رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478687

استیلی بیشتر «بازنده» بوده تا «ناجی»

ساعت24-چرا یک «اخراجی» در راس کادر فنی تیم امید قرار گرفت؟ واژه‌ «اخراج» در کنار نام استیلی به‌عنوان سرمربی نهادینه شده و انتصاب یک «اخراجی» برای تیم امید، فقط باعث شد تا حسرت ۴۴ ساله به ۴۸ ساله افزایش پیدا کند. اما آیا این نتیجه ضعیف باعث می‌شود تا استیلی نیز تصمیم به بازنشستگی بگیرد یا خیر؟»

laquo;تیم امید با «حمید استیلی» از صعود به دور حذفی انتخابی المپیک ۲۰۲۰ بازماند و از دور رقابت‌ها کنار رفت تا حسرت صعود به این رقابت‌ها ۴۸ ساله شود. حذف از مسابقات فوتبال انتخابی المپیک امری بود که از سوی بسیاری از کارشناسان و فوتبال‌دوستان پیش‌بینی می‌شد اما این که این اتفاق با مربیگری حمید استیلی رخ داد، جای بحث و نقد جدی از سوی کسانی دارد که با صلاحدیدشان او را به‌عنوان سرمربی انتخاب کردند. استیلی اما طی ۱۰ سال مربیگری در سطح اول فوتبال ایران، بیشتر یک «بازنده» بوده تا «ناجی». بررسی کارنامه مربیگری او نشان می‌دهد که به‌جز دوره تقریبا موفق با استیل‌آذین، در سایر تیم‌ها عملکرد ضعیفی داشته که در نهایت منجر به کناررفتن یا همان اخراج از سوی مدیریت شده است.

دستیاری که محبوب سرمربی‌ها نبود

خرداد ۱۳۸۳ استیلی آخرین بازی خود را به‌ عنوان بازیکن با پیراهن پرسپولیس مقابل استقلال اهواز انجام داد و در ۳۶ سالگی با پیراهن این تیم از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. استیلی یکی از «علی‌پروینی‌ها»ی دوآتیشه بود که توسط وینگو بگوویچ از سرخ‌پوشان کنار گذاشته بود اما با بازگشت پروین به این تیم و انتخاب راینر سوبل، استیلی با دستور پروین به‌عنوان یکی از دستیارهای این مرد آلمانی انتخاب شد تا شروع مربیگری استیلی در سال ۸۴ رقم بخورد. تیم سوبل بازی‌های تماشایی انجام می‌داد اما دخالت‌های گاه‌وبیگاه پروین (طبق گفته سوبل) باعث شد تا بازیکنان نیز حرف‌شنوی زیادی از او نداشته باشند. یک سال بعد از کار با سوبل، این مربی آلمانی در آخرین شب حضورش در ایران راهی برنامه نود شد و انتقادات شدیدی را علیه استیلی مطرح و او را یکی از عوامل ناکامی‌اش در پرسپولیس عنوان کرد. سوبل رفت تا آری‌ هان هلندی سرمربی پرسپولیس شود. آری هان نیز مشکل جدی با حضور علی پروین در کنار تیم داشت و عقیده داشت پروین به‌عنوان یک اسطوره می‌تواند در نقش مدیر فنی فعالیت کند و نه بیشتر. به همین دلیل بود که جمله معروف «مدیر فنی یعنی کشک» از سوی پروین تبدیل به سوژه یک مطبوعات ورزشی آن دوران شد. استیلی باز هم دستیار مربی خارجی بود ولی آری هان بنا به دلایلی بعد از کسب نتایج قابل‌ قبول، از پرسپولیس رفت تا دنیزلی جای او را بگیرد. استیلی همچنان دستیار مربیان خارجی بود اما طبق معمول، دنیزلی نتوانست با زننده گل قرن کنار بیاید و او را در آذر ۱۳۸۵ از پرسپولیس کنار گذاشت. در خرداد ۸۶ استیلی باز هم به پرسپولیس برگشت و سرخ‌پوشان برای اولین‌ بار در چند سال اخیر دوران بدن‌سازی مناسبی را پیش از آغاز لیگ انجام دادند. حضور حبیب کاشانی و رفاقت دیرینه با استیلی باعث شده بود تا این‌ بار حمید خودش را به‌ عنوان سرمربی این تیم آماده کند اما حضور افشین قطبی به‌یک‌باره معادلات را بر هم زد و استیلی باز هم دستیار ماند؛ این‌ بار دستیار اول سرمربی. پرسپولیس با قطبی قهرمان لیگ شد و بعد از جنجال‌های فراوان در لیگ هشتم نیز قطبی ماند و این‌ بار مرزبان و استیلی با هم از پرسپولیس رفتند.

آغاز سرمربیگری استیلی با «استیل»

بعد از چندین برکناری به‌عنوان مربی، سرانجام نوبت به استیلی با عنوان سرمربی رسید. او با اندوخته کار با سه سرمربی خارجی و باتجربه بالاخره توانست نفر اولی را در تیمی تجربه کند. استیل‌آذین با بازیکنان بزرگی مانند مهدوی‌کیا، علی کریمی، فریدون زندی، حامد کاویانپور و ... وارد لیگ شد تا با قهرمانی در لیگ برتر فضای جدیدی را ایجاد کند. دست‌برقضا نتایج این تیم با استیلی خوب پیش رفت و در اولین فصل حضور، استیل توانست با «استیلی» رتبه پنجم را کسب کند، هرچند فصل را به پایان نرساند. او در ۳۱ بازی، ۱۵ برد و ۸ تساوی کسب کرد که بهترین عملکرد دوران مربیگری خود را به ثبت رساند.

خرداد ۸۹؛ بازی‌های تماشاگرپسند همراه با نتایج ضعیف

بعد از برکناری از استیل‌آذین، استیلی با شاهین بوشهر به توافق رسید تا این تیم را در لیگ برتر نگه دارد. بازی‌های تماشاگرپسند چیزی بود که هواداران از آن دوران به یاد دارند اما کسب نتایج ضعیف بزرگ‌ترین تناقض دوران حضور در شاهینی بود که نمی‌خواست به لیگ یک سقوط کند. استیلی در بوشهر در ۲۸ بازی، ۶ برد و ۹ تساوی به دست آورد و با یک کارنامه ضعیف شاهین بوشهر را ترک کرد تا نامش به‌عنوان مربی‌ای که باعث سقوط این تیم به دسته پایین‌تر شده، ثبت نشود. هرچند شاهین در پایان آن فصل با کسب رتبه چهاردهم در لیگ برتر ماندنی شد.

بازگشت به پرسپولیس بزرگ‌ترین اشتباه حمید

لیگ برتر فصل دهم برای پرسپولیسی‌ها پرحاشیه بود. علی دایی که از رفاقت دیرینه و ۱۸ ساله با کاشانی گفته بود، در آن برهه احساس کرد که همین رفیق ۱۸ ساله در حال مذاکره با سرمربی فصل بعد است. در هفته‌های پایانی و کسب تساوی مقابل سپاهان، علی دایی در نشست خبری علیه مدیرعامل باشگاه موضع تندوتیزی گرفت و به صورت علنی اعلام کرد که باشگاه تمایلی به ادامه همکاری با او ندارد و می‌خواهد فرد نزدیک به خودش را برای لیگ یازدهم انتخاب کند. در آن زمان نام حمید استیلی برای فصل بعد مطرح شده بود اما کاشانی دائما در حال تکذیب این خبر بود. در نهایت فصل به پایان رسید و علی دایی به دلیل اختلاف شدید با کاشانی نپذیرفت که برای لیگ یازدهم سرمربی پرسپولیس باشد و حمید استیلی جانشین او شد. نحوه روی‌کارآمدن استیلی این شائبه را بین هواداران ایجاد کرد که مدیرعامل و شخص استیلی زیر پای دایی را خالی کردند، به همین دلیل در اولین مسابقه لیگ یازدهم که بین پرسپولیس و ملوان آغاز شد، اتفاق عجیبی روی سکوها رخ داد. پرسپولیس در دقیقه ۳۰ دروازه‌اش مقابل ملوان باز شد و ۶۵ هزار هوادار پرسپولیس به‌یک‌باره شعار «علی دایی» سر دادند تا بزرگ‌ترین انتقاد ممکن از یک سرمربی در همان هفته اول روی سکوها شکل بگیرد. حسین بادامکی در دقیقه ۷۲ یکی از زیباترین گل‌های فصل را به ثمر رساند اما هواداران باز هم به نشانه اعتراض به استیلی نام دایی را فریاد زدند. همین اختلاف‌ها روی سکو باعث شد تا استیلی در هفته پانزدهم از سمت خود کنار برود؛ البته با دو شکست پیاپی در داربی (یکی در لیگ و دیگری در جام حذفی!) استیلی در ۱۵ مسابقه، ۵ پیروزی، ۵ تساوی و ۵ شکست را ثبت کرد تا یک نتیجه ضعیف دیگر در کارنامه مربیگری او به یادگار بماند.

راه‌آهن و ملوان؛ آخرین دستپخت استیلی در لیگ

لیگ چهاردهم می‌توانست برای استیلی متفاوت باشد؛ چراکه او به‌عنوان مالک - سرمربی با راه‌آهن کارش را آغاز کرد. بودجه‌ای قابل‌ قبول در اختیار داشت تا تیمی قدرتمند را راهی مسابقات کند اما در نهایت با واگذاری باشگاه به حمید استیلی مخالفت شد تا او در پایان هفته هفدهم از این تیم کنار برود. ۱۰ شکست فقط طی ۱۷ هفته نشان می‌دهد که روند مربیگری استیلی به تراز مثبت نرسیده است. آخرین حضور استیلی به‌عنوان سرمربی در تیم ملوان بود که باز هم به دلیل کسب نتایج ضعیف، مدیران این باشگاه ریشه‌دار تصمیم گرفتند برای جلوگیری از سقوط تیمشان، استیلی را برکنار کنند. او فقط در سه بازی از ۲۲ بازی موفق به کسب برد شد و ۱۰ تساوی و ۹ باخت در کارنامه او دیده می‌شود.

تداوم ناکامی با امید

تیم امید اما کارش را با کرانچار آغاز کرد و هر طور که بود توانست به‌عنوان تیم دوم راهی دور دوم مسابقات انتخابی فوتبال در قاره آسیا شود. به دلایلی که «صرفه‌جویی ارزی» اعلام شده بود، با کرانچار به صورت توافقی قطع همکاری شد تا فرهاد مجیدی جای او را بگیرد. مجیدی نیز به دلیل کسب نتایج ضعیف در دیدارهای تدارکاتی و البته اختلاف شدید با کمیته فنی و شخص استیلی از سمت خود استعفا داد تا استیلی همانند دوره‌های قبل سرمربیگری را بپذیرد. کمیته فنی که در آن برهه تصور می‌کرد کسی را به‌عنوان سرمربی انتخاب کرده که همسو با تفکراتشان است، حالا باید پاسخ‌گوی نتایج ضعیف با فردی باشد که بهترین عملکرد مربیگری‌اش کسب رتبه پنجم با تیم کهکشانی استیل‌آذین بوده که البته با آن تیم هم فصل را به پایان نرساند. واژه‌ «اخراج» در کنار نام استیلی به‌عنوان سرمربی نهادینه شده و انتصاب یک «اخراجی» برای تیم امید، فقط باعث شد تا حسرت ۴۴ ساله به ۴۸ ساله افزایش پیدا کند. اما آیا این نتیجه ضعیف باعث می‌شود تا استیلی نیز تصمیم به بازنشستگی بگیرد یا خیر؟»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها