رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 474467

هرآنچه درباره کم خونی باید بدانید

ساعت24 - اگر پس از استراحت کافی برای فعالیت‌های عادی انرژی ندارید و خسته می‌شوید، ممکن است به کم خونی مبتلا شده باشید.

کم خونی
کم خونی یا آنمی اختلالی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی، در خون وجود ندارد. هموگلوبینی که درگلبول قرمز خون وجود دارد؛ باعث می‌شود که اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد.

کم خونی یا آنمی

برخی از عوامل مانند: مصرف مواد غذایی فاقد آهن، مصرف بیش از اندازه چای، قهوه و شیر کاکائو که باعث محدودیت در جذب آهن می‌شوند، برخی اختلالات گوارشی، مصرف دارو‌هایی مانند آنتی بیوتیک‌ها باعث کم خونی افراد می‌شوند.

مصرف چای و قهوه باعث کم خونی می شود

از علائم کم خونی می‌توان به مشکل در تمرکز، خستگی و خواب آلودگی بیش از اندازه، شکننده شدن مو و ناخن، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، افزایش ضربان قلب و تنفس و رنگ پریدگی صورت اشاره کرد.

افراد در صوتر داشتن علائم ذکر شده حتما به پزشک مورد نظر مراجعه و با انجام آزمایشاتی که به تجزیه و تحلیل خون، آنالیزآهن خون، بررسی سیستم گوارشی بدن و بررسی قلب و قفسه سینه می‌پردازد از فقر آهن خود جلوگیری گنند.


چه غذا‌هایی خون ساز هستند؟

افراد با اصلاح برنامه غذایی خود و افزایش مصرف منابع غذایی آهن دار نظیر پروتئین‌های حیوانی، حبوبات، گوجه فرنگی، سیب زمینی، اسفناج، لیمو ترش، انبه، گلابی، طالبی، جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی و زرده تخم مرغ می‌توانند از بروز کم خونی جلوگیری مکنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها