رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479659

راز تثبیت نرخ دلار درایران

تجارت خارجی و اقتصادایران کوچک شده اند

ساعت 24 -تجارت خارجی دنباله اقتصاد درون سرزمینی کشورها است. همانطور که تولید ناخالص داخلی ایران کوچک تر شده است حجم تجارت خارجی نیز روند کاهنده را تجربه کرده است. اگر چه گمرک ایران به دستور مقامهای ارشد از ارایه آمار های تجارت خارجی اجتناب می کند اما آمارهای ارایه شده از سوی کشورهای شریک تجاری ایران این نزول تجارت خارجی را بازتاب می دهند.

رجایی
dir="RTL">به طوری که خانم رخسار پِکجان وزیر بازرگانی ترکیه با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که صادرات این کشور به ایران حدود ۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به خبرگزاری بلومبرگ گفت به‌رغم افت صادرات ترکیه به ایران، کل صادرات این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار رسید که بیش از دو درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و رکوردی در تاریخ صادرات ترکیه است.ترکیه همواره از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و آن را ناقض قوانین بین‌المللی خوانده است.با این حال این کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به صورت کامل تبعیت کرده و از ماه مه سال گذشته که آمریکا معافیت نفتی به مشتریان ایران را متوقف کرد، هیچ محموله نفتی از ایران دریافت نکرده است.بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ترکیه، صادرات این کشور به ایران در ۱۱ ماهه پارسال نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش نشان می‌دهد. براساس همین گزارش واردات ۱۱ ماهه این کشور از ایران در سال گذشته نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش را تجربه کرده است. بدین ترتیب تجارت دوجانبه ایران و ترکیه در سال جاری حدود نصف سال ۲۰۱۷ است.

افت چشمگیر تجارت ایران و چین

گمرک چین روز جمعه ۴ بهمن‌ ماه با انتشار گزارشی از افت چشمگیر تجارت دوجانبه با ایران در سال ۲۰۱۹ خبر داد.صادرات ایران به چین در سال گذشته میلادی با بیش از ۳۶ درصد کاهش به ۱۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار افت کرد و صادرات چین به ایران نیز با افتی حدود ۳۱ درصدی به ۹ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار رسید.چین هنوز هم بزرگترین شریک تجاری ایران است، اما سهم ایران در کل تجارت خارجی چین تقریبا نیم درصد است.آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که کل تجارت خارجی این کشور در سال گذشته میلادی به ۴ تریلیون و ۵۷۶ میلیارد دلار رسیده که ۱۲ درصد آن مربوط به تجارت با آمریکا و نزدیک ۱۶ درصد آن مربوط به تجارت با اتحادیه اروپا بوده است.تجارت چین با رقبای منطقه‌ای ایران نیز بسیار چشمگیر است. تجارت چین به عربستان بیش از سه برابر تجارتش با ایران است. بازرگانی چین و امارات نیز دو برابر بیشتر از تجارت دوجانبه با ایران است.چین بزرگترین مشتری نفتی ایران در دوران قبل از تحریم‌ها بود و هم‌اکنون نیز روزانه نزدیک ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت می‌کند، اما گزارش‌ها حاکی است که بخش اعظم این نفت تنها برای تسویه بدهی ایران به شرکت‌های سینوپک و سی‌ان‌پی‌سی که میادین آزادگان و یادآوران ایران را توسعه داده‌اند، تحویل می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها