رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479398

ایمانی: انشعاب جبهه پایداری از شورای ائتلاف اتفاق بدی نیست/برخی چهره های شاخص اصولگرا ردصلاحیت شدند /جمنا هزینه سیاسی زیادی به اصولگرایان وارد کرد

ساعت24-فعال سیاسی اصولگرا گفت: جدا شدن جبهه پایداری از شورای ائتلاف، چندان بد هم نیست، چون اندازه هر جریان و جناحی در این انتخابات مشخص خواهد شد.

ناصر ایمانی
چند روز پیش شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس را اعلام کرد و در این میان ردصلاحیت برخی چهره‌های مشهور تعجب فعالان سیاسی دو جناح را برانگیخت. در حالی که اصلاح‌طلبان خیلی از ردصلاحیت‌های شورای نگهبان انتقاد دارند، ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: درهیچ دوره‌ای این اتفاق نیفتاده است که از چهره‌های سرشناس جریان اصولگرا اینقدر ردصلاحیت شده باشند و حتی در این دوره، میزان ردصلاحیت چهره‌های سرشناس اصولگرا با اصلاح‌طلب تقریبا برابر است.

این چهره سیاسی اصولگرا هم‌چنین درباره احتمال ارائه لیست جداگانه از سوی جبهه پایداری هم می‌گوید: به نظر من نباید خیلی روی این موضوعات حساسیت داشت.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با ناصر ایمانی را در ادامه بخوانید: بعید است پایداری و شورای ائتلاف به لیست واحد برسند

*******

*آقای ایمانی! این روزها دوباره بحث جدایی جبهه پایداری از ائتلاف اصولگرایان مطرح شده و برخی می‌گویند که جبهه پایداری می‌خواهد لیست جداگانه ارائه کند. آقای غفوری‌فرد اما معتقدند که این ماجرا یک قیل و قال‌ است، اما در نهایت به وحدت می‌رسیم. به نظر شما این اتفاق خواهد افتاد؟

همواره نظر من این بوده است که احتمال کمی وجود دارد تا جبهه پایداری با اصولگرایان یک لیست واحد ارائه کنند و الان هم تقریبا به این نقطه رسیده‌ایم و می‌گویم که احتمال یک لیست واحد، بسیار ضعیف است. دوستان تلاش کرده‌اند که در حد امکان وحدت محقق شود، اما متأسفانه این تلاش به نتیجه نرسیده است. اینکه از قبل چرا این پیش‌بینی را داشتم، دلیلش کاملا روشن است. شما اگر نگاه کنید می‌بینید که در چند سال گذشته که جبهه پایداری اعلام موجودیت کرده بود، کمتر انتخاباتی بوده است که اصولگرایان و جبهه پایداری با هم وحدت داشته باشند و به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد.

لیست مستقل پایداری و دیگر اصولگرایان همپوشانی دارد

البته این لیست جداگانه جبهه پایداری، مطمئنا با لیست اصولگرایان همپوشانی دارد و بیش از نیمی از لیست‌هایی که دو طرف ارائه می‌کنند با هم یکسان خواهد بود و شاید فقط یک سوم یا نیمی از آنها متفاوت باشد. من گمان می‌کنم که خوب است این اتفاق بیفتد.

انشعاب بد هم نیست، گاهی وحدت هزینه زیادی به جناح ها وارد می کند

*یعنی انشعاب خوب است؟

بله! اینکه ما الزاما وحدت ایجاد کنیم، نیاز نیست. این نکته را من در مورد اصولگرایان و در چند ماه گذشته مطرح نمی‌کنم، بلکه در مورد اصلاح‌طلبان هم گفته‌ام. واقعیتی وجود دارد که دو جناح مطرح سیاسی کشور، جناح‌های بسیار بزرگی هستند و طیف‌های گسترده‌ای از عقاید سیاسی را در برمی‌گیرند. اینکه در انتخابات آنها بتوانند همه طیف‌ها را متحد کنند و یک لیست واحد ارائه کنند، شاید به لحاظ عملی امکان پذیر نباشد و هزینه زیادی هم به آن جناح وارد کند.

جمنا هزینه سیاسی زیادی به اصولگرایان وارد کرد

در انتخابات‌ قبلی و از جمله انتخابات گذشته که جمنا شکل گرفت،‌ دیدید که چه هزینه‌های سیاسی زیادی، اصولگرایان پرداخت کردند تا بتوانند همه طیف‌های مختلف اصولگرایی متحد شوند و یک لیست بدهند، اما آخرش هم این اتفاق نیفتاد. هیچ دلیلی ندارد که یک جناح سیاسی در این حد هزینه بدهد، ‌اکثریت اصولگرایان می‌خواهند یک لیست بدهند، اما یک گروه می‌خواهد یک لیست دیگر ارائه کند. این اتفاق چندان بد هم نیست، چون اندازه هر جریان و جناحی در این انتخابات مشخص خواهد شد. من معتقدم در مجموع باید از این تصمیم ها استقبال کرد.

*این اتفاق اگر برای جبهه پیشرفت و رفاه و عدالت و گروه‌های دیگر هم بیفتد و ما شاهد سه یا چهار لیست اصولگرایان باشیم، باز هم نظرتان همین است؟ ایا این اتفاق، به اصولگرایان ضربه نمی‌زند؟

نه! اینطور فکر نمی‌کنم. این که من می‌گویم تنوع زیاد است به این معنا نیست که هر کدام از طیف‌های یک جناح سیاسی –اصلاح‌طلب و اصولگرا-‌ لیست جداگانه بدهند. در این صورت هویت آن جناح سیاسی از بین می‌رود، اگر چسبندگی آن جناح سیاسی اینقدر کم باشد که هر طیف آن یک لیست جداگانه بدهد،‌ خب دیگر جناح معنا پیدا نمی کند. در این حد نباید انشعاب اتفاق بیفتد، اما اگر هر جناح،‌ یک طیف یا دو طیفش در انتخابات لیست جداگانه بدهند، اشکال ندارد، ممکن است که در انتخابات بعدی هم نظر شوند.

به نظر من نباید خیلی روی این موضوعات حساسیت داشت. این حرف‌های من محدود به مدت اخیر نیست، بلکه من چند ماه است که این را می‌گویم و نباید در آستانه انتخابات بیش از این سر این موضوع بحث کرد. الان نزدیک انتخابات هستیم و نیاز نیست که یک جناح مدام تاکید کند که وحدت داشته باشیم.

اصولگرایان نباید بخاطر پایداری بیش از این هزینه بدهند

*یعنی شما معتقدید که الان به جای اینکه انرژی برای جذب جبهه پایداری صرف شود، باید برای موضوعات دیگری گذاشته شود؟

این حرف الان من نیست،‌ حتی چند هفته پیش هم من گفتم که تمام شد. البته اگر می‌توانستند وحدت داشته باشند، اتفاق خوبی بود، اما نباید به خاطر وحدت بیش از اندازه اصولشان را از بین ببرند و فدا کنند تا همه طیف‌ها جمع شوند. به نظر من نباید بیش از این هزینه داد.

اگر اختلاف نظر جدی باشد با مشورت جامعه روحانیت مشکل حل می شود

*به نظر شما نقش نظارتی جامعه روحانیت به نتیجه نرسیده است؟

آن نقش سر جایش است و هیچ آسیبی ندیده است. در مورد مسئله حضور روحانیت، ما یک سیر تطوری در هر دو جناح سیاسی طی شد. در دهه اول انقلاب به این شکل بود که روحانیت مبارز و روحانیون مبارز لیست می‌دادند و گروه دیگری لیست برای انتخابات ارائه نمی‌کرد. اینها لیست می‌دادند و همه هم تایید می‌کردند. با گذشت زمان یک مقدار موضوع با توجه نقش روحانیت در سیاست و میزان محبوبیت اجتماعی‌شان تغییر کرد و به اینجا رسید که یک جناح سیاسی می‌خواهد لیست دهد، جریان روحانیت همسو با آنها این لیست را تأیید کند. کم کم هم به این نقطه رسیدیم که آن جریان سیاسی لیست خودش را ارائه کند و اگر در مواردی اختلاف نظر داشتند، روحانیت به عنوان یک مرجع، حرف نهایی را بزند. این نگاه در میان هم اصولگرایان است و روحانیت در مواردی که اختلاف نظر جدی داشته باشند با مشورت روحانیت مبارز موضوع را تمام می‌کنند.

بسیاری از چهره های سرشناس اصولگرا ردصلاحیت شدند

*در حال حاضر با توجه به اعلام تایید صلاحیت‌ها، فکر می‌کنید اصولگرایان، تا چه اندازه دستشان برای آن لیستی که وعده داده بودند باز است؟

هنوز تایید صلاحیت‌ها تمام نشده است و در این مدت زمانی که شورای نگهبان فرصت دارد به گمانم هنوز احتمال تغییر است و همیشه هم این اتفاق افتاده است. نکته دوم این که در این دوره، اگر بخواهید یک کار دقیق مطالعاتی انجام بدهید و از فضاسازی‌های سیاسی فاصله بگیرید، من ادعا می‌کنم که بیشترین دوره‌ای که در دوره‌های گذشته، چهره‌های سرشناس اصولگرا ردصلاحیت شده‌اند، این دوره بوده است. در هیچ دوره‌ای این اتفاق نیفتاده است که از چهره‌های سرشناس جریان اصولگرا اینقدر ردصلاحیت شده باشند. حتی در این دوره، میزان ردصلاحیت چهره‌های سرشناس اصولگرا با اصلاح‌طلب تقریبا برابر است.

برخی چهره ها که برای لیست تهران مطرح بودند، ردصلاحیت شدند

بنابراین اصولگراها هم یک مقدار دستشان بسته شده است، اما هنوز این میزان به قدری نیست که نتوانند لیست ببندند و می‌توانند در تهران یک لیست ۳۰ نفره را ببندند و در شهرهای کوچک هم کار اصولگراها راحت‌تر است. البته برخی از چهره‌هایی که قرار بود در لیست باشند و تقریبا نظر اصولگراها این بود که آنها در لیست باشند، الان ردصلاحیت شده‌اند.

*مثلا چه کسانی؟

نمی‌توانم اسم ببرم، اما هستند چهره‌هایی که قطعی برای لیست تهران مطرح بودند و یا اینکه احتمالش خیلی بالا بود که در لیست باشند، اما تا الان که با شما صحبت می‌کنم این افراد تائید صلاحیت نشده‌اند و باید ببینیم که در اعتراضات، شورای نگهبان چه نظری خواهد داد. اما در مجموع اینها قابل جایگزینی هستند و می‌توانند در تهران و شهرستان‌ها لیست‌های خود را ببندند.

*با تاکید بر آن دو نکته‌ای که اعلام شده بود؟

بله با حضور اقتصاددانان، حضور جوانان و هم‌چینن حضور زنان.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها