رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473703

اولین هواپیمای برقی دنیا باموفقیت به پرواز درآمد

ساعت 24-اولین هواپیما تجاری تماما برقی دنیا اولین پرواز خود را انجام داد. این هواپیما روز سه‌شنبه از شهر ونکوور کانادا به پرواز درآمد و حالا خیلی‌ها امیدوارند که روزی همه هواپیماهای دنیا به انتشار گازهای آلاینده خود پایان دهند.

خبر
div>

Roei Ganzarski، رییس شرکت مهندسی magniX گفت: این اتفاق تاریخی ثابت کرد که هواپیماهای تجاری می‌توانند به‌صورت کاملا برقی کار کنند.

این شرکت، موتور هواپیما را طراحی کرده و با شرکت هواپیمایی Harbour Air که سالانه حدود نیم میلیون مسافر را بین ونکوور، پیست اسکی Whistler و جزایر اطراف آنجا جابه‌جا می‌کند، همکاری داشته است.

Ganzarski گفته است که این فناوری باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ایرلاین‌ها و همچنین کاهش آلاینده‌ها خواهد شد. به نظر او، این پرواز نشان‌دهنده آغاز عصر هواپیماهای برقی است.

پروازهای شهری، یکی از منابع روبه‌رشد انتشار گازهای کربن بوده‌اند و در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای کاهش این گازها صورت گرفته است.

براساس گزارش آژانس محیط ‌زیست اروپا (EEA)، صنعت هوانوردی با انتشار ۲۸۵ گرم گاز دی‌اکسید کربن به‌ازای هر کیلومتر مسافرت یک مسافر، بیش از همه روش‌های حمل‌ونقل باعث آلودگی محیط زیست می‌شود. بد نیست بدانید که انتشار این گازها منجر به گرمایش جهانی و تغییرات آب‌وهوایی شده است؛ موضوعی که به‌گفته دانشمندان در آینده نزدیک باعث خشکسالی‌های شدیدتر، طوفان‌های بزرگ‌تر و بالا آمدن سطح دریاها خواهد شد.

هواپیمای برقی جدید، که با سوار کردن یک موتور برقی بر روی هواپیمای دریایی ۶۲ ساله و شش‌نفره DHC-2 de Havilland Beaver ساخته شده است، توسط Greg McDougall، موسس و مدیر Harbour Air، بر روی روخانه Fraser در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ونکوور و در مقابل دیدگان ۱۰۰ نفر به پرواز درآمد.

پروازهای دوستدار محیط ‌زیست

به‌گزارش AFP، پرواز مذکور کمتر از ۱۵ دقیقه به طول انجامید. حالا شرکت Harbour Air علاوه‌بر کاهش میزان مصرف سوخت، خواهد توانست میلیون‌ها دلار نیز در رابطه با هزینه‌های نگهداری صرفه‌جویی کند؛ چرا که موتورهای برقی نیاز به تعمیر و نگهداری واقعا کمتری دارند. بااین‌حال، شرکت مجبور است که حداقل دو سال صبر کند تا اینکه بتواند بیش از ۴۰ هواپیمای دریایی خود را برقی کند.

هواپیماهای برقی باید مورد آزمایش‌های زیادی قرار بگیرند تا از امن بودن آن‌ها اطمینان حاصل گردد. ضمن اینکه، یک موتور برقی حتما باید تاییدیه‌های مربوطه را دریافت کند.

هواپیمای برقی

وزیر راه‌وترابری کانادا در مراسم پرواز این هواپیما به خبرنگاران گفت: امیدوارم که هواپیماهای برقی بتوانند در آینده نزدیک توسعه بیشتری داشته باشند و ما شاهد پروازهای دوستدار محیط زیست باشیم.

البته موضوع چالش‌برانگیز در رابطه با این هواپیماها، باتری آن‌هاست؛ چراکه برای مثال همین هواپیمای برقی جدید تنها توانست ۱۶۰ کیلومتر را با استفاده از باتری لیتیومی خود طی کند.

البته گرچه این مسافت چندان زیاد نیست، اما برای اکثر پروازهای کوتاه شرکت Harbour Air کفایت می‌کند. Ganzarski می‌گوید: این مسافت گرچه مطلوب ما نیست، اما برای شروع کار کافی است و من پیش‌بینی می‌کنم که توسعه موتورهای برقی و باتری‌ها منجر به پروازهای طولانی‌تری شود. پروازهای کوتاه و ارزان با هواپیماهای برقی، می‌تواند باعث جابه‌جایی افراد بیشتری در آینده شود.

آی تی رسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها