رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478133

در نشست خبری اردوغان با نخست‌وزیر ایتالیا چه گذشت؟

ساعت 24-رئیس‌جمهور ترکیه نسبت به حصول هرچه سریع‌تر یک توافقنامه آتش‌بس در لیبی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا در آنکارا اظهار داشت: امیدوارم توافقنامه آتش‌بس در لیبی به زودی امضا شود.

وی با بیان اینکه محور دیدار خود با نخست‌وزیر ایتالیا تحولات اخیر لیبی و سوریه بود، گفت: در این دیدار بر ضرورت دائمی شدن آتش‌بس موجود تاکید کردم. همچنین انتظار ترکیه از ایتالیا برای حمایت از حفظ آتش‌بس در منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه را نیز به کونته ابراز کردم.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد: بر سر اجرای اجلاس بین دولتی (ترکیه-ایتالیا) که از سال ۲۰۱۲ تاکنون متوقف شده بود نیز توافق حاصل شد.

اردوغان روند رایزنی‌های هیئت ترکیه ای در مسکو (در خصوص موضوع لیبی) را مثبت دانسته و گفت: این تلاش‌ها در واقع بستر نشست برلین را تشکیل خواهد داد. با متن حاصله از آنجا به برلین خواهیم رفت. در نتیجه مذاکرات در برلین پایه‌های این کار را محکم‌تر خواهیم ساخت. تمام تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس پایدار در لیبی انجام می‌دهیم.

نخست‌وزیر ایتالیا: آتش‌بس در لیبی سرآغاز خوبی برای برقراری صلح خواهد بود

نخست وزیر ایتالیا نیز در سخنانی ضمن تمجید از توافق ترکیه و روسیه در خصوص لیبی آن را سرآغاز خوبی برای برقراری صلح در لیبی خواند.

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا اظهار داشت: باور دارم که توافق ترکیه و روسیه در خصوص لیبی سرآغاز خوبی برای برقراری صلح خواهد بود.

نخست‌وزیر ایتالیا با تاکید بر اهمیت آتش بس در لیبی گفت: در صورت عدم دست‌یابی به یک راه‌حل پایدار برای بحران لیبی، آتش‌بس در این کشور پایدار نخواهد ماند.

کونته تصریح کرد: فکر می‌کنم می توان به توافقی در مسکو دست یافت. امیدوارم آتش بس لیبی فرصت مهمی را برای یک روند سیاسی در این کشور فراهم کند.

با وجود ابراز امیدواری سران ترکیه و ایتالیا به امضای توافق آتش‌بس و اجرای آن، منابع خبری بامداد امروز (سه‌شنبه) گزارش دادند که ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» که برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش‌بس خاک روسیه را ترک کرد.

به گزارش الجزیره به نقل از رسانه های نزدیک به حفتر، فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی توافق آتش بس در لیبی را امضا نکرده است.

در همین حال گزارش ها حاکی است، همزمان با شکست مذاکرات ارتش ملی لیبی و دولت وفاق ملی در مسکو، درگیری ها در جنوب طرابلس پایتخت این کشور آغاز شده است.

طرف های درگیر در لیبی روز شنبه پذیرفته بودند که روز یکشنبه اقدامات جنگی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، یک توافقنامه رسمی را در مسکو امضا کنند.

مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در فرمت ۲+۲ ساعت ۱۱ صبح دیروز (دوشنبه) آغاز و سپس هیأت‌ طرف‌های لیبی به سرپرستی «فائز السراج» رییس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رییس ارتش ملی لیبی به مذاکرات وزرای خارجه و دفاع روسیه و ترکیه به آن پیوستند که بیش از هفت ساعت به طول انجامید.

پس از پایان مذاکرات، اعلام شد که فائز السراج پیش نویس توافقنامه آتش بس در لیبی را امضا کرده و خلیفه حفتر تا صبح سه شنبه برای تصمیم گیری برای امضای این سند فرصت خواسته است.

لیبی اینک به کشوری دو پاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل متحد اداره می‌کند و نیمه دیگر آن در دست نیروهایی است که تصرف پایتخت و تسلط کامل بر لیبی را دنبال می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. ژنرال حفتر نیز خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌بیند. درگیری‌ها در این کشور در روزهای اخیر به دنبال تصمیم حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای به کنترل در آوردن طرابلس پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی، وارد فاز جدیدی شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها