رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482421

دلایل مخالفت سازمان امور مالیاتی با مالیات بر سود سپرده ها

ساعت24 - رئیس کل سازمان امور مالیاتی معتقد است گرفتن مالیات از سود سپرده های بانکی در شرایط فعلی اقتصاد کشور منطقی نیست و کاهش تورم و حذف فاصله نرخ تورم و نرخ سود بانکی می تواند منطقی باشد، جزئیات بیشتر در این خصوص و سرانجام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را در گفت و گوی خراسان با دکتر امیدعلی پارسا در ادامه می خوانید:

مالیات
رئیس کل سازمان امور مالیاتی معتقد است گرفتن مالیات از سود سپرده های بانکی در شرایط فعلی اقتصاد کشور منطقی نیست و کاهش تورم و حذف فاصله نرخ تورم و نرخ سود بانکی می تواند منطقی باشد، جزئیات بیشتر در این خصوص و سرانجام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را در گفت و گوی خراسان با دکتر امیدعلی پارسا در ادامه می خوانید:

کشور به دلیل اجرانشدن مالیات بر عایدی سرمایه هزینه می دهد، شما فرموده بودید که این لایحه تا پایان شهریور نهایی و به مجلس فرستاده می شود. علت این که هنوز به مجلس نرفته چیست؟
-ببینید، ما به عنوان زیرمجموعه وزارتخانه، دو ماه پیش آن را به آقای وزیر {اقتصاد} تقدیم کردیم و دو ماه هم آقای وزیر درقالب وزارتخانه با اعضای دانشگاهی و دستگاه های دیگری که دعوت کرده بودند، آن را بررسی و نهایی و به عنوان لایحه تقدیم دولت کردند، حالا باید ببینیم که در فرایند دولت و مجلس چه می شود، بنابراین ما کارمان را انجام دادیم.
دیدگاه خود شما درباره این که مالیات بر سود سپرده های بانکی دراین موضوع بیاید، چیست؟
-به لحاظ تئوری می شود همه طور صحبت کرد ولی شرایط اجرا متفاوت است، من فکر می کنم درشرایطی که نرخ سود سپرده بانکی بیش از تورم باشد ، حتما مالیات بر سود سپرده بانکی جای بحث و طرح و عملیاتی شدن دارد ولی هم اکنون که فاصله بین نرخ تورمِ بالای 35 درصد و نرخ سود بانکی زیر 20 درصد زیاد است، عملا به لحاظ شرایط ، زمان مناسبی برای طرح این موضوع نیست.
ولی این موضوع برای سپرده های کلان ممکن است مصداق داشته باشد، چون وقتی که رقم بالا می رود، بحث متفاوت می شود{میزان دریافت سود و درآمد ایجاد شده خیلی زیادتر است}.
ببینید ، خرد و کلان ندارد.شما فرض کنید که پولی در بانک گذاشته اید و18 درصد سود می گیرید ولی تورم 35 درصد پولت را می خورد...
وقتی سپرده کلان می شود عایدی سرمایه بیشتر ایجاد می کند...
-نه ، عایدی سرمایه چیز دیگری است، وقتی که سرمایه دراقتصاد می گویند، منظور پول نیست، یعنی اسکناس نیست، عایدی سرمایه برای ملک یا سهام و مواردی است که از محل نگهداری و تغییر قیمت آن ها چیزی گیرت می آید ولی اسکناس که به آن چیزی اضافه نمی شود، بنابراین ماهیت عایدی سرمایه ندارد، پس بحث مالیات بر عایدی سرمایه حتما بحث درستی است ولی بحث شما موضوع دیگری است.
حداقل درباره مالیات بر مجموع درآمد باید این موضوع دیده شود، زیرا در بسیاری از کشورها درحال اجرایی شدن است.
-منطق مالیات بر مجموع درآمد که مجموع همه درآمدها محاسبه می شود، منطق روشنی است ولی باز متغیر سود سپرده های بانکی ، متغیر بسیار مهمی است که در تصمیم گیری درباره آن باید خیلی از چیزها را با هم درنظر گرفت و خوبی ها و بدی هایش را کنار هم گذاشت. من فکر می کنم هم اکنون حتما مضراتش بیشتر از خوبی هایش است، البته با وضعیت کنونی که نرخ تورم 35 درصد و سود بانکی زیر 20 درصد است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها