رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479863

حرف های بی پرده مهاجم سابق استقلال درباره حق دلالی از خارجیها

ساعت24-با وجود آنکه وضعیت اقتصادی فوتبال ایران خوب نیست و حجم پرونده های شکایتی از ایران زیاد است ولی همچنان بعضی مدیران تاکید به حضور خارجی‌ها دارند.

محسن بیاتی نیا مهاجم سابق استقلال و تیم ملی امروز حرف های بی پرده ای در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه درباره حضور خارجی های بی کیفیت در فوتبال ایران به زبان آورد.

*بعد از تجربه تلخی که با ویلموتس داشتیم آیا باز هم می توانیم مربی خارجی بیاوریم؟
ما باید ببینیم چه دیدگاهی به تیم ملی داریم و چه تصمیماتی برای آینده داریم. ما زمان کیروش را داشتیم که در زمان او بازیکنان خوب تیم ملی کنار رفتند و جوانانی آمدند که این نسل جدید توانستند به فوتبال ما کمک کنند اما بعد از کیروش دچار توقف خیلی بدی شدیم‌. ما نمی توانیم در فوتبالمان درآمدزایی داشته باشیم و فدراسیون فوتبال ما نیازمند به پولی است که فیفا به ما می دهد و با حضور در جام جهانی ما می توانیم این پول را به دست بیاوریم. آقای کیروش بزرگترین لطف را به فوتبال ما می کرد و تیم را به جام جهانی می برد و پول زیادی به فوتبال ایران تزریق می شد و لیگ ما این را ادامه می داد. بعد از کیروش ما تصمیمات عجولانه ای گرفته ایم. ویلموتس مربی خوب و بزرگی بود اما رفتار ما و واکنش او در این خصوص، در جوامع بین الملل زیبا نبود. باید دید تصمیم نهایی فدراسیون درباره تیم ملی با وضعیت اقتصادی و مشکلات بین المللی باید دید آوردن مربی خارجی چه مزایا و معایبی دارد.
*اگر ما مربی خارجی بیاوریم دقیقا همان مشکلات ویلموتس ممکن است تکرار شود و سه ماه دیگر او بخواهد برود.
ویلموتس، کالدرون، استراماچونی. هر مربی که از خارج اضافه می شود به بحث فنی و کیفیت فرقی ندارد. ممکن است با کالدرون زمانی صدر جدول باشی اما وقتی از بازیکنان سوال می کنی بگویند از نظر فنی کیفیت نداشته است اما از استراماچونی که می پرسید می گویند کیفیت دارد. به هر حال فوتبالیست ها خوب متوجه می شوند اما درباره اینکه بخواهیم از مربی ایرانی استفاده کنیم، باید ببینیم چه مزایایی دارد. پوست کنده بگویم ما زورمان فقط و فقط به خودی می رسد، علی دایی را سرمربی تیم ملی می گذاریم و یک دفعه تصمیم می گیریم او را کنار بگذاریم.
*در حالی که از کی‌روش در وضعیت مشابه حمایت شد. دقیقا در مسیر جام جهانی 2014 همان اتفاقی که برای دایی در بازی عربستان افتاد برای کی روش در بازی ازبکستان رخ داد ولی او حمایت شد و نتیجه اش را گرفتیم.
دقیقا. ما ضربه مان را می خواهیم به خودی بزنیم. این ترحم و رفتار را سعی کنیم برای کسانی که فوتبال ایران و تیم ملی زحمت کشیده اند نگه داریم. شما در زمان های طولانی می توانید لیاقت خود را نشان بدهید. ما نیاز به زمان داریم اما متاسفانه ما از خودی ها زمان را می گیریم. به او می گوییم ما 60 روز زمان داریم، چند ماه نتیجه نگرفتیم اما تو 60 روزه ما را به جام جهانی ببر. چیزی نمی شود اگر ما جام جهانی را از دست بدهیم اما به خودی اعتماد کنیم، جوان هایی که کلاس مربیگری خوبی رفته اند، بازیکنانی که در خارج از کشور بازی کرده اند مثل وحید هاشمیان می توانند آینده فوتبال ما را تامین کنند. تا اینکه بخواهیم مدام از بیرون کمک بخواهیم. ما زمانی باید خودکفا باشیم و فوتبال ما اکنون در این برهه است.
*این واقعیت که ما نمی توانیم به مربی و بازیکن خارجی پول بدهیم اثبات شده چرا برای خودمان بحران درست می کنیم؟
در آمدن آدمهایی که از خارج می آیند اتفاقات جالبی می افتد. من که 25 سال در این فوتبال بودم این صحبت را می کنم و با پوست و خونم آن را لمس کرده ام. متاسفانه آمدن یک مربی به ایران با رقم های بالاتر و مربی بزرگتر، کسانی که در این چرخه مافیایی فوتبال سود می برند، بیشتر خوشحال ترند که اصلا آن مربی بیاید کار نکند و پولش را بگیرد و برود.
*نام دی‌بیاسی برای تیم ملی مطرح شده است. نظر شما درباره این مربی چیست؟
فکر کنم او دو سه سالی است کار نمی کند. اگر این آدم آنقدر کیفیت داشت هنوز در فوتبال دنیا جابجا می شد. چرا ما گزینه هایی را انتخاب می کنیم که دارند از کار می افتند. دوم با رقم های بالا آنها را می آوریم و سوم برای مردم شرایط را روشن نمی کنیم. بعضی وقت ها سکوت خیلی بهتر است ولی ما مثلا درباره بازی های آسیایی روز اول مصاحبه می کنیم و می گوییم ما بازی نمی کنیم. یا می گوییم در قرارداد ما همه موارد را رعایت کرده ایم و هیچ اتفاقی برای فوتبال ما نمی افتد اما آخر سر مشخص می شود همه ضررها را ما متحمل شده ایم.

*چرا قرارداد خارجی ها در ایران افزایش زیادی پیدا می کند؟ مثلا یک مربی 100 هزار دلاری 500 هزار دلار می شود؟ دلیلش چیست؟
ویلموتس و کارش 2 میلیون و 600 هزار یورو، شفر 1 میلیون و 200 هزار یورو، پسر شفر 70 هزار دلار، دبیاسی یک و نیم میلیون یورو. اگر بخواهم بازیکنان را نام ببرم الحاجی گرو و نیومایر 10 میلیارد تومان برای استقلال هزینه داشته اند، این آماری است که به ما گوش به گوش رسیده است. ایسما و منشا هر کدام 240 هزار دلار گرفته اند. بگذارید مثال بزنم شما می روید یک مربی با کیفیت را با رقم مشخص خیلی کلان می آوردید، اما بعد می روید محسن بیاتی نیا را که از خدایش است که با 70 هزار دلار به اینجا بیاید و کسی او را نمی خواهد با 500 هزار دلار می آورید، باقی پول چه می شود؟ چه کسانی در این خصوص دست دارند که ما در این شرایط اقتصادی بخواهیم از خارج بازیکن بیاوریم. به خداوندی خدا ما 5 تا فوروارد داریم که نخواهیم از خارج از کشور بیاوریم.
*مثل قائدی که خیلی خوب بازی می کند. در همین تیم امید کلی بازیکن خوب داشتیم که در باشگاه شان به آنها اصلا فرصت نمی رسد.
من فکر می کنم تا 37، 8 سالگی فوتبال بازی کردم، آن زمان به من گفتند بس است برو بگذار جوان ها بیایند. من هم الان به مربی ها می گویم، آقایان بس نیست؟بهترین تیم ها را دارند، بهترین پولها را دارند و امکانات را می گیرند آخر سر می گویند داور برای ما پنالتی نگرفت و ... سال بعد هم تیم بهتری می گیرند.
*اینکه مربیان ناکام همچنان تیم می گیرند به خاطر مافیا بازی است؟
دلیل این مدیریت ضعیف است. ما یک رهبر داریم که راه را نشان می دهد و یک مدیر که تصمیم می گیرد در این راه چه اتفاقی بیفتد. ولی مدیریت ما ورزشی نیست. کسی که مدیر می شود با خودش می گوید من 5 مشاور می آورد که چهارتایشان دلال هستند و می گویند فلان مربی را بیاور که می توانند بازیکنانی که می خواهند را هم به او بدهند. من سالها در فوتبال با همه این آدمها برخورد داشته ام و به هیچ کدام هم نیازی ندارم اما بحث عمده ما این است که ما با وضعیتی که داریم و همه کشور دست به دست هم می دهند که اقتصاد را درست کنند و جلوی این معضلات را بگیرند چرا ما می آییم کمک کنیم دلخوشی کوچک مردم یعنی فوتبال خودکفا شود؟ ما در زمینه ورزش توانمند هستیم و می توانیم بهترین تیم والیبال و بسکتبال و هندبال را داشته باشیم. ما بازیکنانی داریم که انفرادی می توانند در دنیا بهترین باشند. ولی متاسفانه ما هزینه هایی که می توانیم برای این ها پرداخت کنیم و کمک ها و امکانات را دریغ می کنیم. یکی از دوستان حرفی زد که ناراحتم کرد. او گفته بود ما هزینه می کنیم فلان مربی را می آوریم من از جیب خودم می دهم، شما نمی خواهد از جیب هزینه کنی، این را هزینه آکادمی و پایه ها کن، برای بچه هایی که سعی و تلاش می کنند فوتبالیست های قوی که محتاج به نان شب هستند. کسانی که اسنپ کار می کنند و بعد ازظهرها سر تمرین می روند.
*چه مربی داخلی برای هدایت تیم ملی مناسب است؟
اگر فوتبال ما در سطح فوتبال آلمان، ایتالیا و فرانسه و هرکدام از کشورهای پیشرفته بود من می گفتم چون ما درآمدزایی داریم از خارج بیاوریم اما حالا یکی از گزینه های خوبی که می تواند به ما کمک کند، به غیر از کاریزمایی که بیرون کشور دارد، علی دایی است. اما یک نکته درباره او، او باید بیشتر برای فوتبال وقت بگذارد. امیدوارم او انتخاب شود، یک بار این تجربه را داشت و آن اتفاق در بازی با عربستان افتاد. امیدوارم هر مربی ایرانی بتواند به فوتبال ما کمک کند و آرزوی من موفقیت تیم ملی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها