رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473839

آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب به شرق کشور

ساعت24 -عملیات اجرایی پروژه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان امروز در استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

انتقال آب
عملیات اجرایی پروژه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان امروز در استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی استانداری، تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار بیستم شهریورماه با حضور معاون وزیر نیرو و استانداران خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در مشهد به امضا رسید و امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. بر اساس اعلام معاون آب و آبفای وزارت نیرو برای سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان اجازه برداشت یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از سواحل چابهار صادر شده است که میزان تخصیص آب استحصالی به سیستان و بلوچستان 228 میلیون مترمکعب، خراسان رضوی 110 میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی 60 میلیون متر مکعب خواهد بود.

20 درصد کسری مخازن آبی کشور مربوط به خراسان رضوی است
در نشست مشترک استانداران استان‌های شرقی کشور برای امضای تفاهم نامه این طرح بود که معاون وزیر نیرو گفت: در راهگذر شرق سالانه 11 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و 20 درصد کسری مخازن آبی کشور مربوط به خراسان رضوی است. «قاسم تقی زاده» همچنین گفته بود: در مجموع برای سه استان راهگذر شرق یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب برداشت آب از دریای عمان تخصیص‌یافته است که در کمترین وضعیت آن 400 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده، مسئولیت این تخصیص بر عهده مدیران عامل آب منطقه‌ای و اختیارات کامل آن با استانداران است. تقی زاده این نکته را هم گفته بود که مصرف این آب برای صنعت بسیار خوب خواهد بود و حتی برای کشاورزی در بخش گلخانه‌ای و کارهای مدرن آبیاری نیز می‌تواند اقتصادی باشد اما عمده مصرف این آب در بخش صنعت است. در حاشیه این نشست هم «علیرضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی اظهار کرده بود: این طرح نیازمند منابع مالی زیادی است و به‌نوعی طرح بلندمدت است و بر اساس برنامه‌ها حداقل 10 سال طول خواهد کشید که آب به این مناطق برسد.


اجرای پروژه توسط بخش خصوصی
چند روز قبل نیز «احمدعلی موهبتی» استاندار سیستان و بلوچستان در گفت وگو با تسنیم درباره طرح انتقال آب عمان به شرق کشور اظهار کرد: دولت برای اجرای پروژه، پول و اعتباری ندارد و پروژه توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود، متقاضی خصوصی هم به‌علت وجود صنایع فولاد و سنگ آهن خواف در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی‌ قدرت مانور بیشتری دارد، اما پروژه با همکاری هر استان اجرا خواهد شد. موهبتی در پاسخ به سوالی درباه برآورد 3.9میلیارد دلاری مجری پروژه نیز می‌گوید: این برآورد فقط برای انتقال به سیستان و بلوچستان اعلام شده و با توجه به روند تکمیل مطالعات برآورد سرمایه‌گذاری سه استان از این مبلغ بیشتر است و با تکمیل مطالعات اعلام می‌شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها