رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 477752

صادق زیبا کلام روحانی را گل گیر نظام معرفی کرد

زیبا کلام به نقل از طیب نیا : توفان تورم به ایران نزدیک می شود

ساعت 24 - بعد از نا آرامی های دی ماه 1396، هیات رئیسه دانشگاه تهران شماری از استادان را فراخواند تا در باره همین موضوع تحت عنوان سرمایه اجتماعی و بحران های اجتماعی پژوهش و بحث شود. اساتید از دانشکده علوم اجتماعی وبیشترشان جامعه شناس هستند.

صادق+زیباکلام.jpg
dir="RTL">یکی دو استادهم از دانشکده علوم علوم سیاسی و مدیریت نیز در بین اساتید وجود دارد. جلسات من یکشنبه ها برگذار می شود و گفته شده بود حتما اعضا باید در این جلسه شراکت کنند چون با توجه به ناآرامی های آبان ماه جلسه بسیار مفصلتر است. از دانشگاه اصفهان و دانشگاه علامه و دانشگاه تربیت مدرس نیز دوستان و همکارانی برای ارائه گزارش دعوت شده بودند. گزارش ارایه شده از سوی دانشگاه اصفهان بسیار جالب بود و گزارش علامه نیز بسیار جالب بود اما به نظر من یکی از جالبترین گزارش ها از طرف آقای طیب نیا وزیر سابق اقتصاد بود که همکار ما در دانشکده اقتصاد هستند و چشم اندازی از اقتصاد ترسیم کردند. هر چه جلسه جلوتر می رفت و این گزارش ها خوانده می شد احساس می کردیم بیشتر و بیشتر در باتلاق فرو می رویم.در گزارش اصفهان آمده بود فقردر ده سال گذشته به طرز هولناکی رشد کرده و شمار کسانی که زیر خط فقر زندگی می کنند بیشتر شده و ظریب جینی رشد کرده و فاصله طبقاتی بیشتر شده است.گزارشی که ازدانشگاه علامه ارایه شد نشان می داد ظرف ده سال گذشته شدت سرخوردگی و ناامیدی بخصوص در جمعیت دهه هفتادی ها بسیار رشد کرده است. هر گزارشی بیش از دیگری تصویر غم انگیزی از ایران ترسیم کرد. گزارش دکتر طیب نیا اعلام می کرد در سال 98 بعد از شش ماهه اول دولت با کسر بودجه 150 هزار میلیارد تومانی روبرو شده است و فقط یکی از دلایل افزایش قیمت بنزین این بوده است. می توان حدس زد دولتی که هنوز شش ماه مانده به پایان سال با چنین کسری بودجه روبرو است برای شش ماه آینده چه می خواهد بکند؟طیب نیا اضافه کردند که یکی از راهکارهای دولت ها در زمانی که دچار مصیبت می شوند قرض گرفتن از بانک مرکزی است و هر یک تومانی که هر دولتی از بانک مرکزی قرض می گیرد هفت تومان به نقدینگی اضافه می کند. وی توضیح داد حجم نقدینگی موجود در ایران معادل حجم نقدینگی است که از زمان شروع مدرنیته یعنی از زمان رضا شاه تا به امروز وجود داشت. به نظر ایشان تورم مثل طوفانی به ما نزدیک می شود.

روحانی گل گیر

هر کدام از اساتید بعد از اتمام گزارشات توضیحاتی دادند من هم دو مطلب گفتم که مورد دوم به بحث امروز مرتبط است. مطلب اول این بودکه من با توجه به دو ماه تلاشی که برای رای آوری آقای روحانی داشتم این حق را به خودم می دهم که به او بگویم گلگیر چون گلگیر نقش بسیار مهمی در ماشین دارد و تمام لجن ها و گل ها و آت و آشغالهایی را که در زمان گردش چرخ به سمت ماشین پرتاب می شود را می گیرد. اگر من به جای اصولگرایان بودم دعا می کردم خداوند این گلگیر را نگیرد. چون تمام مصیبتها ها وبلاهایی که بخش های مختلف نظام بر سر این مملکت آورده اند توسط این گلگیر چاره سازی می شود.

چرا شاه سقوط کرد

اما نکته دوم این بود که در سالهایی از دهه 60 که بر روی تز دکتری خود که در مورد انقلاب اسلامی ایران بود کار می کردم علاقه داشتم تمام چیزهایی را که سلطنت طلب ها و افراد رژیم سابق در مورد آن رژیم گفته اند را بخوانم. رژیم شاه دو دسته رجل سیاسی داشت. یک دسته تکنوکرات بودند و انصافا تکنوکرات هایی بسیار تحصیلکرده و با وجود بودند مثل هویدا و دیگران و در میان آنان سیاسیون کمی وجود داشت که فهم و شعور و قوه تجزیه و تحلیل سیاسی داته باشند. یکی از آنها مرحوم داریوش همایون بود که سابقه مارکسیستی داشت و حتی مدتی در زندان بود و در شلوغی انقلاب توانست به خارج از کشور فرار کند و یکی دو سال پیش فوت شد و تا روزی که زنده بود همچنان به آن خاندان وفادار بود و یکی از مشاورین و نزدیکان فرح پهلوی بود. ایشان سه صحبت در مورد چرایی سقوط نظام داشت. سقوطی که علاوه بر 600 هزار قوای مسلح و با آن اقتدار و علی رغم 40 تا 50 هزار گارد جاویدان که شاه را می پرستیدند و علاوه بر ساواک و شهربانی و نیروهای مختلف رخ داد. رسانه من به دنبال فهم این سوال بود چرا سقوط کرد؟ داریوش همایون می گوید همه رژیم ها و حکومت ها برای آنچه اعتقاد دارند تبلیغ می کنند. یکی مارکسیست و یکی سوسیالیست و یکی ناسیونالیست است. رژیم شاهنشاهی ایران هم تبلیغ می کرد و می گفت چه ها کرده ایم. اما مشکلات از آنجا شروع شد که بیش از باور مردم بر این کارهای رژیم، خود رژیم باور کرده بود. مقصود او از خود رژیم شاه است. این مساله به بحث ما ارتباط پیدا می کند چون مسئولین نظام بیش از مردم به تبلیغات باور کرده بودند. شاه در مصاحبه با اوریانا فلاچی می گوید کدام کار من نادرست بود و کدام کار من اشتباه بود کدام کار من خدمت به ایران نبود اصلاحات ارضی سپاه دانش سهیم کردن کارگران در سود کارخانه ها آزادی های زنان؟

ما امروز دقیقا دچار آن وضعیت شده اند و با وجود اینکه بسیاری از انچه به ما می گویند به عنوان تبلیغ است تا ما به آنها باور کنیم ولی مشکل از این مرحله شروع می شود که خود آنها به این تبلیغات باور دارند. سالی که برجام اتفاق افتاد مراسم سیزده آبان که همه ساله برگذار می شود اجرا شد. در سالی که باید برجام اجرا شود و نوعی تنش زدایی بین ما و غرب رخ بدهد مقام معظم رهبری در سخنرانی به مناسبت سیزده آبان گفتند در این 40 سال آمریکا منظما رو به افول رفته است و ما به حول و قوه الهی رو به صعود رفتیم. مهم گزارشاتی نیست که اساتید دانشگاههای اصفهان و علامه و تربیت مدرس از وضع هولناک جامعه ارائه کردند مهم این است که مقام معظم رهبری واقعا اعتقاد دارد که رد چهل سال گذشته تمدن غرب رو به افول بوده و جمهوری اسلامی به حول و قوه الهی رو به صعود بوده است. ما می توانیم انواع و اقسام راه حل ها را ارائه کنیم ولی مشکل اساسی اینجاست که از ما راه حل خواسته شده است و گفته شده ما بگوییم چه کار باید کرد؟

همه داستان میرزا رضای کرمانی را شنیده اید. با گلوله شقیقه قبله عالم را نشانه گرفت. این پدیده در ایران ایارن غیر قابل تصور بود که به قول اتابک میخ میان زمین و آسمان را بزنند ولی میرزا رضای کرمانی زد و بسیاری برای دیدن او می آمدند تا ببینند چه کسی این کار را کرده است؟ او را با غل و زنجیر بسته بودند و در نهایت اعدام کردند. روز اعدام از او پرسیدند کسی چیزی به تو گفته بود که تو را به فکر فرو ببرد و او در جواب گفت نه من همچنان عقیده دارم کاری که کردم درست بوده است و مکث می کند و می گوید چرا ناصر الملک چیزی به من گفت. ناصر الملک در آکسفور تاریخ و فلسفه و اقتصاد خوانده بود و بعدها نایب السلطتنه می شود. گفت ناصر الملک گفت وقتی که داشتی با تپانچه قبله عالم را می زدی فکر کردی کدام نادری پشت دروازه های تهران در انتظار گرفتن قدرت است؟سوال اینم نیست که راه گذر چیست و آیا این نظام قابل اصلاح است یا نه؟ ولی گیرم این نظام سقوط کند ما منتظر کدام نادر و کدام نظام هستیم که جای این نظام را بگیرد و ما درگیر این مشکلات و مسائل نباشیم.من فقط یک راه حل دارم نظام باید میلیمتری به سمت دموکراسی برود و این شدنی است. طول می کشد ولی هر راه دیگری و هر برون رفت دیگری جز این راه به ناکجا آباد است بزرگترین دلیل من در این مطلب که راه به ناکجا آباد است انقلاب شکوهمند اسلامی است.

سخنرانی در سیزدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها