رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 480169

پایان FATF یا تداوم بررسیها

ساعت24-سی‌ام دی‌ماه بود که مهلت یک‌ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT هم پایان یافت تا این لایحه نیز همچون لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون پالرمو از دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شد؛ نهادی که روزگاری برای بن‌بست‌شکنی در نظام حقوقی ایران تشکیل شده بود، ولی حالا به‌زعم بسیاری از تحلیلگران و چهره‌های سیاسی خود به عاملی برای ایجاد بن‌بست در نظام سیاستگذاری ایران تبدیل شده است.

fatf
با این حال اما اعضای این نهاد حتی در مورد پایان مهلت بررسی این لوایح مربوط به FATF در مجمع نیز اتفاق‌نظر ندارند؛ تا جایی‌ که مجید انصاری، عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص پیش‌تر مساله پایان مهلت بررسی CFT را تکذیب و از تداوم بررسی‌ها خبر داده بود ولی در نقطه مقابل اعضای اصولگرای این نهاد بر پایان کار بررسی لوایح مربوط به FATF و رد پالرمو و CFT در این نهاد اصرار داشته و دارند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در اظهاراتی در جمع اعضای بسیج رسانه با اشاره به آخرین وضعیت لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی گفت: «زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده و از نظر آیین‌نامه، وقتی زمان تمام شود، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، محکم است. دولت و مجلس به دنبال این هستند که مسائل را از طریق دیگری پیگیری کنند، اما از نظر ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام، فعلا نمی‌توانیم بحث را پیگیری کنیم، بنابراین از نظر مجمع نظر شورای نگهبان حاکم است.» او ادامه داد: «بنابراین بحث پذیرش شروط FATF فعلا متوقف به این است که خود نهاد FATF کاری را انجام دهد، چون مجمع بی‌اعتماد شده است. دولت و مجلس به دنبال این هستند که مسائل را از طریق دیگری پیگیری کنند و مجوز بررسی مجدد در مجمع را بگیرند، اما از نظر ما فعلا نظر شورای نگهبان حاکم است.»

به‌رغم اظهارات رضایی، محمد صدر که از جمله اعضای موافق لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام محسوب می‌شود، با استناد به آیین‌نامه این نهاد، خروج لوایح FATF از دستورکار را تکذیب و تاکید می‌کند: «حتی اگر مهلت یک‌ساله لایحه CFT هم گذشته باشد، برای خارج شدن آن از دستور نیاز به تصمیم‌گیری در صحن شورای مجمع تشخیص است.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعتمادآنلاین گفته است: «کنوانسیون CFT در کمیسیون مشترک به نتیجه نرسیده، اما باید گزارش کمیسیون حتما به صحن شورا (جلسه اصلی مجمع تشخیص) بیاید و در شورا درباره سرنوشت آن تصمیم‌گیری شود.» بدین ‌ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به تداوم اختلاف‌ها در مجمع تشخیص، اظهارات رضایی مبنی بر تلاش قوای مجریه و مقننه برای تصویب این لوایح در جایی خارج از مجمع تشخیص قابل ‌توجه باشد؛ کمااینکه حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری نیز همچنان بر تصویب این لوایح اصرار دارد.

رییس دولت دوازدهم روز گذشته در همایش سراسری فرمانداران و استانداران که در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به لوایح FATF اظهار کرد: «نمی‌شود یک قانون و مقرراتی که دولت آن را تصویب کرده به عنوان لایحه داده به مجلس و مجلس به عنوان نماینده ملت، آن را تصویب کرده، بین زمین و آسمان بماند و روابط ‌ما با دنیا دچار مشکل شود. مگر چنین چیزی می‌شود و مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شود و به هم بریزد. چه کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟ دولت به صورت لایحه و مجلس تصویب کرده و رهبری هم که به صراحت می‌گوید با لوایح دولت مشکلی ندارم. حال چطور می‌شود؟ اینها باید پاسخگو باشند و نمی‌شود با شعار و چهار تا حرف در فضای مجازی یا حقیقی یا در این رسانه و آن رسانه، منافع ملی را زیر پا گذاشت.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها