رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479841

دفاع آیت الله بطحایی عضو مجلس خبرگان از برخی رد صلاحیت ها:مسلمان بودن با عمل به وظایف اسلامی متفاوت است،نمی توان با آبروی فردی که چندین دوره نماینده مجلس بوده براحتی بازی کرد

ساعت 24-عدم التزام عملی به اسلام و اعتقاد نداشتن به نظام اتهاماتی است که شاید اگر علیه یک داوطلب ناشناس مطرح شود کمتر کسی در رد یا قبول آن بحث کند. اما این اتهامات درباره چهره‌های شناخته شده سیاست کشور و نمایندگان ادوار قطعاً بحث برانگیز است. محسن غرویان اخیراً در گفت‌وگو با «ایران» رد صلاحیت به‌دلیل عدم التزام عملی به اسلام را حاصل در نظر گرفته نشدن قرائت‌های فقهی مختلف دانست. اما پرسش درباره همین موضوع از آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری پاسخ متفاوتی دارد.

خبر
در روزهای اخیر رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس به موضوع بحث غیر مستقیم میان مسئولان تبدیل شده است. رئیس جمهوری از رویه بررسی صلاحیت‌ها تلویحاً انتقاد کرد، رئیس مجلس گفت متهم شدن نمایندگان به عدم التزام به اسلام و نظام را قبول ندارد و سخنگوی شورای نگهبان به همه این انتقادات پاسخ‌های کنایه‌آمیز داد. نظر شما چیست؟
امروز یکی از مسائل بسیار پرهیاهو و جنجال برانگیز کشور که حتی می‌تواند سوژه‌ای باشد برای دشمنان برون مرزی و درون مرزی این است که گفته می‌شود شورای نگهبان دارد همه را جارو می‌کند و چه می‌کند... اما نباید خیلی سطحی و بی‌دقت و بدون مطالعه در این باره اظهار نظر کرد که هرکسی اگر به قیامت معتقد است باید بداند اظهار نظرهایش به گونه‌ای باشد که در قبر و قیامت به آن جواب بدهد. عرض می‌شود که به بعضی‌ها نسبت عدم التزام عملی به اسلام داده شده است معنایش این نیست که اینها مسلمان نیستند و خدا و پیغمبر را قبول ندارند و نماز نمی‌خوانند و روزه نمی‌گیرند. این را کسی نگفته و هیچ کس هم نمی‌گوید. عدم التزام عملی به اسلام یعنی تو وقتی مسلمانی التزامت این است که به گرد محرمات مالی، سیاسی، اخلاقی و عبادی نگردی؛ در دوران نمایندگی ساخت و پاخت نکرده باشی، قراردادهای نامشروع نبسته باشی، رانت خواری نکرده باشی، رشوه نگرفته باشی، رأی بی‌خود نداده باشی. زیرا انجام این امور عدم التزام عملی به اسلام است. وقتی برای کسی در جایی شرح وظیفه تعیین می‌شود اینکه مثلاً چراغ اتاقش را قبل رفتن خاموش نکند هم عدم التزام به اسلام است.
من البته از برخی مسئولان سؤال کردم که منظورشان از عدم التزام عملی به اسلام چیست چون این عنوانی است که از مجلسی و غیر مجلسی و حتی به چهره‌های معممی که می‌شناسم شان اطلاق شده است. می‌آیند می گویند آقا ما ملتزم به اسلامیم چرا رد شده‌ایم. اما نمی‌دانند که مسلمان بودن با عمل به وظایف اسلامی دو موضوع متفاوت است. نماز و روزه آرم و تابلو است، مثل تابلو مغازه که نوشته سوپر مارکت اما ممکن است توی مغازه چیزی جز چند قوطی خالی نباشد.
من به بعضی از این آقایان که می‌آیند و گلایه می‌کنند می‌گویم که ببینید بعضی هاتون با خانم‌تان می‌روید کنسرت سرتان داغ می‌شود، خانم هم روسری اش را بر می دارد، می‌گویی همه برداشتند خب تو هم بردار. خب دوربین بالای سرت است. فیلمت را بر می‌دارند و نشان می‌دهند یا قرار است فلان وزیر را استیضاح کنند می‌گوید اگر فلان مبلغ را بدهی یا فلان کار را بکنی من به استیضاح رأی نمی‌دهم و آرا از حدنصاب می‌افتد. یکی می‌گفت من سه دوره نماینده مجلس بودم. دیدم می‌خواهد خودش را سلمان فارسی معرفی کند. گفتم پدر جان من که نمی‌خواهم تو را چک کنم اما برو بگرد و ببین و بپرس که آن سوژه‌ای که از تو گرفته‌اند چیست و بگو خودت را اصلاح می‌کنی.
اما اغلب می‌گویند مهر رد صلاحیت بر پیشانی کسانی زده شده که چهره‌های منتقد سیاسی بوده‌اند و به همین دلیل رویکرد هیأت‌های نظارت را سیاسی می‌دانند؟
آقای جنتی با این سن بالا که دیگر هیچ اشتهایی برای زندگی ندارد. حالا یک وقت آدم جوان است و آرزوی طول و دراز دارد و ممکن است از این کارها بکند. اما این پیرمرد با این سن و سال و قد و قامت که آفتاب لب بام است و اشتهایی به زندگی ندارد که بخواهد حقی را باطل کند. نه، آقایان نباید این‌طور قضاوت کنند. ببینید حتی بعضی از خبرگان رهبری هم برای انتخابات رد صلاحیت شدند. می‌گوید من که جزء خبرگانم. بله اما رفتی یک کارهایی کردی که گزارش دادند. اتفاقاً جرم چنین کسی بدتر است زیرا حسنات الابرار، سیئات المقربین است.
همه می‌گویند ما التزام به ولایت و اسلام و انقلاب داریم، اما نمی‌گویند که وقتی شب‌ها دور هم می نشینند و همه را سلاخی می‌کنند حرف هایشان ضبط می‌شود. الان آن حرف‌ها را نمی‌گویند. حالا که در این وضعیت گیر کرده اید می‌گویید ما پشتیبان ولایت فقیهیم، التزام به اسلام داریم و چنان نمک می‌ریزند که شورش کنند. اما آن شب ها می‌نشینند و همه چیز را تکذیب می‌کنند و می‌گویند از نظام آخوندی غیراز این انتظاری نیست یادشان رفته است. حال آنکه کسی نیست به او بگوید اگر آخوند نبود که کسی تو را از پشت گاوآهن نمی‌آورد اینجا وکیل و وزیرت کند. برو دعا کن به جان روحانیت که شهید شد و هزینه داد که بیایی اینجا. من خیلی هایشان را می‌شناسم. بعضی هایشان با سخنرانی خودم نماینده شدند. در یک بیغوله 40-30 متری زندگی می‌کرد حالا ببینید چه وضعی به هم زده است و بعد می‌گوید نظام آخوندی است. یکی دیگر می‌گوید بله باید با امریکا صلح کنیم. خب مرد حسابی تو همه چیز را زیر پا می‌گذاری و می‌روی با رادیو لندن حرف می‌زنی آنها هم می‌گویند نمایندگان ایران همه با ما موافق‌اند این فلانی است مخالف است. چنین فردی می‌تواند بگوید که التزام دارد به اسلام و بگوید حالا ما یک چیزی گفتیم؟ حال آنکه نماینده مجلس نباید هر چیزی بگوید.
اما موارد رد صلاحیت به نحوی بوده که رئیس مجلس از نمایندگان دفاع کرده و می‌گوید این طور نبوده که همه آنها به پرونده‌های اقتصادی متهم باشند. همچنان که او رد صلاحیت نمایندگان فعلی و ادوار به اتهام التزام نداشتن به نظام را هم قبول ندارد...
رئیس مجلس اشراف در درون نمایندگان ندارد و حق ندارد در حوزه مسئولیت شورای نگهبان دخالت کند. اما به هر حال مسأله این است که آبروی افراد حق الناس است و نمی‌توان با آبروی فردی که چندین دوره نماینده مجلس هم بوده است براحتی بازی کرد. چه کسی حاضر است آبروی کسی را مفت و مجانی از بین ببرد.
یعنی معتقدید در آنچه انجام شده هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد؟
من نمی‌گویم همه کسانی که رد صلاحیت‌شان ابلاغ شده مستحق رد صلاحیت اند. بلکه ممکن است تحقیقات محلی تحت تأثیر رقابت‌ها و دوست و دشمنی‌ها قرار گرفته باشد. انتظاری که از شورای نگهبان می‌رود این است که تجدید نظر مجدانه‌ای کند و ببیند انگیزه رد صلاحیت چه بوده و از کجا آب می‌خورد. بله لازم است که شورای نگهبان از جاهایی که گزارش آمده است، گزارش‌ها را دقیقاً و مستنداً بررسی کند. زیرا بعضی اوقات رقابت‌ها و حب و بغض‌ها و... هست. حتی ممکن است بعضی چیزها را مونتاژ کنند.
مثلاً یک مراسمی پرشور برگزار شده و بعد عکس آقا را مونتاژ کرده‌اند آنجا و می‌گویند اینچنین آدمی است. بله این احتمالات هست و باید دقت شود. من یقین دارم که شورای نگهبان با حب و بغض کار نکردند و نمی‌کنند. شورای نگهبان و بخصوص دبیر آن انسان های متدینی هستند در نهایت هم ایشان باید تصمیم‌گیری کنند و امیدوارم در مدتی که باقی مانده گزارش‌ها را بازبینی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها