رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 473844

دود سفید در مذاکرات تجاری آمریکا وچین

ساعت24 -در شرایطی که آمریکا ضرب الاجل 15 دسامبر (امروز) را برای افزایش تعرفه های گمرکی بر بخش بزرگی از واردات کالاهای چین تعیین کرده بود، سرانجام هفته گذشته، نشانه های دود سفید از مذاکرات آمریکا و چین بلند شد تا افق های روشن تری از پایان جنگ تجاری یک ساله دو اقتصاد بزرگ دنیا پدیدار شود.

آمریکا و چین
در شرایطی که آمریکا ضرب الاجل 15 دسامبر (امروز) را برای افزایش تعرفه های گمرکی بر بخش بزرگی از واردات کالاهای چین تعیین کرده بود، سرانجام هفته گذشته، نشانه های دود سفید از مذاکرات آمریکا و چین بلند شد تا افق های روشن تری از پایان جنگ تجاری یک ساله دو اقتصاد بزرگ دنیا پدیدار شود.

به گزارش رویترز، ترامپ رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه گذشته از توافق قریب الوقوع با چینی ها خبر داد. این خبر روز جمعه با رسانه ای شدن توافق دو کشور بر سر مرحله اولیه پایان دادن به جنگ تجاری و تعرفه ای تکمیل شد. رویترز با اشاره به سند توافق 86 صفحه ای که قرار است در هفته اول ماه ژانویه (هفته دوم و سوم دی ماه) به امضای مذاکره کنندگان دو کشور برسد، گزارش داد که آمریکا قرار است برخی از تعرفه ها بر کالاهای چینی را کاهش دهد. بر این اساس، دیگر طرح آمریکا برای افزایش تعرفه روی ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین که برای روز یک شنبه (امروز) برنامه ریزی شده بود، اجرا نخواهد شد. همچنین آمریکا تعرفه کنونی بر ۱۱۲ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین را از ۱۵ درصد به 5/7 درصد کاهش می دهد. این گزارش حاکی از آن بود که در مقابل چین نیز قرار است علاوه بر خرید کالا و خدمت در سال ۲۰۱۷ به میزان حدود 186 میلیارد دلار، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات بیشتر شامل محصولات کشاورزی، انرژی و کالاهای تولیدی، طی دو سال آینده از ایالات متحده بخرد.
در این حال، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز از انتشار فکت‌شیت فاز نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین تا امروز خبر داد. به گزارش فارس به نقل از رویترز، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا که در کنفرانس خبری نشست دوحه در قطر صحبت می‌کرد، گفت: توافق با چین با هدف ایجاد روابط تجاری دوجانبه بیشتر برای سال های بسیار انجام شد و این برای رشد اقتصادی جهان «بسیار خوب» است.


آثار مثبت توافق بر بازارهای جهانی
توافق اولیه چین و آمریکا، بر بازار جهانی اثر مثبت گذاشت. به گزارش اویل پرایس، قیمت هر بشکه نفت برنت با بیش از یک دلار افزایش به 65 دلار و 22 سنت رسید. بازار جهانی نفت از آن جا از توافق آمریکا و چین تاثیر می پذیرد که چین یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت در دنیاست بنابراین با مثبت شدن چشم انداز اقتصادی این کشور، چشم انداز رشد انرژی و نفت این کشور نیز صعودی خواهد بود. این توافق اولیه پالس مثبتی به بازار بورس نیز داد و به همراه پیروزی حزب محافظه کار انگلیس، منجر به رشد قیمت سهام در بازارهای آسیایی، آمریکایی و اروپایی در روز جمعه شد. بر این اساس، شاخص سهام بازارهای آسیایی به بیشترین میزان در هشت ماه گذشته افزایش یافت. اما بازار طلا، برخلاف انتظار، شاهد رشد شاخص بود. به طور معمول با کاهش درگیری های تجاری، تقاضای طلا به عنوان محل امن سرمایه گذاری کاهش می یابد. اما این قضیه درباره خبر توافق اخیر صادق نبود به طوری که تا دیروز بعد از ظهر، طلا با رشد نسبی در دو روز گذشته مواجه شد و به 1475 دلار در هر اونس رسید.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها