رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478080

هشدار در مورد خطر آزمایش های دی ان ای

ساعت24 -آزمایش های دی ان ای نه تنها در آزمایشگاه‌های پیشرفته، بلکه از طریق کیت‌های کوچک و جم و جور هم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند؛ در همین رابطه به تازگی نامه‌ای محرمانه از پنتاگون به بیرون درز کرده که خطر استفاده از این کیت‌ها را مورد توجه قرار داده است.

دی ان ای
یکی از پیشرفت‌های اخیر علوم بیولوژیکی و آزمایشگاهی فراهم کردن امکان انجام آزمایش های دی ان ای از طریق کیت‌های قابل‌حمل و جم و جوری است که به راحتی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند و در مدتی کوتاه، نتایج آزمایش را در اختیار متقاضی قرار می‌دهند.

در همین رابطه یادداشتی محرمانه از وزارت دفاع آمریکا خطاب به ارتش این کشور منتشر شده که در مورد استفاده از این کیت‌های آزمایش هشدار می‌دهد. این یادداشت که پس از درز کردن به بیرون از طریق خبرگزاری یاهو، توسط پنتاگون تایید شد، مستقیما پرسنل ارتش را مورد خطاب قرار می‌دهد. کیت‌های آزمایش های دی ان ای که در سال‌های اخیر با استقبال بسیار خوبی از طرف علاقه‌مندان همراه بوده‌اند، در طی فرآیندی ساده اطلاعات مهمی را در مورد والدین و اجداد شخص و همچنین وضعیت سلامتی او فراهم می‌کنند و امنیت این اطلاعات باعث نگرانی وزارت دفاع آمریکا شده است.

در متن یادداشت که تاریخ تهیه آن 20 دسامبر 2019 اعلام شده، گفته شده که تست‌های ژنتیکی مورد نظر به صورت کلی سازمان‌یافته نیستند و امکان درز کردن اطلاعات حساس ژنتیکی پرسنل ارتشی که از این آزمایش‌ها استفاده کرده‌اند،‌ وجود دارد. درز کردن این اطلاعات می‌تواند تبعات امنیتی سنگینی را به همراه داشته باشد و جان ماموران امنیتی آمریکایی را در سراسر جهان به خطر بیاندازد.

البته با اینکه دقیقا در این یادداشت ذکر نشده که اطلاعات ژنتیکی مورد نظر از چه طریقی در معرض خطر هستند، می‌توان حدس زد که دسترسی هکرهای حرفه‌ای به داده‌های دی ان ای جمع‌آوری‌شده توسط شرکت‌های پشتیبان این آزمایش‌ها، مهم‌ترین راهی است که می‌تواند اطلاعات مربوط به مهره‌های امنیت ملی آمریکا در سراسر دنیا را مورد تهدید قرار دهد. هر کشوری که علاقه‌ای به پیدا کردن جاسوس‌ها و عوامل کشور دیگری مانند آمریکا در خاک خود باشد، می‌تواند با خریدن داده‌های ژنتیکی روشی جدید برای مشخص کردن افراد مورد نظر داشته باشد.

از طرف دیگر نیویورک تایمز هم یکی دیگر از مشکلات انجام داوطلبانه این آزمایش های دی ان ای را به بحث گذاشته است؛ برخلاف شهروندان عادی، پرسنل ارتش در رابطه با بحث استخدام و داده‌های ژنتیکی مورد حمایت قانون نیستند و اگر کسی به صورت داوطلبانه چنین تست‌هایی را انجام دهد، ممکن است امنیت شغلی خود را با زیر سوال بردن صلاحیت ژنتیکی خود در رابطه با ژن‌هایی که مطلوب ارتش آمریکا نیستند، به خطر بیاندازد. البته پنتاگون در رابطه با این بحث هیچ اظهارنظری نکرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها