رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479320

روزنامه کره‌جنوبی: اعزام نظامی به تنگه هرمز، مشارکت در محاصره ایران است

ساعت24-یک روزنامه چاپ کره جنوبی با انتقاد از تصمیم دولت این کشور برای اعزام نظامی به آب‌های جنوبی ایران، گفت این کار خطر درگیری را افزایش داده و مشارکت در کارزار فشار آمریکا و محاصره ایران تلقی می‌شود.

روزنامه «هان‌کیوره» چاپ کره جنوبی امروز (چهارشنبه) در یادداشت سردبیری خود به بررسی تصمیم سئول برای اعزام نیروی نظامی به منطقه تنگه هرمز پرداخته و نوشت این اقدام می‌تواند خطر برخورد نظامی را افزایش دهد.

در ابتدای این یادداشت، با بیان اینکه تصمیم سئول احتمالا به دلیل ناتوانی در دادن پاسخ منفی به درخواست واشنگتن است، ذکر شده است: «اما سئول به دلیل ملاحظه‌ای که برای روابط با ایران داشت، گفت نیروهایش بدون پیوستن به ائتلاف امنیتی آمریکا، مستقل عمل می‌کنند».

این روزنامه ضمن اشاره به بهانه دولت کره جنوبی برای اعزام نیروی نظامی به آب‌های جنوبی ایران مبنی بر حفاظت از شهروندانش و ناوبری آزاد کشتی‌هایش، تصریح کرد: «این در حالی گفته می‌شود که هیچ کشتی کره جنوبی تا کنون در تنگه هرمز به خطر نیافتاده است... دلایل بسیار کمی وجود دارد که بخواهیم تهدیدی فوری برای ناوبری آزاد [در تنگه هرمز] در نظر بگیریم».

هان‌کیوره با ابراز تاسف از اینکه دولت سئول بدون گرفتن موافقت مجمع ملی کره جنوبی (پارلمان) تصمیم اعزام نیروی نظامی را اتخاذ کرد، نوشت: «باید آگاه باشیم که فارغ از هر چیز، استقرار شناورهای نیروی دریایی کره جنوبی در نزدیکی تنگه هرمز، خطر حادثه را افزایش می‌دهد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «موضع دولت این است، به دلیل اینکه یگان چیونگ‌هائه (ناوگان کره جنوبی در منطقه) هم‌اکنون در خلیج عدن حضور دارد، دیگر نیازی به اجماع نظر مجمع ملی برای گسترش محوطه پوشش آن به خلیج فارس نیست. اما مأموریت یگان چیونگ‌هائه، حفاظت از شهروندان و کشتی‌های کره‌ای در برابر دزدان دریایی خلیج عدن است».

این روزنامه با بیان اینکه تصمیم سئول برای اعزام مستقل نیروی نظامی چند وجهی است و همزمان روابط با ایران، آمریکا و کره شمالی را در نظر می‌گیرد، ادامه داد: «اما ارزیابی جامعه بین‌الملی این است که آمریکا مسئول هرگونه خطر امنیتی است که در تنگه هرمز رخ می‌دهد زیرا به‌صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد».

هان‌کیوره در پایان به عواقب اعزام نظامی به آب‌های جنوبی ایران اشاره کرد: «هرگونه استقرار [نیروی نظامی در تنگه هرمز] به عنوان مشارکت در کارزار فشار غیرموجه آمریکا و محاصره ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل، دولت به جای اینکه سر خود تصمیم بگیرد، باید با درخواست موافقت از مجمع عمومی، به افکار عمومی اجازه بیان نظر خود در این زمینه را می‌داد».

وزارت دفاع کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد فعالیت ناوگان چیونگ‌هائه را به منطقه خلیج فارس گسترش داده اما قصد ندارد رسما به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها