رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 480758

سبقت پیاز؛ عقب‌نشینی گوجه و خیار

ساعت24 -تازه‌ترین شاخص تغییر قیمت خوراکی‌های پرمصرف در سبد خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد در نخستین‌ماه زمستان امسال پیاز با ۲۴.۴درصد، موز با ۹.۴درصد و عدس با ۳.۴درصد بیشترین رشد قیمت را نسبت به آذرماه تجربه کرده‌اند.

پیاز
تازه‌ترین شاخص تغییر قیمت خوراکی‌های پرمصرف در سبد خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد در نخستین‌ماه زمستان امسال پیاز با ۲۴.۴درصد، موز با ۹.۴درصد و عدس با ۳.۴درصد بیشترین رشد قیمت را نسبت به آذرماه تجربه کرده‌اند.

جدول قیمت

به گزارش همشهری در همین مدت گوجه‌فرنگی ۲۳.۱درصد، خیار ۱۰درصد و پرتقال داخلی هم ۷درصد ارزان شده‌اند. همچنین کالاهایی چون برنج درجه یک خارجی ۱.۶درصد، گوشت گوسفند و گوساله ۲.۳درصد، مرغ ماشینی ۹دهم درصد، سیب‌زمینی ۲.۳درصد و رب گوجه‌فرنگی هم ۳.۶درصد ارزان شده؛ درحالی‌که سایر اقلام خوراکی پرمصرف رشد قیمت داشته‌اند. نکته قابل تامل اینکه قیمت رب گوجه‌فرنگی در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال ۴.۹درصد کاهش داشته اما قیمت گوجه‌فرنگی افزایشی ۹۲.۱درصدی را به ثبت رسانده است. در مقایسه با دی‌ماه پارسال، قیمت سیب زرد درختی، گوشت مرغ و تخم‌مرغ هم پایین‌تر آمده اما چای خارجی بیش از ۸۷درصد گران‌تر شده است.

  • تب بالای تورم در ۳استان مرزی

مرکز آمار ایران می‌گوید: ۳ استان واقع در مرز زمینی و دریایی ایران شامل هرمزگان، ایلام و بوشهر بالاترین نرخ تورم را در دی‌ماه تجربه کرده‌اند، به‌نحوی که کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه هم در کل کشور، هم در مناطق شهری و هم مناطق روستایی در استان کردستان به ثبت رسیده و بالاترین نرخ تورم را هم ساکنان استان هرمزگان متحمل شده‌اند. در مقابل ساکنان استان فارس کمترین فشار تورم یکساله را شاهد بوده‌اند و ساکنان استان ایلام بیشترین فشار را تحمل کرده‌اند و در شاخص تورم خوراکی‌ها هم کمترین رشد قیمت‌ها در سبد هزینه‌ شهروندان استان زنجان و بیشترین افزایش قیمت در سبد هزینه بوشهری‌ها به ثبت رسیده است. مرجع رسمی آماری در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده بیشترین نرخ تورم ماهانه را خانوارهای هرمزگانی و کمترین نرخ تورم ماهانه را خانوارهای ایلامی در دی‌ماه امسال تجربه کرده‌اند، به‌نحوی که سبد هزینه خانوارهای هرمزگانی در دی‌ماه نسبت به آذرماه ۱.۵درصد و خانوارهای ایلامی تنها نیم درصد گران‌تر شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها