یافته‌های جدید محققان در راستای تاثیر مصرف روغن سیاه دانه در کاهش وزن نشان می‌دهد که دو ویژگی عمده در این گیاه، محرک اصلی آن برای کم کردن وزن است. دانه‌های سیاه‌دانه خواص دارویی بسیار زیادی دارند و از سال‌ها پیش از این دانه‌ها به‌واسطه خواص ضدمیکروبی، ضدقارچی، ضدتومور و ضدچاقی در مناطقی مثل جنوب‌شرقی آسیا، خاورمیانه و خاور دور استفاده می‌شده که نشان از اهمیت خواص درمانی آن دارد.
بر اساس نتایج مطالعه‌ای هم که در مجله Endocrinology & Metabolism منتشر شده، مصرف سیاه‌دانه به تولید کافی انسولین و مدیریت سطح انسولین در بدن کمک می‌کند و تحقیقات منتشر شده جدید هم حاکی از این است که روغن سیاه دانه می‌تواند به پایداری گلوکز کمک کرده و آن را کنترل کند. به‌این‌ترتیب با کنترل مناسب گلوکز، تمایل به خوردن کاهش می‌یابد و به‌تدریج از وزن کاسته خواهد شد. همچنین وجود تیموکینون که ماده‌ موثر اصلی دانه سیاه‌دانه است، به کاهش التهاب یا ورم بدن کمک می‌کند. اگرچه تعداد تحقیقات انجام شده پیرامون تاثیر روغن سیاه‌دانه بر کاهش وزن زیاد نیست اما دانشمندان درحال انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه هستند.
براساس گزارش منتشرشده افرادی که هنگام انجام حرکات ورزشی ایروبیک از روغن سیاه‌دانه استفاده می‌کنند، نسبت به افراد دیگر کاهش وزن بیشتری داشته‌اند. همچنین در این تحقیق به تاثیر مصرف روغن سیاه‌دانه در کاهش توده بدنی و دور کمر افراد موردمطالعه اشاره شده و سیاه‌دانه در صدر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن قرار داده شده‌است. امروزه می‌توان سیاه‌دانه را به‌صورت دانه‌های خوراکی، کپسول‌های مکمل غذایی و عصاره روغنی آن استفاده کرد.
حداقل دوز مصرف توصیه شده برای آن 500 میلی‌گرم برای هر وعده است و تا دو بار در روز مجاز است. اگرچه برخی از تحقیقات مصرف دو گرم از آن را هم در طول روز بدون مشکل دانسته‌اند اما برای گرفتن نتیجه بهتر است ابتدا از دوز پایین آن استفاده کرده و سپس مصرف آن را تا حد مجاز افزایش داد. از آنجا که مصرف روغن سیاه‌دانه به‌دلیل وجود برخی ترکیبات موجود در آن ممکن است با گروهی از داروها تداخل داشته باشد، قبل از شروع مصرف آن باید حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

سلامانه