رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478901

حماس ادعای نارضایتی مصر از سفر هنیه به ایران را تکذیب کرد

ساعت 24-جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ادعای صهیونیست‌ها درباره نارضایتی مقامات قاهره از سفرهای هنیه به تهران را نادرست خواند و گفت حماس از نزدیکی به تهران به دنبال تقویت وحدت ملی و تحقق منافع عالی ملت و آرمان‌های فلسطینی است.

style="text-align:justify">مشاور رسانه‌ای «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس اخبار حاکی از بروز تنش در روابط میان این جنبش با مصر به دنبال سفر هنیه به تهران را از اساس نادرست خواند.

اخیرا رسانه‌های صهیونیستی و غربی شایعه کرده‌اند که قاهره از سفر رهبر حماس به تهران ناراضی است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، از هنگام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس سه بار به تهران سفر کرد که همه رسانه‌ها آن را نشانه تقویت بیش از پیش رابطه حماس با محور ایران خواندند.

النونو در اظهاراتی خبری در پاسخ به شایعات مطرح گفت: «سفر رئیس حماس و هیأت همراه وی طبق برنامه‌ای تدارک دیده شده و به منظور تحقق اهداف ملی فلسطین انجام شده است، زیرا حماس به دنبال بسیج حمایت‌های سیاسی از مسئله فلسطین و تقویت مقاومت ملت فلسطین در هر نقطه حضور آن است و اینکه از قدس در سایه توطئه‌ها علیه آن و به خصوص با احتمال مطرح شده معامله قرن آمریکا دفاع کنیم».

النونو وجود هرگونه تنش با مصر درباره سفر هنیه به تهران را تکذیب کرد و گفت: «روابط با قاهره محوری است و به ثبات، همکاری و هماهنگی در همه پرونده‌ها رسیده است».

وی با تأکید بر اینکه رئیس حماس اهمیت ویژه‌ای به رابطه محکم و رو به رشد خود با قاهره می‌دهد، افزود: «مصر از حیث موقعیت جغرافیایی و نقش اصلی آن در فرایند مسئله فلسطین و ارتباط آن با مردم در غزه و رسیدگی آن به بسیاری از پرونده‌های مربوط به فلسطین همچنان از جایگاهی حیاتی در روابط سیاسی ما برخوردار است».

النونو گفت: «رابطه حماس با کشورهای برادر و دوست مبتنی بر دوستی، عدم دخالت در امور دیگر کشورها و استقلال در تصمیم گیری است و رابطه حماس با هیچ کشوری به زیان یا علیه هیچ کشور دیگری نیست».

مشاور رسانه‌ای هنیه تاکید کرد: «رئیس حماس از رابطه ممتازی با همه برخوردار است و در رفت و آمدش به غزه که از طریق کشور برادر مصر انجام می‌شود، مشکلی نیست».

وی عده‌ای را «فرصت‌طلبانی» توصیف کرد که مترصد فرصتی برای ضربه زدن به رابطه حماس با مصر و دیگر کشورها هستند تا این جنبش را در دایره معادلات محدود خود نگاه دارند .

وی تأکید کرد: «فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک حماس با هدف منافع عالی ملت و مسئله فلسطین است و اینکه در جست‌وجوی هر آن چیزی باشد که وحدت ملی ما را در چارچوب احیای سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) تقویت می‌کند».

اسماعیل هنیه حدود یک ماه پیش، نوار غزه را به مقصد سفر به برخی از کشورها از جمله مصر، ترکیه، ایران و عمان ترک کرد، اما رسانه‌های صهیونیستی مدعی بودند که مقامات مصر پیش از آغاز این سفر به رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرده بودند که شرط موافقت با سفر خارجی وی این است که نباید به تهران برود.

بنا به ادعای مطرح در این گزارش‌ها آمده بود پس از سفر هیأت حماس به تهران، مصر دیگر به اسماعیل هنیه اجازه بازگشت به نوار غزه را نمی‌دهد، زیرا حماس به شروط مطرح شده از سوی مصر احترام قائل نشده است. علاوه براینکه بر مبنای این گزارش‌ها اسرائیل از نزدیکی بیشتر حماس به محور ایران ابراز نگرانی کرده است.

«حماد الرقب»، سخنگوی حماس هم با رد این شایعات تاکید کرد: «حماس نه تنها برنامه سفرهای خارجی هنیه را به قاهره اعلام نکرده بلکه هیچ تعهدی مبنی بر این که هیئت حماس به تهران سفر نکند، نداده است البته که قاهره هم هیچ شرطی را برای سفر اخیر هیئت حماس به خارج مطرح نکرد.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها