رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478150

ادعای پمپئو درباره علت حضور گسترده مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی

ساعت24-وزیر امورخارجه آمریکا درباره علت حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی تلاش کرد با طرح ادعاهایی علیه کشورمان، این رویداد را کم اهمیت جلوه دهد.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در یک جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ در باشگاه کامانولث در سان‌فرانسیسکو که موضوع آن به فن‌آوری و چالش‌های امنیتی چین اختصاص داشت به سوالاتی پیرامون تحولات اخیر در منطقه و اقدام واشنگتن در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی نیز پاسخ داد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پمپئو در پاسخ به سوالی درباره حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی و افزایش احساسات میهن‌پرستانه در میان ایرانی‌ها پس از شهادت او، به تکرار ادعاهای خصمانه آمریکایی‌ها درباره سردار سلیمانی پرداخت و دلیل حضور مردم را "وجود جو استبدادی در ایران" دانست و با توهین به مردم ایران و میلیون‌ها تشییع کننده پیکر سردار سلیمانی به نوعی تلاش کرد انگیزه آنها در حضور در این مراسم باشکوه را دلایل مالی عنوان کرد. او مدعی شد: در این مراسم از منابع دولت برای جمع کردن و کشاندن مردم به خیابان‌ها استفاده شد.

وی در ادامه تلاش کرد حضور گسترده مردم در این مراسم را که در بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز پوشش داده شده بود، کم اهمیت جلوه دهد و گفت که این رویداد قابل پیش‌بینی بوده است.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین در اظهارات خود به برخی تجمعات اخیر اشاره کرد که برای ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران برگزار شد. وی در این باره مدعی شد که این افراد با پیامی متفاوت به خیابان‌ها آمده بودند.

پمپئو مدعی شد: از نظر من اکثر ایرانیان اشتیاق به آزادی دارند و می‌دانند که نظام با مردم به شکلی غیرعادلانه رفتار می‌کند. مشابه همین موضوع در عراق نیز روی خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا علاوه‌براین تلاش کرد گزارشات برخی رسانه‌ها درباره تاثیر شهادت سردار سلیمانی بر تحولات عراق را اشتباه جلوه دهد و گفت: از نظر من رسانه‌ها اساسا اشتباه متوجه شدند. من فکر می‌کنم که این رسانه‌ها درک خوبی از مردم جهان، چه ایرانی و چه عراقی و چه مردم سایر نقاط ندارند.

مایک پمپئو دوشنبه شب در یک سخنرانی دیگر در دانشگاه استانفورد، تحت عنوان "تقویت بازدارندگی - نمونه ایران" از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه انتقاد کرد و مدعی شد که به شهادت رساندن سردار سلیمانی بخشی از راهبرد بازدارندگی آمریکا بوده است.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکا در روزهای اخیر در ادامه مداخلات آشکار خود در امور ایران از تجمعات این روزها پشتیبانی کرده‌اند و مدعی حمایت از مردم ایران شدند.

این در حالی است که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور این کشور درباره تجمعات اخیر در تهران به راهپیمایی‌های سراسری مردم ایران علیه آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی اشاره و سخنان ترامپ در این زمینه را اتفاقی بد توصیف کرد.

نانسی پلوسی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که تجمع کنندگان درباره این اعتراض می‌کنند که این هواپیما سقوط کرد و دانشجویان زیادی در آن هواپیما بودند و این معترضان هم تعداد زیادی از دانشجویان هستند اما همان‌طور که می‌دانید پیش از این هم در پی ترور سلیمانی[سردار شهید قاسم سلیمانی] علیه ما در خیابان‌ها اعتراض می‌کردند و این خوب نبود. دلایل مختلفی برای حضور مردم در خیابان وجود دارد. البته ما دوست داریم که ببینیم خواسته‌های مردم ایران در آن‌جا تحقق می‌یابد.

اظهارات نانسی پلوسی پس از آن مطرح می‌شود که در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در ساعات اولیه صبح چهارشنبه ۱۸دی‌ماه، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد این هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته است که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها