رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479544

میرتاج‌الدینی: احمدینژادیها کاندیدایی در انتخابات مجلس ندارند /لیست شورای ائتلاف براساس سهم دهی بسته نمیشود/امضای میثاق‌نامه از سوی کاندیداهای اصولگرا صحت دارد؟

ساعت24-میرتاج‌الدینی می گوید: احمدی نژادی ها کاندیداهای خاصی در انتخابات مجلس یازدهم ندارند و احتمال حضور آنها در مجلس بعدی حتی در قالب چهره های ناشناخته هم بعید به نظر می رسد.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی
کمتر از یک ماه به انتخابات مجلس زمان باقی مانده است، در این میان حرف و حدیث‌ها بر سر لیست‌های انتخاباتی در هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب بالا گرفته است. اصلاح طلبان از احتمال ندادن لیست سخن می گویند و اصولگرایان نگران ارائه لیست هایی موازی با لیست شورای ائتلاف هستند.

چند روز پیش بود که مهدی چمران از ترکیب کلی لیست نهایی شورای ائتلاف رونمایی کرد که به موجب آن حدود ۱۰ نفر از چهره‌ها، ۴ تا ۶ نفر از بانوان، ۳ تا ۴ نفر از روحانیون و مابقی از چهره‌های جوان و زیر ۵۰ سال انتخاب می‌شوند. اما سوال اینجاست که آیا اصولگرایان با لیست‌شان می‌توانند آرای خاکستری را هم جذب کنند؟ و با زمزمه های تکراری پایداری ها برای ارائه لیست مستقل چه خواهند کرد؟

امضای میثاقنامه از سوی کاندیداهای نهایی شورای ائتلاف و احتمال روی کار آمدن نمایندگانی با تفکر احمدی نژادی در مجلس بعدی از دیگر سوالاتی بود که با حجت الاسلام میرتاج الدینی عضو جمنا و نماینده ادوار مجلس در میان گذاشتیم. او تاکید دارد لیست اصولگرایان قادر به جذب آرای جامعه زنان و جوانان خواهد بود. او ضمن ردهرگونه سهم دهی به احزاب و طیف های اصولگرا در لیست نهایی تلویحا امضای میثاقنامه را هم تایید می کند.

میرتاج الدینی که سابقه حضور در دولت های احمدی نژاد را هم داشته است روی کار آمدن نمایندگانی با آن تفکر را بعید می داند. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت و گو است:

******

آقای میرتاج الدینی! گفته می‌شود لیست اصولگرایان قرار است با ۱۰ چهره سرشناس، چند روحانی و همچنین تعدادی از زنان و جوانان بسته شود به نظر شما آیا این لیست می‌تواند رای‌آور باشد؟ خصوصا آرای خاکستری را جذب کند؟

اصولگرایان همواره برای زنان سهمی می‌گذاشتند اما امسال سهم بیشتری را برای زنان و جوانان در نظر گرفته‌اند که می‌تواند نقطه مثتبتی برای این لیست باشد. درواقع این لیست ضمن توجه به به تجربه و تخصص های مورد نیاز در مجلس به نسل جوان و رویش نسل جوان هم بیشتر توجه شده است. به هر صورت زنان نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و هرچه حضور آنها در اجتماع و اداره کشور و همینطور در عرصه‌های انتخاباتی بیشتر باشد یعنی توانسته‌ایم نیمی از جامعه را فعال‌تر کنیم.

زنان وقتی احساس کنند نمایندگانی دارند که جامعه زنان را در مجلس نمایندگی می‌کنند مسلما در رای شان تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر حضور جوانان و افراد باتجربه و متخصص می‌تواند در جذب آرای خاکستری موثر باشد.

لیست شورای ائتلاف براساس سهم دهی بسته نمی شود

با توجه به اطلاعاتی که شما دارید، چقدر در بستن لیست سهم دهی به احزاب یا طیف سنتی و نواصولگرایان ملاک قرار خواهد گرفت؟ سهمی که در نهایت منجر به انشعاب نشود؟ لیست های احتمالی که تا به امروز منتشر شدند نشان می دهد که نواصولگرایان دست برتر را در لیست نهایی خواهند داشت؟

در شورای ائتلاف تقسیم سهم مطرح نبوده است. یعنی بستن لیست بر اساس سهم احزاب صورت نخواهد گرفت بلکه روند یک روند انتخاباتی و نظرسنجی است و افراد از بدنه جریان انقلابی بالا می آیند و همه می توانند در این عرصه مشارکت کنند. لذا نگاه به سهم احزاب وجود نداشت و فقط بر اساس یک نگاه تخصصی و حضور همه اقشار جامعه از زنان و جوانان تا افراد متخصص و باتجربه ملاک قرار گرفته است. لذا نمی‌توان گفت به یک طیفی سهم بیشتری داده شد و به یک جریان سهم کمتر. ممکن است طیف جوانان که تقریبا نیمی از لیست را تشکیل می‌دهد از هر طیف جریان اصولگرا باشند.

پس دلخوری پایداری ها از رویه شورای ائتلاف و اینکه می گویند برخی افراد و احزاب سهم بیشتری دارند برچه اساسی مطرح می شود؟ خصوصا اینکه با تکیه بر همین دلخوری از احتمال لیست مستقل هم حرف می زنند؟

من در این خصوص اطلاعاتی ندارم لذا این موضوع را باید از سخنگوی شورای ائتلاف و سخنگوی پایداری پرسید.

جبهه پایداری رسما اعلام کرده‌ بر اساس مدل مد نظر خود لیست خواهد داد و ...

پس با توجه به اظهارات خوشان من حرف تازه‌تری نمی‌توانم بگویم.

اگر اصولگرایان با دو لیست وارد انتخابات شوند، وجوه اشتراکی لیست ها مورد توجه خواهد بود

به هر حال به یکباره که چنین تصمیمی گرفته نشده است، سوال اینجاست آیا مدل پایداری اصلا در جلسات شورای ائتلاف اصولگرایان مورد بحث قرار گرفته است و چرا این مدل با استقبال روبه رو نشد؟

من در جلسات حضور نداشتم که بتوانم دقیق درباره آن صحبت کنم.

برخی روایت ها هم می گویند اصولگرایان با جبهه پایداری به این توافق رسیده اند که اگر قرار است این جبهه لیست جدا بدهد در 20 نفر با لیست شورای ائتلاف هم پوشانی داشته باشند.

من خبری در این رابطه ندارم اما پیش‌بینی خودم این است که اصولگرایان یا به لیست واحد می‌رسند یا اگر دو لیست ارائه شود وجوه اشتراکی و همپوشانی دو لیست مورد توجه خواهد بود.

در این میان زمزمه امضای میثاق‌نامه هم به گوش می‌رسد به این معنا که اعضای لیست میثاق‌نامه‌ای را در راستا پایبندی به تعهدات امضا می‌کنند و همینطور تعهد می‌دهند اگر کسی در این لیست قرار نگرفت یا کلا از کاندیداتوری باید استعفا دهد و یا فقط می‌تواند در لیست مورد تائید اصولگرایان حضور داشته باشد، نگاه شما به این تصمیم شورای ائتلاف چیست؟

در شورای ائتلاف یک روندی را تعریف کرده‌اند که در این رابطه تنها سخنگوی شورای ائتلاف می‌تواند صحبت کنند.

بحث امضای میثاق نامه از سوی کاندیداهای ائتلاف مطرح است

یعنی این احتمال وجود دارد که چنین میثاق‌نامه ای امضا شود؟

اینکه آیا میثاق‌نامه‌ای وجود دارد یا خیر و کم وکیف آن چگونه است را من دقیقا اطلاع ندارم و باید سخنگو درباره آن صحبت کند.

یعنی اصل این میثاق‌نامه وجود دارد؟

یک بحث‌هایی وجود دارد اما باید سخنگو در این رابطه صحبت کند که کاملتر باشد.

احتمال حضور احمدی نژادی ها در مجلس آینده ضعیف است

با توجه به رد صلاحیت اکثر کاندیداهای اصلاح طلب‌، زمزمه جدایی پایداری از شورای ائتلاف و احتمال ارائه چند لیست از سوی اصولگرایان چقدر احتمال این وجود دارد که در میانه این وضعیت احمدی‌نژادی‌ها در قامت چهره های شناخته شده یا ناشناخته در مجلس حضور پررنگ داشته باشند؟

من چنین احتمالی را ضعیف می‌دانم.

احمدی نژادی ها کاندیدایی در انتخابات مجلس ندارند

دلیل‌تان برای رد این احتمال چست؟

چون احمدی‌نژادی‌ها کاندیدایی ندارند و کاندیداهای موجود یا کاندیداهای نیروهای انقلاب است، یا کاندیداهای مستقل یا کاندیداهای اصلاح‌طلب. من کاندیدای خاصی از طرف احمدی نژادی‌ها ندیدم.

جامعه به کاندیداهای ناشناخته رای نخواهد داد

ممکن است چهره هایی ناشناخته باشند به هرحال آنها با مهره‌های شناخته شده که احتمال ردصلاحیتشان وجود دارد وارد میدان نمی‌شوند؟

ناشناخته هم که باشند جامعه به نیروهای ناشناخته رای نمی‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها