رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479771

پمپئو مدعی موفقیت‌آمیز بودن اقدامات علیه ایران شد

ساعت24-وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان، اقدامات دولت ترامپ علیه ایران را موفقیت‌آمیز خواند.

style="text-align:justify">وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان، اقدامات دولت ترامپ علیه ایران را موفقیت‌آمیز خواند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا که متن کامل آن امروز (شنبه) منتشر شده است در پاسخ به سوالی درباره گشایش دیپلماتیک با ایران و اینکه آیا در حال حاضر گفت‌وگویی میان دو کشور در حال انجام است؟ مدعی شد که دولت ترامپ از همان روز اول فعالیت خود درگیر تلاش‌های دیپلماتیک بوده است.

وی در این باره گفت: ما یک ائتلاف تشکیل داده‌ایم که باهم همکاری می‌کنند؛ کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، اسرائیل و بسیاری از کشورهای اروپایی همه هستند. البته همان‌طور که می‌دانید ما درباره مکالمات خصوصی صحبت نمی‌کنیم اما تلاش‌های دیپلماتیک ما در این جبهه موفقیت‌آمیز و قوی بوده‌ است. ما ائتلافی برای تحت فشار قرار دادن ایران ایجاده کرده‌ایم تا این کشور خواسته‌های ما را انجام دهد. تا تولید اورانیوم، بازفرآوری پلوتونیوم و توسعه موشک‌های ایران را متوقف کنیم.

پمپئو در پاسخ به اینکه آیا فشار حداکثری بر ایران در طول یک سال‌ونیم گذشته نتیجه داشته است؟ مدعی شد: بله کاملا. وقتی ما فعالیت خود را شروع کردیم، کار زیادی برد تا این چشم‌انداز اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک را تغییر شکل دهیم. بنابراین، به‌طور ناگهانی به نتیجه نرسیدیم. پاسخ دولت قبلی به رفتارهای ایران این بود که به آنها جایزه می‌داد، به آنها میلیون‌ها دلار داد و به کشورها اجازه می‌داد با ایران تجارت کنند. آنها اجازه یافتند هر کاری می‌خواهند انجام دهند و رفتارهای کنونی‌شان نیز باقیمانده همین سیاست است اما ما در حال تغییر آن هستیم.

وی ادامه داد: ما منابع (مالی) ایران را کم کردیم. ما هزینه‌های فعالیت‌های منطقه‌ای آنها را افزایش دادیم. این آغاز قرار دادن انتخاب‌های واقعی در برابر ایران است. شما می‌توانید این را در اعتراض‌های داخل ایران ببینید. مردمی که از افزایش قیمت سوخت ناراضی هستن. تمام این چیزهایی که می‌تواند توانایی ایران برای تحمیل ریسک به مردم آمریکا را تضعیف کند در نتیجه راهبرد مستقیم رئیس جمهور ترامپ بوده است.

وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره خروج ترامپ از برجام مدعی شد: ایران پیش از این توافق در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار داشت و برجام نیز این مسیر را تضمین می‌کرد. برجام تنها وقوع آن را برای چند ماه یا پنج یا ده سال به تاخیر می‌انداخت، درحالیکه خروج آمریکا از توافق این روند را مختل کرد.

پمپئو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخلاف اظهارات او، محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش گفته که اکنون تهران هیچ محدودیتی برای سانتریفیوژهایش ندارد، ظریف را به "بلوف زدن" متهم کرد و گفت که ایران هرگز در وضعیتی که الان هست، قرار نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ چگونه می‌خواهد ایران را متوقف کند، تنها تاکید کرد: ما آنها را متوقف می‌کنیم. رئیس جمهور به روشنی این را گفته است. ما هرگز به ایران اجازه نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد. ائتلافی که علیه ایران ایجاد کرده‌ایم، ما را به نتیجه مورد نظر می‌رساند. این کار از مردم آمریکا محافظت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین از پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای یک توافق هسته‌ای جدید، توافقی که ایران آن را بپذیرد، وجود دارد؟ طفره رفت و با انداختن توپ به زمین ایران تنها گفت که مقامات این کشور باید تصمیم بگیرند که رفتارشان چه خواهد بود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها