رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 479763

رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران اعتراض کرد

برخورد ازجنس امنیتی با بخش خصوصی

ساعت 24 - " درحال حاضر قدرت دولت برای کنار زدن بخش خصوصی بالاست و آنچه اقتصاد سیاسی به بخش خصوصی تحمیل ‌می‌کند، فراتر از موضوعاتی است که قانون پیش بینی کرده است. برخورد با بخش خصوصی از جنس امنیتی است، درحالی که بخش خصوصی نه چریک است و نه فعال سیاسی و البته مشی محافظه‌کارانه دارد. افزون بر این، فعالان اقتصادی آرام‌ترین گروه اجتماعی هستند."

حسن فروزان فر
!--[if gte mso 9]>

آنچه دربالاخواندید بخشی از سخنان حسن فروزان فر رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران است که درنشست مشترک این کمیسیون با کمیسیون تسهیل تجارت و کسب وکار گفته شد. فروزان‌فرد دراین نشست با بیان اینکه مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی با هدف ایجاد شفافیت در بخش خصوصی ایجاد شد، افزود: دستگاه‌های حاکمیتی تا سال‌ها به اهمیت چنین نهادی پی نبرده بودند، اما پس از آنکه مشکلات ناشی از نرخ ارز و تخصیص آن پدید آمد، این نهادها دریافتند که اگر نظامی مبتنی بر رتبه‌بندی بخش خصوصی وجود داشت و آنها با تکیه بر این سیستم، با بخش خصوصی تعامل ‌می‌کردند، خطاها به حداقل ‌می‌رسید. پس از آن این پرسش را مطرح کردند که چرا اتاق ایران اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌ها کند؟ و بدین ترتیب با روش‌های انحصاری، فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران را متوقف کردند.او ادامه داد: عدم مدیریت تعارض منافع در تدوین آیین‌نامه نحوه صدور مجوز برای موسسات رتبه‌بندی اعتباری در بورس نیز کاملا به چشم می‌آید. با یک بررسی ساده می‌توان مشاهده کرد که جمعی از مدیران سابق بورس در قالب سه شرکت مجوز فعالیت در زمینه رتبه‌بندی اعتباری را دریافت کرده‌اند و با تفسیر نابه جا به صورت ملی جلوی تاسیس و فعالیت هر شرکت و موسسه دیگری را در زمینه انواع رتبه‌بندی گرفته‌اند. این مصداق سؤاستفاده از موقعیت و ارتباطات برای بهره‌گیری از یک رانت بلندمدت است.فروزان‌فرد، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آنچه در گزارش اقتصاد فساد، در مورد سوت‌زنی مطرح شد، گفت: بررسی‌های ما حاکی از آن بود که حدود اختیارات اتاق بازرگانی برای راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی فساد مناسب نیست. اما معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اقدام به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای کرده است که البته مدیران این معاونت اعلام کرده‌اند که بازنگری در این سامانه با نظر بخش خصوصی قابل انجام است. این سامانه در هفتم بهمن ماه در کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران معرفی خواهد شد.رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه اقتصاد نفتی ایران به واسطه اعمال تحریم‌ها به سوی غیرنفتی شدن سوق یافته است، ادامه داد: کاهش درآمدهای نفتی، اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای مالیاتی را افزایش خواهد داد. اما شایسته نیست که عمده فشار بودجه روی بخش خصوصی باشد و بخش خصوصی نقشی در تدوین آن نداشته باشد. جالب اینکه به‌رغم افزایش فشارهای مالیاتی، امسال نخستین سالی است که از بخش خصوصی برای نظرخواهی در تدوین بودجه دعوت به عمل نیامده است. بنابراین انتظار این است که نقش‌آفرینی بخش خصوصی که عمده درآمدهای دولت را تامین ‌می‌کند در تنظیم سند بودجه افزایش پیدا کند.

فروزان‌فرد، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آنچه در گزارش اقتصاد فساد، در مورد سوت‌زنی مطرح شد، گفت: بررسی‌های ما حاکی از آن بود که حدود اختیارات اتاق بازرگانی برای راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی فساد مناسب نیست. اما معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اقدام به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای کرده است که البته مدیران این معاونت اعلام کرده‌اند که بازنگری در این سامانه با نظر بخش خصوصی قابل انجام است. این سامانه در هفتم بهمن ماه در کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران معرفی خواهد شد.رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه اقتصاد نفتی ایران به واسطه اعمال تحریم‌ها به سوی غیرنفتی شدن سوق یافته است، ادامه داد: کاهش درآمدهای نفتی، اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای مالیاتی را افزایش خواهد داد. اما شایسته نیست که عمده فشار بودجه روی بخش خصوصی باشد و بخش خصوصی نقشی در تدوین آن نداشته باشد. جالب اینکه به‌رغم افزایش فشارهای مالیاتی، امسال نخستین سالی است که از بخش خصوصی برای نظرخواهی در تدوین بودجه دعوت به عمل نیامده است. بنابراین انتظار این است که نقش‌آفرینی بخش خصوصی که عمده درآمدهای دولت را تامین ‌می‌کند در تنظیم سند بودجه افزایش پیدا کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها