رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 477982

جهانگیری به نخست وزیر سوریه: انتقام واقعی از اقدامات غیرقانونی آمریکا خروج آن‌ها از منطقه است

ساعت 24-معاون اول رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر سوریه گفت: آمریکایی‌ها بر اساس خوی استکباری خود سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و سوریه اظهار داشت: دخالت‌های بی‌جای کشورهای غربی به خصوص آمریکا باعث ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده است و آمریکا با تشکیل گروه‌های تروریستی نظیر داعش جنایات بزرگی را در سطح منطقه و به خصوص در کشورهای عراق و سوریه انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه انتقام واقعی از اقدامات جنایتکارانه و غیرقانونی آمریکا و در رأس آن ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خروج آن‌ها از منطقه است، گفت:‌خوشبختانه پارلمان عراق تصمیم بسیار خوبی در اخراج نیروهای آمریکایی در این کشور اتخاذ کرد که امیدوارم این موج در سایر کشورهای اسلامی منطقه نیز شکل بگیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها بر اساس خوی استکباری خود سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند، تصریح کرد: ‌پس از شهادت این سردار بزرگ اسلام موج عظیمی از عزا و همبستگی در بین کشورهای اسلامی و به خصوص مردم کشورهای منطقه ایجاد شد و مردم کشورهای منطقه ضمن ابراز همبستگی با ملت ایران، حضور شکوهمندی در مراسم های مختلف از خود برجای گذاشتند و در این میان گروه های تروریستی از این شهادت خرسند شدند.

جهانگیری اجتماعات مردم ایران در تشییع و خاکسپاری شهید سردار سلیمانی را اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ کشور برشمرد و افزود: قطعاً تنفر ملت ایران نسبت به اقدامات آمریکا در مقایسه با گذشته بیشتر شده است.

وی افزود: از کشورهای دوست و مردم مسلمان منطقه که پس از شهادت سردار سلیمانی ابراز همدردی و پیام تسلیت ارسال کردند و به خصوص دولت و ملت سوریه که در همه سطوح با ما همدردی کردند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت سوریه خواهد بود و به حمایت‌های خود از این کشور ادامه خواهد داد خاطرنشان کرد: ایران از تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت این کشور برای برقرای ثبات و آرامش حمایت خواهد کرد و امیدوارم بحران «ادلب» نیز به نحو مطلوب حل و فصل شده و حاکمیت دولت سوریه بر تمام اراضی این کشور مستقر شود.

جهانگیری همچنین با قدردانی از اقدام بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه برای تقدیم بالاترین مدال و نشان این کشور به مقام شامخ شهید سردار سلیمانی گفت: ابراز لطف و محبت دولت وملت سوریه در باره خدمات شهید سردار سلیمانی برای ما دلگرم کننده است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: شرکت‌های خصوصی ایران بسیار مشتاق هستند تا در بازسازی سوریه مشارکت فعال داشته باشند و اکنون که هماهنگی‌ها و توافقات برای بازسازی سوریه به اتمام رسیده، امیدوارم در سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات مثبت و نتایج مطلوب در این زمینه باشیم.

وی اضافه کرد: برای گسترش مناسبات اقتصادی و ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور باید توافقنامه‌های همکاری راهبردی بلندمدت که به امضاء رسیده است هر چه سریعتر پیگیری و مراحل قانونی آن طی شود تا شاهد عملیاتی شدن و اجرای توافقنامه‌ها باشیم. روابط و مناسبات تهران-دمشق در تمامی زمینه‌های مورد علاقه طرفین همپای روابط خوب سیاسی و نظامی دو کشور ارتقا پیدا کند.

عماد خمیس نخست وزیر سوریه نیز در این نشست با اشاره به توطئه‌ها و برنامه‌های آمریکا برای تحمیل جنگ به کشورهای منطقه گفت: نمونه و تجلی توطئه‌های آمریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مشاهده شد و این اتفاق تلخ در حقیقت نتیجه تجاوزاتی بود که آمریکا در منطقه انجام داد.

وی هدف از سفر خود به تهران را ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت سوریه به مقام معظم رهبری، مردم و مسئولین کشور برای شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد و افزود: سوریه بر حق جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود و مقابله با تهاجمات و تجاوزات دشمنان تأکید دارد و ما همبستگی خود را با برادران خود در جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم.

نخست وزیر سوریه با بیان این که خبر شهادت سردار سلیمانی را با درد و ناراحتی دریافت کردیم گفت: این فرمانده بزرگ نماد مبارزه و تقویت امنیت برای تمام مردم منطقه، ‌آزادیخواهان و گروه های مقاومت بود و هر چقدر در وصف این سردار سخن بگوییم قطعاً حق مطلب ادا نخواهد شد.

نخست وزیر سوریه با اشاره به اینکه آمریکا همواره برنامه‌هایی برای تعدی و تجاوز به کشورهای منطقه داشته است اظهار داشت: باید آمادگی کافی داشته باشیم و هماهنگی و همکاری‌های خود را افزایش دهیم چرا که گسترش همکاری‌های فیمابین می‌تواند سپر بازدارنده در حوادث و توطئه‌های آمریکا باشد.

نخست وزیر سوریه همچنین از اعطای بالاترین نشان و مدال افتخار به مقام شهید سردار سلیمانی از سوی بشاراسد رییس جمهور سوریه خبر داد و گفت: اعطای این نشان حاکی از محبت فراوان رییس جمهور سوریه نسبت به سردار سلیمانی و برادران خود در جمهوری اسلامی ایران است.

در این نشست ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی با اشاره به اینکه آمریکا در دوره ترامپ استراتژی جنگ پنهان را در پیش گرفته است گفت: آمریکا در تلاش است از طریق تحریم های یکجانبه، فقر و گرسنگی را به ملت‌ها تحمیل کند.

وزیر دفاع سوریه هم در این نشست تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی را یک همه پرسی در محور مقاومت توصیف کرد و با بیان این که چنین جمعیتی تا کنون در مراسم تشییع وجود نداشته گفت: شهید سردار سلیمانی شریک همه پیروزی های ما در سوریه بود و با وجود شجاعت و دلاوری‌های این فرمانده قهرمان، در عین حال فردی بسیار عاطفی و به دنبال صلح بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها