رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478787

جبهه پایداری لیست جدا میدهد

ساعت 24-مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری چندی قبل گفته بود که اصولگرایی منسوخ شده و ما دیگر با آن کاری نداریم. صادق محصولی، قائم‌مقام دبیرکل هم چند ماه پیش به‌شدت به اصولگرایان و مدل لیست‌بندی انتخاباتی‌شان تاخته بود. جبهه پایداری مدعی است که ائتلاف به هر قیمتی برای آن‌ها هدف نیست!

گویا همه تلاش‌ها برای راضی‌کردن جبهه پایداری به بن‌بست خورده است. مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفته است: ممکن است جبهه پایداری جدا از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی لیست انتخاباتی دهد؛ پیش‌بینی‌ای که بعید هم نبود.

آن‌ها با همه توان در انتخابات ثبت‌نام کردند و تقریبا عضوی از اعضای جبهه پایداری باقی نمانده که تأیید صلاحیت نشده باشد. تا جایی که حمید رسایی که چهار سال پیش رد صلاحیت شده بود هم این بار تأییدش را گرفت. در این شرایط که جبهه پایداری سنبه‌اش از همیشه پرزورتر است، چرا باید تن به لیست ائتلافی دهند؟ تا جایی که بارها و بارها خودشان گفته‌اند در مجلس نهم که لیست جدا داده بودند، تعداد بیشتری از اعضای جبهه پایداری وارد مجلس شدند.

آن‌ها می‌دانند درصورتی‌که وارد فهرست ائتلاف شوند، باید به سهم کم قناعت کنند. در شرایطی که علیرضا زاکانی از نزدیکان به جبهه پایداری خودش را برای رقابت با قالیباف و ریاست مجلس آماده کرده است، طبیعتا هرچه تعداد حامیان او در مجلس بیشتر باشد، شانسش برای رقابت با قالیباف بیشتر است.

آن‌هم درحالی‌که میان جبهه پایداری و حامیان مصباح‌یزدی و حامیان قالیباف یک شکاف حل‌نشده وجود دارد. در بزنگاهی انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ که جلیلی حاضر به کناره‌گیری به نفع قالیباف نشد و حامیانش هم حاضر به رأی‌دادن به شهردار سابق تهران نشدند، حامیان قالیباف بعد از انتخابات همه کاسه‌کوزه‌ها را سر آن‌ها شکستند و مدعی بودند در صورت کناررفتن جلیلی، قالیباف انتخابات را از روحانی برده بود.

این در حالی است که جبهه پایداری و حامیان مصباح‌یزدی معتقد بودند قالیباف «انتخاب اصلح» و شایسته رأی‌آوری نیست. حالا هم درصورتی‌که جبهه پایداری با فهرست ائتلافی وارد مجلس شود، احتمال اینکه سهم کمتری به نسبت سهم یاران قالیباف و سنتی‌های اصولگرا نصیبش شود، بیشتر است.

طیف قالیباف و سنتی‌ها درحال‌حاضر دست بالا را در شورای ائتلاف دارند. اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان بارها از امید و تلاش خود برای راضی‌کردن جبهه پایداری گفته‌اند؛ از گوشه‌وکنایه‌های غیرصریح رسانه‌ای تا رفتن به دیدار آیت‌الله مصباح‌یزدی. چندی قبل محسن رضایی و حدادعادل (رئیس شورای ائتلاف) به دیدن مصباح‌یزدی رفته بودند تا او را راضی کنند با جبهه پایداری صحبت کند مگر کوتاه بیایند.

مصباح‌یزدی هم بدون اینکه پاسخ صریحی به آن‌ها بدهد، گفته بود که آنچه را لازم بوده به آن‌ها گفته و آن‌ها خودشان می‌دانند چه کنند. جبهه پایداری مدت‌هاست برای انتخابات روی یک ایده که واضع آن خود مصباح‌یزدی بوده مانور می‌دهد؛ «انتخاب اصلح». اگرچه بعد کمی عدول کردند و به «انتخاب اصلح رأی‌آور» هم اکتفا کردند، اما به نظر می‌رسد که این ایده حالا برای آن‌ها بدل به چماقی شده که در بزنگاهی بر سر دیگر اصولگرایان بکوبند یا از آن به‌عنوان حربه امتیازگیری استفاده کنند.

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری چندی قبل گفته بود که اصولگرایی منسوخ شده و ما دیگر با آن کاری نداریم. صادق محصولی، قائم‌مقام دبیرکل هم چند ماه پیش به‌شدت به اصولگرایان و مدل لیست‌بندی انتخاباتی‌شان تاخته بود. جبهه پایداری مدعی است که ائتلاف به هر قیمتی برای آن‌ها هدف نیست!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها