رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479325

مصباحیمقدم:اصلاح‌طلبان ۴ برابر کرسیهای تهران در مجلس کاندیدا دارند/امضای میثاق‌نامه، اعضای لیست را پاسخگو خواهد کرد/ اطلاعی از لیست مستقل پایداریها ندارم

ساعت24-سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با رد ادعای ردصلاحیت ۹۰ درصدی کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس گفت: در حوزه انتخابیه تهران نزدیک به ۱۳۰ نفر کاندیدا دارند یعنی ۴ برابر کرسی های تهران در مجلس.

هرچند اعلام تایید صلاحیت اکثر کاندیداهای اصولگرا، تقریبا خیال این جریان را از باب بررسی صلاحیت‌ها راحت کرده بود اما آنطورها هم که فکرش را می کردند راه انتخابات برایشان هموار نشده و در چند قدمی مانده تا انتخابات، باردیگر حرف و حدیث های اختلافی و سهم خواهی ها بالا گرفته است.

در این میان حتی پای امضای میثاق‌نامه کاندیداهای شورای ائتلاف هم به میان آمده است تا حداقل تجربه ۹۴ اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان تکرار نشود. صبح امروز هم چمران از ترکیب کلی لیست نهایی شورای ائتلاف رونمایی کرد که به موجب آن حدود ۱۰ نفر از چهره‌ها، ۴ تا ۶ نفر از بانوان، ۳ تا ۴ نفر از روحانیون و مابقی از چهره‌های جوان و زیر ۵۰ سال انتخاب می‌شوند.

اما با همه این تفاسیر سوال اینجاست که آیا اصولگرایان با لیست‌شان می‌توانند آرای خاکستری را هم جذب کنند؟ این همان سوالی بود که آن را با «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در میان گذاشتیم، او می گوید اگر این لیست چهره‌های جدید و متخصص را در درون خود جای دهد لیست دارای جاذبه و رای آوری خواهد بود. او با استقبال از امضای میثاق نامه از سوی کاندیداهای اصولگرا تاکید می کند چنین سازو کاری می‌تواند اعضای لیست را پاسخگو کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:

*****

آقای چمران گفته است لیست اصولگرایان قرار است با ۱۰ چهره سرشناس، چند روحانی و همچنین تعدادی از زنان و جوانان بسته شود به نظر شما آیا این لیست می‌تواند رای آور باشد؟ و حتی آرای خاکستری را جذب کند؟

آن چیزی که من اطلاع دارم (که البته خیلی هم خبرندارم) این است که قرار است لیست ۳۰ نفره تهران را به گونه‌ای بچینند که هم برای زنان، هم روحانیون و هم اقتصاددانان و هم جوانان نسبت به میان‌سال‌ها سهم بیشتری داشته باشند. هرچند تعداد دقیق سهم‌ها را نمی‌دانم اما اصل اینکه چنین ترکیبی باشد به نظرم ترکیب نسبتا دارای جاذبه‌ای است چراکه انتظارات طیف‌های مختلف از زنان، جوانان و عامه مردم از جهت آنکه مشکلات زندگی را لمس می‌کنند برای رفع این مشکلات را تامین می‌کند.

تصورم این است که اگر ترکیب لیست به این صورتی که آن را پیگیری می‌کنند پیش برود لیست خوبی خواهد بود. البته این بستگی دارد به اینکه بخش قابل توجهی از این چهره‌ها چهره‌های جدیدی باشند و همینطور تخصص‌هایی که مورد نیاز کمیسیون‌های مجلس است در آن دیده شود؛ در این صورت حتما بهتر و باجاذبه‌تر خواهد بود.

نگاهی به اسامی کاندیداهایی که تا اینجای کار انتخاب شده اند و قرار است از بین آنها لیست نهایی بیرون بیاید، نشان می دهد که احتمالا طیف نواصولگرایان دست برتر را در لیست نهایی داشته باشند و ...

من چنین تحلیلی را ندارم، البته اطلاعات دقیقی هم در این زمینه ندارم.

گفته می شود یک میثاق‌نامه‌ای قرار است از سوی کاندیداهای اصولگرا به امضا برسد که بر اساس آن کاندیداهایی که در لیست قرار نمی‌گیرند یا به طور کلی از کاندیداتوری انصراف دهند و یا در لیست‌هایی قرار بگیرند که با هماهنگی اصولگرایان است؟

من چون در این زمینه اطلاعات دقیقی ندارم نمی‌توانم صحبت کنم.

با توجه به تجربه فعالیت‌های حزبی تان آیا این روال منطقی است ؟

به هر صورت در بعضی از ائتلاف‌ها این کار را انجام می‌دهند اما اینکه تا چه حد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی می‌تواند این موضوع را پیگیری کرده باشد نمی‌دانم.

به نظر شما با توجه به تجربه اصلاح‌طلب‌ها در سال ۹۴ که گفته می‌شد اگر در جریان آن ائتلاف میثاق‌نامه محکمی از طرف‌های حاضر در این ائتلاف گرفته می‌شد بعد از انتخابات مجلس دهم آنها با چنین انشقاقی رو به رو نمی‌شدند؛ اصولگرایان به سمت امضای یک میثاق‌نامه حرکت می‌کنند؟

طبعا وقتی افراد میثاق‌نامه امضا می‌کنند از آنها این انتظار می‌رود که پایبند به میثاق‌نامه خود و پاسخگو باشند و اگر تخلف کرند مورد نقد و اعتراض بقیه قرار بگیرند و از این طریق ممکن است مورد اعتماد قرار نگیرد.

آقای مصباحی مقدم! با توجه به اینکه گفته می شود اکثر کاندیداهای اصلاح طلب ردصلاحیت شده اند، و بحث اختلافات بین طیف های اصولگرایی خصوصا با پایداری ها هم درحال جدی تر شدن است، فکر می کنید در این فضا احتمال روی کار آمدن احمدی نژادی ها در قالب چهره هایی ناشناخته وجود دارد؟

رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت ۹۰ درصدی نبود و چنین عدد و رقمی که ارائه شده است درست نیست. خصوصا در حال حاضر که هنوز بررسی نهایی صلاحیت‌ها اعلام نشده است این آمار صحت ندارد و با واقعیت منطبق نیست. این طور که من مطلع شدم برای تهران از جریان اصلاحات بیشتر از ۱۳۰ نفر تا به اینجا تائید صلاحیت شده اند یعنی بیش از ۴ برابر ظرفیت تهران تائید صلاحیت شده دارند که ممکن است در نتیجه نهایی تعداد دیگری هم به آن اضافه شود. و در این صورت وضعیت این طیف خیلی خیلی خوب است و نمی‌تواند بگوید ما کاندیدا نداریم. اما درباره اینکه از اصولگرایان دو لیست بیرون بیاید یکی پایداری و یکی دیگر اصولگرایان من چنین اطلاعی ندارم.

اما خود اعضای پایداری اعلام کرده است که ما براساس الگوی خود لیست می‌دهیم و بر این...

من چو اطلاع دقیقی ندارم نمی‌توانم نظر قاطعی بدهم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها