رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 477415

فقط در یک در بورس تهران وبه دلیل تنش های اخیر اتفاق افتاد

برباد رفتن 1800 میلیاردتومان دارایی سهامداران خرده پا

ساعت 24 -بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران درسمت تقا ا دو بازیگر اصلی دارد که به نامهای سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی مشهور شده اند. سهامدار حقیقی در واقع همان شهروندان معمولی اند که با داشتن یک نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تلفن ثبت نام در بورس و دریافت یک کد بورسی، به عنوان سهامدار حقیقی، به خرید و فروش سهام می پردازد.

سهام
dir="RTL"> این سهامداران درهفته تازه سپری شده بیشترین آسیب را از فضای سیاسی خارجی و تحولات مربوط به منازعه ایران و تجربه کردنداما این افتادن شاخص به معنای کاهش ارزش دارایی مالی دهها هزار سهامدار حقیقی بوده است. رسانه وابسته به بانک مرکزی دراین باره توضیح داده است ارزش دارایی سهامداران حقیقی در این روز به صورت خالص (خرید منهای فروش) حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که به معنای فروش سهام و خروج از بازار است. برای درک میزان بزرگی این عدد، توجه داشته باشید که مجموع افزایش دارایی سهامداران حقیقی از ابتدای سال جاری تا روز قبل از ریزش (طی ۱۸۷ روز کاری) تنها معادل ۸۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. تمامی این موارد در حالی رخ داد که شورای عالی بورس پیش از گشایش بازار، تصمیماتی جهت حمایت کامل از بازار سرمایه (از طریق خرید گسترده سهام توسط حقوقی‌ها) اتخاذ کرده بود.علیرضا کدیور نیز در سایت اتاق تهران نوشته است: در پایان معاملات روز شنبه یعنی اولین روز پس از بروز شرایط بحرانی در خاورمیانه، مسئولان فرابورس از این خبر دادند که بخش عمده ای از فروش های روز شنبه توسط اشخاص حقیقی انجام شده که پیش از سال 98 هیچ معامله ای در بورس نداشتند و به طور کامل تازه وارد بودند. در واقع سهم این اشخاص از کل فروش روز شنبه 45 درصد بوده است. یک نکته مهم درباره خریداران غیرحرفه ای در بازار این است که آن ها به دلیل حضور هیجانی و نابلدی همانطور که وارد بازار شدند، از آن خارج می شوند. آن ها سهام را هیجان زده خریدند و در اثر هیجان هم به دنبال فروش آن رفتند.

مهدی کرامت‌ فر کارشناس بازار سرمایه درباره اینده بازار سهام دوسناریو را مطرح کرده است. اومی نویسد: در مورد چشم‌انداز آتی قیمت سهام نیز هرچند که ارائه پیش‌بینی در شرایط فعلی بسیار دشوار است اما می‌توان دو سناریو کلی را مطرح کرد؛ در صورتی که سطح تنش میان ایران و ایالات متحده به درگیری مستقیم نظامی (ولو به صورت جزئی، محدود و کوتاه‌مدت) منتهی شود، قطعا میزان فروش و درآمدهای آتی بنگاه‌ها در آینده با افت قابل ملاحظه مواجه خواهد شد و نتیجه این امر، ریزش کلی بازار سهام خواهد بود.گزینه دوم حالتی است که در آن تنش‌هایی از جنس اتفاقات ماه‌های اخیر (نظیر حمله به تاسیسات نفتی عربستان و حمله به سفارت آمریکا در عراق) رخ دهد. در این صورت، هرچند که نوسانات شدیدی در روند بازار سهام رخ خواهد داد و شمار زیادی از معامله‌گران خرد از بازار خارج خواهند شد اما با توجه به آنکه در مجموع، سودآوری کلیت بازار تغییر چندانی نخواهد داشت احتمال ریزش بازار منتفی خواهد بود هرچند که برای برخی صنایع و شرکت‌ها این موضوع محتمل خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها