رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479807

تخلیه شوک بنزینی بازار مسکن

ساعت24 -در حالی که بازار مسکن بعد از چند ماه ثبات در آذرماه جهش 6.8 درصدی قیمت را ثبت کرده بود، در دی ماه سرعت رشد قیمت به حدود 3 درصد کاهش یافت.

مسکن
در حالی که بازار مسکن بعد از چند ماه ثبات در آذرماه جهش 6.8 درصدی قیمت را ثبت کرده بود، در دی ماه سرعت رشد قیمت به حدود 3 درصد کاهش یافت. بعد از افزایش قیمت بنزین در اواخر آبان ماه، شاهد یک شوک تورمی هیجانی در بسیاری از بازارها بودیم که به سرعت در دی ماه تخلیه شد.

بر اساس داده های معاملات مسکن در تهران که توسط وزارت راه منتشر شده، در دی ماه امسال قیمت مسکن در پایتخت به طور متوسط 3 درصد رشد کرده است. با این رشد 3 درصدی، میانگین قیمت مسکن در تهران به ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. این رقم ۴۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. تحلیل‌های کارشناسی نیز در ماه گذشته حاکی از آن بود که علت رشد 8/6 درصدی ماهانه قیمت مسکن در آذرماه، تغییر قیمت بنزین بوده و از شدت این شوک کاسته می‌شود. همچنین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره بوده که نسبت به ماه قبل 4/12 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/58 درصد افزایش نشان می‌دهد. گفتنی است چند ماه است که میزان معاملات به شدت کاهش یافته است و طی دی ماه، با رشد 12 درصدی پس از مدت ها تعداد معاملات به بالای 10 هزار واحد در ماه افزایش یافت. آخرین بار در اردیبهشت ماه امسال با ثبت حدود 12 هزار معامله، تعداد معاملات از 10 هزار واحد بالاتر رفته بود. به همین دلیل، گزارش تجمیعی معاملات مسکن تهران، طی ۱۰ ماه نخست سال ۹۸ نشان می دهد که تعداد معاملات ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره بوده که 3/43 درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل (10 ماه اول 97) کاهش یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها