رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482471

مخمصه‌ای که وزارت خارجه آمریکا را گریبانگیر کرده است

ساعت 24-«ماری یووانویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین که ۲۳ اردیبهشت ماه از سمت خود برکنار شد، روز گذشته (چهارشنبه) طی سخنرانی در دانشگاه «جرج تاون» واشنگتن دی سی ضمن انتقاد از عملکرد دولت «دونالد ترامپ» تصریح کرد که وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر در مخمصه گرفتار شده است.

بنا به گزارش پایگاه خبری «اکسیوس»، وی در این سخنرانی ضمن تأکید بر مشکلات فعلی وزارت خارجه آمریکا گفت: «در حال حاضر، وزارت خارجه در مخمصه گرفتار شده است. رهبران ارشد فاقد قدرت دید سیاسی، شفافیت اخلاقی و مدیریت هستند».

وی ادامه داد: «تصمیماتی که از بالا و بدون مشورت اتخاذ شده است، جایگزین فرایندهای سیاسی شده و پست‌های خالی هنوز پر نشده است و کارکنان ما تا حد زیادی در این فکر هستند که آیا حتی در پشت درهای بسته برای ابراز نگرانی از سیاست‌ها (دولت ترامپ) ایمن هستند یا خیر».

ترامپ ۲۰ می ۲۰۱۹ (مصادف با ۲۳ اردیبهشت‌ماه) یووانویچ را از سمتش برکنار کرد. در آن زمان گزارش شده بود، یووانوویچ منصوب دولت قبلی آمریکا بوده و از دموکرات‌ها حمایت می‌کرده است اما دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا معتقدند که کاخ سفید با برکناری ماری یووانویچ قصد داشته تا امکان اعمال فشار بر دولت اوکراین را برای تحقیق در مورد جو بایدن فراهم کند.

سفیر سابق آمریکا در اوکراین همچنین در انتقاد از سیاست خارجی دولت ترامپ گفت: «صراحتاً می‌گویم که سیاست خارجی غیراخلاقی و برپایه حدس و گمان که تهدید، ترس و آشفتگی را جایگزین اعتماد می‌کند، نمی‌تواند برای مدت طولانی کارساز باشد».

این دیپلمات سابق آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه کارکنان وزارت خارجه آمریکا برای ابراز عقاید خود اختیار عمل ندارند، گفت: «ما باید مجدداً به دیپلمات‌های خود اختیار عمل بدهیم تا بتوانند به کار خود ادامه دهند ما نباید برای به اشتراک‌گذاری تخصص و دانش خود یا به چالش کشیدن فرضیات اشتباه هراس داشته باشیم».

وزارت خارجه آمریکا هنوز به اظهارات یووانویچ پاسخ نداده است و رئیس‌جمهور آمریکا با اینحال در پیامی توییتری در انتقاد از سفیر سابق آمریکا در اوکراین گفته بود: «آمریکا در حال حاضر یک سیاست خارجی بسیار قدرتمند و استوار دارد که با (سیاست‌ خارجی) دولت‌های پیشین (آمریکا) بسیار متفاوت است».

اظهارات یووانویچ درست یک هفته بعد از آن مطرح شده است که وی پنجشنبه هفته گذشته طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» و درست یک روز بعد از تبرئه شدن ترامپ از دو اتهام در سنا گفت که دولت ترامپ «نهادهای دموکراتیک ما را تضعیف کرده است».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها