رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 479536

اتحاد و همدلی؛ هدیه هنر و هنرمند به جامعه است

ساعت 24-مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان آنکه بر خلاف تمامی حاشیه‌سازی‌ها بعد از تعامل و گفتمان نادر برهانی‌مرند دبیر این رویداد با عموم هنرمندان؛ شاهد حضور حداکثری در این رویداد هستیم، گفت: این مساله بار دیگر نشان داد که اتحاد و همدلی؛ هدیه هنر و هنرمند به جامعه است.

خبر
ورود به نیم سال دوم هر سال مصادف با گرم شدن تنور جشنواره‌های هنری‌ است که مهمترین آنها را رویدادهای آمیخته با نام فجر تشکیل می دهد. جشنواره های بین‌المللی تئاتر،‌ فیلم، موسیقی و جشنواره ملی تجسمی فجر نه تنها به عنوان ویترین فعالیت های هنری کشورمان شناخته می شود، که ترسیم کننده فعالیت یک سال آتی هنرمندان عرصه های مختلف ایران زمین نیز هست. اما دی سال جاری با سلسله حوادث تلخی چون ترور ناجوانمردانه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در خاک عراق بود که جامعه ایران را در بُهتی عظیم فرو برد. هنوز سایه تلخ این اتفاق بر آسمان ایران بود که از دست دادن تعدادی از هموطنان در پرواز بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اکراین و بعد سیل جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان،‌ غم و سوگ را به دم و بازدم ایران و ایرانی سنجاق کرد.

در چنین لحظات و روزهایی، هنرمندان نیز مانند آحاد افراد جامعه سوگوار این اتفاقات غمبار بزرگ بودند که در این میان زمزمه انصراف و تنها گذاشتن قافله همراهان و همکاران عرصه سینما با انصراف مسعود کیمیایی از جشنواره فیلم فجر، باعث شد تعدادی دیگر از هنرمندان عرصه‌های مختلف با هدف همراهی در این سوگ دم از انصراف و پیاده شدن از قطار جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فجر زدند. در عرصه تئاتر نیز تعدادی از هنرمندان نمایش کشور در فضای مجازی و نه به شکل رسمی از انصراف و عذر غیبت شان در جشنواره خبر دادند؛ اما نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با انتشار دو نامه و فراخوان هنرمندان به اتحاد و همدلی تحت پویشی با تیتر تئاتر؛ هنر همدلی و اتحاد و برگزاری نشست با هنرمندان، بهترین مسیر برای بازتاب همسویی و همدردی هنرمندان با مصائب پیش آمده در جشنواره و تکریم سیل مخاطبان این رویداد دانست. اتفاقی که کارگر افتاد و شاهد بازگشت اغلب هنرمندان به قطار جشنواره بودیم.

وحید لک در گفتگو یی با اشاره به خانواده متحد، قدرتمند و اثرگذار تئاتر در کشورمان یادآور شد: بروز اختلاف به سبب نوع نگاه، سلایق گوناگون و مختلف میان افراد یک خانواده امری طبیعی است. وقتی درباره خانواده بزرگ هنرمندان تئاتر در کشورمان صحبت می‌کنیم با توجه به مسائلی که جامعه پشت سر گذاشته مساله متفاوت می شود و می توان شاهد بروز برخی از اختلاف‌نظرها میان افراد این خانواده بود.

بعد از ترور ناجوانمردانه سردار رشید اسلام و کشورمان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بُهتی عظیم جامعه را در بر گرفت و شاهد لبریز شدن سیل احساسات جامعه ایران در برابر این اقدام نابخردانه آمریکا در اثبات دشمنی انکار ناشدنی‌اش با کشورمان بودیم. به فاصله کوتاهی بعد از آن شاهد دو اتفاق غم بار دیگر یکی از دست دادن تعدادی از هموطنانمان در پرواز هواپیمای اوکراینی و دیگری سیلی که در جنوب شرقی کشورمان خسارات مالی و جانی متعددی را با خود به همراه داشت جامعه را از آرامش خارج کرد و به بالاترین درجه التهاب رساند.

مهمترین اصل هنر؛ مفهوم گفتمان و گفتگوست

مدیر پیشین امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از این اتفاقات، برخی از هنرمندان به دلیل روحیه حساس و غلیان‌های روحی ناشی از این مصائب مسائلی را مطرح کردند که در آن میان دستگاه رسانه ای دشمن قصد داشت از این آب گل‌آلود صید خود را داشته باشد. در حالی که شاهد بودیم بعد از مدت کوتاهی به واسطه مهمترین اصل هنر تئاتر یعنی مفهوم گفتمان و گفتگو؛ نشست دبیر جشنواره با هنرمندان و تعاملات فی مابین میان اعضای این خانواده بار دیگر شاهد اتحاد، همدلی و شکوه همراهی خانواده تئاتر با مهمترین رخداد تئاتری کشورمان یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستیم.

نتیجه گفتگو؛ حفظ اتحاد، همدلی و همراهی

لک خاطرنشان کرد: این درست شبیه همان اتفاقی است که ممکن است در هر خانواده ای رخ دهد و به دلیل بروز برخی از اختلاف نظرها و یا نگرش‌ها و دیدگاه‌ها بحثی کوچک میان اعضای خانواده صورت گیرد. بعد از فروکش کردن آن بحث؛ در سایه تعامل و گفتگو بار دیگر اعضای خانواده برای حفظ اتحاد، همدلی و همراهی مانند گذشته با پشت سر گذاشتن اختلافات کنار یکدیگر جمع می‌شود تا هدفی مهم تر یعنی حرکت به سمت تعالی و پیشرفت خانواده را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: این درست همان اقدامی بود که نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر به همراه همکارانش در اداره کل هنرهای نمایشی به ویژه شهرام کرمی انجام دادند و طی دو نامه و فراخوان هنرمندان را به تعامل و گفتگو با هم فراخواند. نتیجه آن امروز شکل‌گیری منسجم‌تر اتحاد و همدلی هنرمندان؛ دوشادوش و کنار یکدیگر برای برگزاری مهمترین رخداد تئاتری کشورمان است.

اتحاد و همدلی؛ مهمترین میوه ارتباط مستقیم هنرمندان با مردم

مدیر روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به آنکه یکی دیگر از مهمترین دلایلی که به گفتگو و حل مشکلات پیش آمده منتج شد، به ارتباط تنگاتنگ هنرمندان با مردم باز می‌گردد؛ یادآور شد: تئاتر به عنوان هنری زنده با نفس مخاطبان به حیات و دوام خود ادامه می‌دهد. ارتباط مستقیم و بی واسطه عموم مردم با هنرمندان تئاتر بود که باعث شد بار دیگر شاهد بازگشت و اتحاد جامعه هنرمندان برای ارائه قدرتمندتر آثار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در راستای تکریم و پاسخگویی به مخاطبان باشیم. چرا که این مخاطبان هستند که به واسطه حضورشان فعلیت و فعالیت هنرمندان معنا می گیرد.

با کنار هم قرار دادن همه این اتفاقات بار دیگر به این اصل خدشه‌ناپذیر پی می‌بریم که مفهوم اتحاد و همدلی هدیه هنر و هنرمند به جامعه است؛ چرا که اگر این اتحاد و همدلی میان هنرمندان و عموم افراد جامعه وجود نداشت شاید به جای از سرگیری گفتگوها برای حل اختلاف و احترام و تکریم به جامعه مخاطبان، شاهد ریشه دواندن اختلافات بودیم.

وی افزود: در حالی که امروز به واسطه مهمترین ثمره ارتباط مستقیم هنرمندان با مردم یعنی اتحاد و همدلی بار دیگر شاهد برافراشته شدن چتر تئاتر بر فعالیت هنرمندان و تجلی ارتباط مستقیم هنرمندان با عموم مردم به واسطه جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها