رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478225

فریاد بخش خصوصی بلند است

روزهای تلخ و سخت

ساعت 24 - در حالی که صدای خانوارهای ایرانی از نرخ فزاینده تورم و عدم تعادل دخل و خرج درجایی بازتاب نمی یابد اما به نظر می رسد مدیران بنگاهها و صاحبان سرمایه دربخش خصوصی توانسته اند صدای خود را به گوش دست کم مدیران دولت برسانند. این روزها مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و نایب رییس اتاق ایران و همچنین حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق ایران با سخنرانی ونوشتن یادداشت دررسانه ها و در صفحه های اجتماعی خود تلاش می کنند واقعیت های اقتصادایران را در سطحی بالاتر از سطح بخش خصوصی به اطلاع نهادهای قدرت برسانند.

مسعود خوانساري
an dir="RTL">مسعود خوانساری امروز در محل اتاق تهران و درجمع اعضای هیات نمایندگان و برخی از مدیران دولتی تصریح کرد در آغاز این نشست، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که روزهای گذشته، از تلخ‌ترین دوره‌های تاریخ معاصر ایران بوده وهست .دراین روزها علاوه برشهادت سردار قاسم سلیمانی متأسفانه دو اتفاق بسیار تلخ و دردناک را نیز شاهد بودیم. ابتدا آنچه در جریان مراسم تشییع شهید سلیمانی در کرمان روی داد و بیش از 60 نفر از هموطنان عزیز جانشان را از دست دادند و دیگری حادثه جانگذاری بود که برای هواپیمای مسافربری در تهران رخ داد و جامعه ایران را سوگوار کرد. اوگفت اعلام دیرهنگام این خبر و وجود انکارهای اولیه و تناقض در گزارش‌ها ی مربوط به فاجعه هواپیمای اکراینی بود که ضربه بسیار بدی به جامعه زد.خوانساری ادامه داد معتقدم آنچه این روزها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مساله ایجاد اعتماد عمومی است و باید اعتمادعمومی را احیا کرد.

اوگفت: نرخ تورم در 40 سال گذشته اقتصاد ایران، با توجه به تحریم‌ها و سوءمدیریت‌ها به‌طور متوسط 18 درصد بوده است. نرخ تورم که پس از برجام کاهش یافته و تک‌رقمی شده بود، مجدد در سال 97 به 26.7 درصد رسید و در هشت ماهه ابتدایی سال 98 این عدد به 40 درصد رسیده است. او هم‌چنین در مورد رشد نقدینگی که عامل اصلی تورم است، گفت: نقدینگی در شش ماهه ابتدایی 98 حدود 243 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و مجموع کل نقدینگی از 1883 هزار میلیارد تومان به 2126 هزار میلیارد تومان رسیده است . خوانساری ادامه داد: در همین حال در یک دهه گذشته رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی بوده است. نرخ سرمایه‌گذاری در سال‌های 1375 تا 1384 بالاتر از 30 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است اما در سال 1397 به کمتر از 18 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده که کمترین میزان در 40 سال اخیر بوده است.

او ادامه داد: وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور نیز سال‌به‌سال وخیم‌تر می‌شود. با لحاظ کردن استهلاک می‌توان گفت که انباشت سرمایه کشور نه‌تنها رشدی نداشته بلکه در حال کاهش است. با این روند حتی اگر وضعیت ریسک محیط اقتصادی کشور نیز بهبود یابد، به‌واسطه تضعیف انباشت سرمایه روند تولید با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد، مگر اینکه فکری به حال بهبود فضای کسب‌وکار کشور صورت گیرد و اقداماتی انجام شود که سرمایه‌گذاری در کشور به‌صرفه شود. با وجود مشکلات اقتصادی که بیان شد و اشاره به چهار شاخص کلان اگر ما بتوانیم اعتماد عمومی را تقویت کنیم و فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشیم، شاید بتوانیم مشکلات را حل کنیم

سلاح ورزی : تلخ و سخت

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق ایران که یکی از فعالترین مدیران اتاق به حساب می اید درپاسخ به این پرسش که رییس اتاق تهران از روزهای تلخ ایران گفته است ، نظر شما چیست ؟" می گوید: قبول دارم و نیک می دانم که ایرانیان به ویژه در حوزه اقتصاد به سخت ترین روزها رسیده اند. وی توضیح داد : روزانه چندیم مراجعه از مدیران و صاحبان بنگاههای خصوصی دارم که از روزهای سخت اقتصاد ایران انتقاددارند و باورشان این است که ادامه این وضعیت می تواند بنگاهها را به سوی تعطیل ببرد. سازمانهای دولتی که هرکدام دنبال اثبات کارآمدی خود هستند و بدون توجه به توانایی ها و ناتوانی های بخش خصوصی می خواهند از این بنگاهها چیزی برای سازمان خود و برای دولت بردارند یک رفتار عجیب است. . یک سازمان می خواهد انواع مالیات تازه ابداع کند، یک سازمان دنبال درآمد از بنگاهها با روش های عجیب در تامین اجتماعیاست و یک سازمان دیگر چوب قیمت گذاری دستوری را برسر بنگاهها می کوبد . از سلاح ورزی می پرسیم چرا اقتصادایران به سخت ترین روزها رسیده است وی می گوید: دلایل رسیدن به بدترین روزهای اقتصاد را باید در مناسبات میان نهادهای قدرت با شهروندان و بنگاهها دید. ایا خانواده های ایرانی که درهمین 8 ماه تازه سپری شده تنها به دلیل نرخ تورم 40 درصدی قدرت خرید شان 40 درصد کاهش یافته است صدایشان به گوش مدیران می رس؟ فقدان تعامل با شهروندان ونبود تعامل پیش برنده دولت با بنگاهها و سرانجام ناتوانی درمدیریت کلان اقتصاد به دلیل تشدید تحریم ها از دلایل رسیدن به سخت تری روزها در اقتصاد است.

واقعیت این است که دراین سالها بدترین سیاستهای اقتصادی نصیب اقتصادایران شده است ؟ سقوط اخلاقی جامعه ایرانی به دلایل بنیادی از عوامل مهم در رسیدن اقتصادایران به بدترین روزهاست. دولت یازدهم اگر نتواند این رکود را به سرعت برطرف کرده و نشاط و رونق را به کسب و کار مردم برگرداند، باید تاوان بداخلاقی ها را نیز بدهد.سقوط اخلاقی راه را برانصاف و کارشناسی بسته و دراین شرایط است که برخی افراد با وجود علم به اینکه به لحاظ دانش و تجربه دراندازه های گرفتن برخی مناصب مهم اقتصادی نیستند اما دراین مناصب قرار گرفته و سیاستهای اقتصادی ناکار امد اتخاذکرده و شرایط را بدتر می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها