رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 480047

به جریان افتادن مجدد پرونده املاک نجومی

ساعت24-هفته گذشته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران اعلام کرده بود «بازپرس شعبه ۱۵ کارکنان دولت، پرونده مربوط به املاک نجومی را به جریان نینداخته و پرونده اصلا به دادگاه نرفته است» و حالا مدیرکل امور حقوقی شهرداری تهران در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرده است که پرونده املاک نجومی مجدد طرح موضوع شده و در حال پیگیری روند این پرونده هستیم.

laquo;در این چند روز درباره یک پرونده مهم و پرابهام مانند املاک نجومی با تعدادی از اعضای شورا تماس گرفته شد اما یا نمی‌خواستند صحبت کنند یا تلفنی صحبت نمی‌کنند، یا اعلام کردند به کمیسیونشان مربوط نمی‌شود یا اصلا معتقدند به آنها مربوط نبوده است. با وجود این هفته گذشته نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران که به نظر می‌آید یک‌تنه و انفرادی مسیر پیگیری این پرونده را دنبال می‌کند، حرف‌های جدیدی داشت که متأسفانه از سوی سایر اعضا تأیید و دنبال نشد.

محمود میرلوحی هفته گذشته در پاسخ به «شرق» گفت: «ما مطلع شده‌ایم بازپرس شعبه ۱۵ کارکنان دولت، پرونده مربوط به املاک نجومی را به جریان نینداخته و پرونده اصلا به دادگاه نرفته است.»

این همان موضوعی بود که چند ماه قبل از پایان دوره شورای چهارم و چند ماه قبل از انتخابات سال ۹۶ حواشی زیادی ایجاد کرد و دادستان کل کشور، عباس جعفری‌دولت‌آبادی مسئول مستقیم رسیدگی به این پرونده بود و از آن به بعد ایشان یا سخنگوی قوه قضائیه، چند وقت ‌یک‌بار گزارشی چند‌جمله‌ای از این پرونده را اعلام می‌کردند و دیگر جای هیچ پرسش و پاسخی وجود نداشت. اما حالا نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر که خودش شکایتی مستقیم و جداگانه درباره پیگیری پرونده املاک شهرداری از محمدباقر قالیباف دارد، می‌گوید این پرونده اصلا از دادسرای کارکنان جرائم دولت بیرون نرفته است.

درباره این که چرا محمود میرلوحی در این پرونده تنهاست و اعضای اصلاح‌طلب و هم‌جریانش با دلایل مختلف علاقه‌ای به ورود به این موضوع ندارند، یک طرف ماجراست اما این که چرا شورا در حدود سه سال حضور در جایگاه رسیدگی به قول داده‌شده به مردم که یکی از مهم‌ترینشان شفافیت در پرونده املاک نجومی بود، ورود نداشته سؤال دیگری است. به‌ویژه وقتی یکی از اعضا می‌گوید اطلاع دارد که پرونده اصلا مسیر قانونی را طی نکرده و دو عضو (ناهید خداکرمی و زهرا صدراعظم‌نوری) دیگر هم‌زمان درباره گزارشی از سازمان بازرسی صحبت می‌کنند که در آن گفته شده حدود ۸۴۰ پرونده از پرونده‌های مربوط به املاک و قراردادهای شهرداری در حدود ۱۰ سال گذشته مسیر قانونی را طی نکرده‌اند یا سرانجامی نداشته‌اند.

این سؤال را از محسن هاشمی، رئیس شورای شهر پرسیدیم و او کاملا صریح اعلام کرد که این موضوع ربطی به شورا نداشته است. او به «شرق» گفت: گزارش‌های سازمان بازرسی مسیرهای ارجاع مختلفی دارند؛ یا به سازمان بازرسی شهرداری یا دادگاه جرائم کیفری یا دادسرای کارکنان دولت و مراجع دیگری ارجاع می‌شود، یا سازمان بازرسی کل کشور موضوع را مستقیما پیگیری می‌کند. من درباره گزارشی که برخی اعضا درباره آن صحبت کرده‌اند، نظری ندارم و بهتر است از خودشان دراین‌باره بپرسید.

او می‌گوید این گزارش‌ها و پیگیری آنها در سال‌های گذشته معمول بوده و از زمانی که او در شرکت مترو بوده، بارها به سازمان‌های مختلف نظارتی درباره گزارش‌هایی که از پروژه‌ها، قراردادها و اتفاقات مختلف دیگر تهیه شده بوده توضیح داده است... .

هاشمی می‌گوید من اصلا در جریان امور مربوط به پیگیری پرونده املاک نجومی نبودم؛ پرونده‌ای هم به من ارجاع نشده و من هم پیگیری‌ای در‌این‌باره نداشتم؛ چراکه این موضوع به شهردار و امور حقوقی شهرداری تهران مربوط است.

اما حسن رسولی، خزانه‌دار شورا هم در پاسخ به این سؤال «شرق» می‌گوید اگر آقای میرلوحی موضوعی را گفته و پیگیر است، حتما صحت دارد و خود ایشان مرجع پاسخ‌گویی هستند. او هم می‌گوید اعضای دیگر در جریان این موضوع نیستند و به آنها هم مربوط نمی‌شود؛ باوجوداین می‌گوید: به لحاظ حقوقی شهردار و اداره کل حقوقی شهرداری باید جواب بدهد که چرا این پرونده را در این مدت پیگیری نکرده و اگر پیگیری بوده چه نتایجی داشته که اعلام نشده است!

او می‌گوید شورا یک نهاد ناظر و مقررات‌گذار است و می‌توانسته در جهت پیگیری این موضوع از شهردار و امور حقوقی شهرداری تهران بخواهد تا این موضوع را پیگیری کند و در این مورد هم اول آقای ابراهیم امینی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی و بعد خود آقای میرلوحی مسئولیت طرح سؤال و پیگیری را داشته‌اند.

او در عین حال تأکید دارد در چنین پرونده‌هایی، مانند املاک نجومی که بخشی از آن اتهام کیفری دارد و در نحوه رسیدگی به آن عملکرد دستگاه قضائی در معرض قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد، لازم است با ابهام‌زدایی و شفافیت کامل این موضوع حسب قانون پیگیری و درباره آن اعمال قانون شود و نتیجه را هم به مردم اعلام کنند.

میرلوحی در گفت‌وگویی که با «شرق» داشت، اشاره کرد: «پس از تغییر بازپرس شعبه ۱۵ کارکنان دولت (بازپرس قبلی برکنار شد) بخش حقوقی شهرداری تهران در تلاش است این پرونده را دوباره به جریان بیندازد و پرونده املاک نجومی و تخلف دوره قبل را دنبال کند و مهم‌‌تر این که با این پیگیری‌ها، املاک شهرداری را برگرداند.»

اما امیرحسین شمسی، مدیرکل امور حقوقی شهرداری تهران، در پاسخ به «شرق» با یک جمله کوتاه اعلام کرد: «این موضوع مجدد در اداره امور حقوقی با تأکید شورا طرح موضوع شده و در حال پیگیری است.»

میرلوحی در نشست خبری خود که نکات مهم دیگری هم داشت، درباره پرونده املاک نجومی گفت: من ریز و جزئیات پرونده املاک نجومی را مطالعه کرده‌ام و به قطعیت می‌گویم ادعاهایی که آقایان می‌کنند، کذب است و درست نیست و به نظر می‌رسد باید برخی از پرونده‌ها مجدد بررسی شود تا ببینیم چرا به سرانجام نرسیده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا از شخص شهردار اسبق تهران شکایت شده است یا نه گفت: من باشم این کار را انجام می‌دهم اما شهرداری تهران سیاستی مبنی بر شکایت علیه افرادی که در ریخت‌و‌پاش‌ها نقش داشته‌اند، اتخاذ کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها