانه‌ای به نام اقتصاد وجود دارد. آمریکایی‌ها اقتصاد ایران را مانند یک دره تصور کرده بودند که با اعمال فشار و ایجاد نارضایتی مردمی، جمهوری اسلامی به این دره سقوط خواهد کرد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه مدیریت مناسب اقتصادی، آینده تحولات را بهتر پیش خواهد برد، افزود: دو سال و نیم بودجه کشور درگیر این سیاست ترامپی بود، اما الآن به جایی رسیدیم که می‌توانیم مدیریت بودجه داشته باشیم. برای مثال ماهیانه چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و همچنین روزانه ۲۰۰ میلیارد تومان از محل گران کردن بنزین و فروش مازاد حاصل از صرفه‌جویی بنزین به خزانه دولت آمده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اظهار اینکه دولت به اندازه کافی برای مدیریت اقتصادی بودجه دارد، گفت: با ایجاد رضایت اقتصادی در مردم، دره اقتصادی مذکور به خاکریزی تبدیل می‌شود که سیاست برجام و هسته‌ای کشور را تقویت خواهد کرد و با ضرر رساندن به آمریکا، برای جمهوری اسلامی هم سودآور است.

او اظهار کرد: معتقدم در طرف دیگر و پشت سر آمریکا، پرتگاهی وجود دارد؛ ایالات متحده روی تهدید نظامی حساب کرده بودند و آن را هر لحظه به رخ می‌کشیدند. اما سقوط پهپاد آمریکایی دست آمریکایی‌ها را از نظامی کردن موضوع ایران خالی کرد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که پشت سرشان بلوف‌های سیاسی است و هیچ‌گونه پشتوانه‌ای ندارند؛ به میزانی که جمهوری اسلامی بتواند با یک سیاست اقتصادی مبتنی بر رضایت مردم، امنیت ذهنی اقتصادی ایجاد کند، ایالات متحده به سمت دره خواهد رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: با تبادل زندانیان، مقامات ایرانی از موضع استغنا حرف زدند، ولی ترامپ از دولت ایران تشکر کرد و مذاکره بدون قید و شرط را مطرح کرد.

او افزود: آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌ای برای احیای دیپلماسی‌اند، چرا که ابزاری نداشته و سیاست مقاومت ایران به سرعت در حال نتیجه‌دهی است. محور این موضوع باید تقویت خاکریز اقتصادی پشت سر سیاست‌های کشور باشد.

فلاحت پیشه بیان کرد: مکانیزیم ماشه طرح شده از سوی اروپایی‌ها به معنای کمک خواهی ایالات متحده از اروپایی‌هاست. آن‌ها ابزاری ندارند و سعی دارند مکانیزم ماشه را به عنوان ابزار تهدیدی تازه علیه ایران مطرح کنند.

این سیاست‌شناس پارلمان تأکید کرد: اروپایی‌ها در این شرایط می‌دانند که اگر مکانیزم ماشه فعال شود، یعنی ایران را از یک بازیگر همکار به یک بازیگر در حال چالش تبدیل خواهند کرد؛ همچنین مؤلفه‌های امنیتیشان دچار نوسان خواهد شد.

او با بیان اینکه ایران خاکریزی در برابر موج تروریسم، پناهندگان، مواد مخدر و اسلحه در شرایط بحرانی منطقه قرار داده است، گفت: در چنین شرایطی آستانه همکاری اروپایی‌ها با آمریکا زیر سؤال می‌رود؛ پس با تقویت سیاست‌های اقتصادی می‌توانیم از موضع قدرت شاهد شکل‌گیری دیپلماسی تازه‌ای باشیم.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها