رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478206

استقبال رژیم صهیونیستی از فعال شدن مکانیسم ماشه

ساعت 24-نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از تصمیم اروپا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در توافق برجام استقبال کرده و خواستار پیوستن اروپا به سیاست فشار حداکثری شد.

style="text-align:justify">دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از تصمیم انگلیس، فرانسه و آلمان برای فعال کردن مکانیسم ماشه (ساز و کار حل اختلاف برجام) استقبال کرد.

نماینده رژیم صهیونیستی در پیامی توئیتری نوشت: «رهبران اروپایی امروز با فعال کردن ساز و کار اختلافات توافق با ایران، تصمیمی درست اتخاذ کرده‌اند.»

وی افزود: «تنها، فشار حداکثری است که مسیر ایران را تغییر می‌دهد، نه دلجویی کردن از این کشور.»

دانون که با این اظهارات عملا از تشدید فشار و تحریم علیه ایران حمایت کرده، در ادامه مدعی شده است که تل‌آویو پشتیبان مردم ایران است.

این در حالی است که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ساز و کار حل اختلاف در توافقنامه هسته‌ای برجام، موسوم به «مکانیسم ماشه»، را روز سه‌شنبه علیه ایران فعال کرده‌اند.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشورهای عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

گفتنی است مکانیسم ماشه یا همان ساز و کار حل اختلاف در برجام، به بخشی از این توافق مربوط می‌شود که در صورت تخلف هر کدام از طرفین، پیرامون موارد اختلاف تصمیم گیری می‌کند. مکانیسم ماشه می‌تواند منجر به بازگشت تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شود.

این توافق به شکل اصلی خود تا سه سال دوام نیاورد. در ماه مه سال ۲۰۱۸، آمریکا به صورت یک جانبه از آن خارج شد و تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران را بازگرداند. این اقدام آمریکا باعث شد ایران تعهدات خود در این توافق را به تدریج کاهش دهد.

در اوایل ژانویه، ایران با برداشتن گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود اعلام کرد دیگر هیچ محدودیتی برای فعالیت در برنامه هسته‌ایش وجود ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها