رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 477753

فرزاد پورسعید برنامه های امریکا را تشریح کرد

حذف فرماندهان ارشد نظامی و دادن کرسی های ایران درنهادهای جهانی به اپوزیسیون

ساعت 24 - انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری انجمن مطالعات صلح و خانه اندیشمندان علوم انسانی نشست علمی "صورت بندی و پیامدهای سیاسی- امنیتی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی" را در تاریخ دوشنبه 16 دی ماه 1398 در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزارکرد.

ترامپ
dir="RTL">دکترنصری مدیر این نشست از دکتر فرزاد پورسعید، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی، درخواست کردند به عنوان سخنران بعدی نشست به این پرسش بپردازند که؛ «در پی شرایط فعلی آیا هرگونه صلح با آمریکا و غرب دچار مشکل خواهد بود و ما شاهد دوران پر تنشی هستیم؟- و آیا شهادت سردار سلیمانی باعث همبستگی در داخل میشود یا خیر؟». دکتر پورسعید در ابتدای سخنان خود با تسلیت شهادت این سردار بزرگ، مطرح کردند که برای پاسخ به این پرسش می­بایست ابتدا این رویداد را تعریف کنیم. ایشان این اتفاق را حاصل دو اراده دانستند: 1. شکست فشار حداکثری از سوی آمریکا بر ایران و 2. توانایی صهیونیست ها برای قانع کردن ترامپ در بحرانی کردن وضعیت حضور ایران در پشت مرزهای این رژیم. دکتر پورسعید با اشاره به مورد اول ادامه دادند که رفتار آمریکا در قبال ایران از فاز اقتصادی وارد فاز نظامی شده است. وی در ادامه و در تشریح مورد دوم گفتند که در این مدت اسرائیل در تلاش بوده است با استفاده از قدرت آمریکا و قانع کردن ترامپ مبنی بر اهمیت این موضوع برای ادامه ی دولت وی و اخذ رای در دوره دوم ریاست جمهوری، آمریکا را در تقابل مستقیم با ایران قرار دهد، تا حضور ایران در عراق سوریه را برای جمهوری اسلامی تبدیل به باتلاق کند . وی نتیجه این رفتارها را دو بعد طبقه بندی کردند:

الف. بعد منطقه ای و کشور عراق: آمریکا قصد دارد به جهت تحت فشار قرار دادن ایران در این موضوع، اقدام به حذف فرماندهان ارشد نظامی ایران کند و ایران باید منتظر چنین رفتاری باشد. در شکل دیگر شکل گیری نوعی بحران و جنگ داخلی مانند سوریه در عراق که موجب کاهش شدید نفوذ ایران در این کشور شود. وی با اشاره به نظر چند تن از اندیشمندان حوزه روابط بین الملل اضافه کردکه در صورت انسجام ایران و عراق، ایران تبدیل به قدرتی غیر قابل موازنه در منطقه خواهد شد و عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا در وحله اول می­خواهند مانع تحقق این امر شوند.

ب. بعد بین المللی: دکتر پورسعید با ترسیم یک چشم اندازه 10 الی 15 ساله تشریح کردند که آمریکا و دستگاه رسانه ای خارجی در تلاش است اینطور عادی سازی کند که دیگر جمهوری اسلامی ایران نماینده رسمی مردم ایران نیست و کرسی های خالی را با افرادی از جمله اپوزیسیون های خارج از کشور پر کرده و آن ها را نماینده مردم و جامعه ایران به افکار عمومی بین المللی معرفی کند.. از این طریق آمریکا قصد دارد ضمن مشروعیت زدایی از مقامات جمهوری اسلامی ایران با عادی سازی چنین دیدگاهی در سطح بین المللی امکان حذف مقامهای ایرانی را برای خود تسهیل کند و مورد بازخواست مجامع بین المللی نیز قرار نگیرد.

وی ادامه دار بودن روند تخاصم و بحران میان ایران و آمریکا را پروسه ای طولانی ارزیابی کرد و این رویکرد رادیکال تر شدن را تا 10 سال آینده حاکم بر روابط میان ایران و آمریکا دانست. پورسعید با اشاره به بحث انتقام خواهی مردم و رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: هر تصمیمی می­بایست شاملی این ویژگی باشد که میزان عمل در زمان و شدتی باشد که برای طرف مقابل انتظار نمی­رود و از طرفی یا طرف مقابل امکان پاسخگویی نداشتبه باشد و یا این توان در حداقل ممکن قرار گیرد.او همچنین بر ضرورت تغییر و شکل گیری صحیح لابی­های ایرانی در آمریکا تاکید کرد و و گفت: ضرورت دارد این لابی ها شکلی فرا دموکرات تر به خود بگیرند تا امکان بازیگری بهتر برای ایران محیا شود و محدودیت ها کاهش یابد. لابی ها باید در لایه های قدرت آمریکا اقدام به بازیگری و ایفای نقش کنند. .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها