رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482439

ماراتن ۷ هزار نفره برای رسیدن به ۲۹۰ کرسی سبز بهارستان

ساعت 24-از امروز تا یک هفته آینده، هفت هزار و ۱۴۸ نامزد تایید صلاحیت شده از سوی هیات های اجرای یو نظارتی انتخابات، برای ۲۹۰ کرسی سبز بهارستان رقابت خواهند کرد.

ماراتن تبلیغاتی ۷ هزار کاندیداهای انتخابات مجلس از بامداد امروز ۲۴ بهمن ماه رسما آغاز شد. ماراتنی که قرار است ۱۷۶ ساعت به طول بینجامد و ۸ صبح اول اسفندماه به پایان خواهد رسید.

با شروع تبلیغات رسمی، کرکره ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای مختلف حوزه‌ها در شهرهای مختلف بالا رفت تا فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز کنند تا در نهایت در روز موعود یعنی دوم اسفندماه تکلیف ۲۹۰ نماینده پارلمان یازدهم توسط مردم مشخص شود.

هشدار نسبت به تخلفات تبلیغاتی
طی روزهای اخیر هشدارهایی جدی از سوی مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات به کاندیداها داده شده است، هشدارهایی درباره فعالیت های تبلیغاتی در فضای مجازی تا خرید و فروش رأی یا پهن شدن سفره های غذا برای کسب رأی.

در قانون انتخابات، مجازات هرگونه تخلف انتخاباتی مشخص شده است. وزارت کشور در جاهایی که برخی از نامزدها از تایید صلاحیت خود اطمینان داشتند هم ورود کرده و نسبت به هر گونه تبلیغات زودهنگام یا خلاف قانون هشدارهای لازم را داده است.

آنچنان که جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به عملیاتی چون «پهن کردن سفره‌های بزرگ» برای جلب آراء، تذکر جدی داده است که؛«این اقدام قطعا جزو تخلفات تبلیغاتی در انتخابات محسوب می‌شود. نامزدهای انتخابات باید توجه داشته باشند که فرجه تبلیغات قانونی یک هفته است و باید دقیقا طبق قانون عمل کنند.»

براساس قانون، حتی امکان خلع افراد از شرکت در انتخابات مجلس به عنوان نامزد به دلیل جرایم بارز و بزرگ تبلیغاتی وجود دارد؛ یعنی مجازات این افراد در صورت احراز جرم، تعلیق در شرکت در انتخابات تا یک الی دو دور بعدی مجلس هم هست.

جلوی پول کثیف گرفته می شود؟
در این میان گرچه قانون شفافیت مالی نامزدهای انتخابات دیر به سرانجام رسید و لحظات آخر به فرمانداری ها ابلاغ شد اما به نظر می رسد روزنه ای امیدبخش در این انتخابات است تا بتواند جلوی ورود پول های کثیف به انتخابات را تا حد زیادی مسدود کند.

در همین رابطه جمال عرف تاکید کرده است: «یکی از مواردی که در این قانون به خوبی مشخص شده این است که نامزدها باید منابع پول را مشخص کنند؛ یا پول باید متعلق به نامزد انتخاباتی باشد، یا حزب، هزینه‌ها را بپردازد و یا یک فرد حقیقی، این پول را در اختیار نامزد قرار دهد. »

بند چهارم این قانون نیز می‌گوید که استفاده نامزدها از برخی اماکن عمومی هم قانونی است؛ استفاده از تالار و سالن‌های عمومی در کشور قانونی است و غیر از این چهار مورد، ما نباید هیچ ورود پولی به عرصه انتخابات و تبلیغات نامزدها داشته باشیم.

بنا به گفته رییس ستاد انتخابات کشور و براساس این قانون، فرد باید یک شماره حساب را نزد بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی افتتاح و اعلام کند که این پول‌ها وارد این حساب شود. داوطلب انتخابات همچنین باید فردی را به عنوان نماینده مالی خود مشخص کند که پاسخگوی وزارت کشور و هیات نظارت مرکزی باشد.

همچنین سقف هزینه تبلیغات انتخاباتی نیز در قانون مشخص شده که بنا به اظهارات رئیس ستاد انتخابات آن هم با همکاری شورای نگهبان درحال اجرایی شدن است. عرف می گوید: «البته عددی که برای این سقف تعیین شده در استان‌ها و حوزه‌های مختلف، متفاوت است و نمی‌شود کلا یک عدد تعیین کرد بلکه باید منطقه به منطقه این (رقم) را تعیین کرد که البته این مساله هم به احتمال فراوان به این دوره از انتخابات نمی‌رسد و باید بررسی‌های دقیق کارشناسی صورت بگیرد. در این دوره به شکل ویژه دو بند ۷ و ۸ این قانون را اجرایی خواهیم کرد که به بحث افتتاح و اعلام حساب و نیز معرفی نماینده‌های نامزدها اشاره دارد.»

کاندیداها مراقب جرم های انتخاباتی باشند

براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات مصادیقی چون دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها، دیوارنویسی،تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها، نصب یا توزیع کلیه اقلام و آثار تبلیغات انتخاباتی، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی، استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی از جمله مواردی هستند که جرم محسوب شده و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس نیز محکوم می‌شوند.

نظارت همه جانبه شورای نگهبان بر انتخابات

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که در راس هرم نظارتی بر انتخابات مجلس قرار دارد نیز طی روزهای اخیر بارها و بارها نسبت به هرگونه تخلف از سوی کاندیداهای انتخابات و مسئولان اجرایی و نظارتی هشدار داده و تذکرات لازم را بیان کرده است. آنچنان که روز گذشته نیز تاکید کرد: «شورای نگهبان تا اعلام نتایج نهایی انتخابات از سلامت انتخابات و آرای مردم صیانت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که کسی در آرای مردم دخالت کند.»

وی با بیان اینکه گزارش‌های تخلفات انتخاباتی توسط ناظران شورای نگهبان تنظیم می‌شود و توسط نهادهای ذی‌ربط با این تخلفات برخورد می‌شود، تاکید کرده است: «مسئولان اجرایی و عوامل نظارتی باید دقت داشته باشند که در طول زمان برگزاری انتخابات از هیچ یک از داوطلبان و جناح‌های سیاسی جانبداری نکنند و دستگاه‌های دولتی از بیت المال به نفع آنان سوء استفاده نکنند.»

آیت‌الله جنتی این تذکر را هم به کاندیداها داده و گفته است«داوطلبان نیز باید توجه داشته باشند که در ایام تبلیغات از دلسرد کردن مردم، سیاه‌نمایی، تخریب رقبا، تخلف از قوانین تبلیغات و شعارهای دروغ و فریبنده خودداری و در چارچوب وظایف قانونی یک نماینده عمل کنند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها