رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482485

هک سرور چیست؟ – بهترین روش های جلوگیری از هک دیتاسنتر

رپورتاژ تبلیغی / هک کردن فرآیند دستیابی غیرمجاز به سیستم رایانه ای یا گروهی از سیستم های رایانه ای است.

img alt="" height="350" src="https://www.saat24.news/d/2020/02/13/0/441316.png" width="620" />

هک کردن فرآیند دستیابی غیرمجاز به سیستم رایانه ای یا گروهی از سیستم های رایانه ای است. این کار از طریق شناسایی رمز عبورها و کدهای دسترسی به سیستم ها انجام می شود. شخصی که اقدام به هک کردن می کند به عنوان هکر شناخته می شود. هک کردن را می توان در سیستم های منفرد، گروهی از سیستم ها، کل شبکه LAN، وب سایت یا سایت شبکه های اجتماعی یا یک حساب ایمیل انجام داد. دسترسی به یک رمز عبور توسط هکر معمولا از طریق برنامه های الگوریتم رمز عبور به دست می آید.

هدف از هک کردن چیست؟

هدف از هک کردن به خصوص هک دیتا سنتر عمدتاً تخریب است، به عنوان مثال ارتکاب کلاهبرداری یا ایجاد صدمات مالی و یا اعتبار به شخص یا گروهی که هک شده است. این کار از طریق سرقت اطلاعات محرمانه یا اختلاس وجوه یا سایر منابع مالی، ایجاد اختلال در مشاغل، انتشار شایعات نادرست و سایر اطلاعات گمراه کننده صورت می گیرد. هک کردن به عنوان نوعی از جرایم اینترنتی تعریف می شود که به موجب قانون قابل مجازات است.
با این حال، گاهی اوقات هم هک کردن در سطح حرفه ای توسط موسسات معتبر و سازمان های حقوقی دولتی انجام می شود. این امر برای جلوگیری از هک شدن و برای حفظ امنیت و حمایت از شهروندان جامعه انجام می شود. یکی از اقدامات رایج در این زمینه تست نفوذ است که در آن سعی می شود زیرساخت های شبکه از جمله دیتاسنترها را به چالش بکشند و راه های نفوذ به دیتاسنتر را تا حد ممکن محدود و مسدود نمایند.

جلوگیری از هک شدن سرور

هک دیتاسنتر یک تهدید مداوم است. در سطح فردی، هک می تواند باعث از دست رفتن کل سرمایه شخص شود و در سطح سازمانی، منجر به خسارات بزرگ مالی و پیامدهای طولانی مدت خواهد شد. برای جلوگیری از خطر هک سرور ضروری است که اقدامات امنیتی در زمان مناسب و در همه سطوح انجام شود.

استفاده از سنسور های شرایط محیطی برای جلوگیری از هک

هک سرور در واقع انتقال داده های موجود در آن به محل دیگر است اما تنها به این مورد منتهی نمی شود و حتی هکر می تواند با رمز گذاری فایل ها در قالب باج افزارها و آلوده کردن و از بین بردن آنها نیز خسارات زیادی را به افراد یا سازمان ها وارد کند. در این حالات به دلیل فعالیت بیش از حد سرورها، گرمای زیادی ایجاد می شود که با تشخیص به موقع آن و اقدام مناسب می توان از ادامه فرایند هک سرور جلوگیری کرد. در این مورد استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی و به طور خاص سنسورهای دما و رطوبت تحت شبکه می تواند کمک بزرگی برای شرکت ها و سازمان های مختلف در جهت جلوگیری از هک شدن دیتا سنتر باشد.
همچنین با نصب و استفاده از سنسور حرکتی می توان هر گونه رفت و آمد و فعالیت مشکوک در اتاق سرور را رصد کرده و اخطارهای لازم را به منظور جلوگیری از هک سرور برای افراد مربوطه ارسال کرد. امروزه افراد می توانند این اخطارها را هر کجا که باشند با استفاده از اینترنت و یا پیامک دریافت کنند و به این ترتیب برای جلوگیری از هک سرور به موقع اقدام نمایند.

استفاده از مانیتورینگ شبکه برای جلوگیری از هک سرور

مانیتورینگ شبکه ابزاری است که به مدیران IT امکان می دهد تا با تجزیه و تحلیل داده ها و به منظور بهینه سازی شبکه، ارتقاء امنیت و یا اهداف عیب یابی، شبکه را کنترل کرده و از هک سرور جلوگیری کنند.
مانیتورینگ شبکه برای جلوگیری از هک دیتاسنتر و سرور امری اجتناب ناپذیر است. یک ابزار مانیتورینگ شبکه خوب می تواند در تشخیص هک دیتاسنتر به شما کمک کند و در صورت هک شدن، فرایند هک را محدود و مسدود سازی را بهبود ببخشد و تسهیل کند.
دسترسی و مشاهده لاگ ها یکی از مهمترین موارد جلوگیری از هک سرور و نفوذ به دیتاسنتر است. نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا با استفاده از این امکان می تواند کمک قابل توجهی به شبکه و دیتاسنتر شما نماید.
ویروس ها و حملات هکرها معمولاً از یک الگوی قابل تشخیص یا "امضا" پیروی می نمایند. اکثر نرم افزار های مانیتورینگ شبکه این امکان را فراهم می کنند که با کشف الگوهای خاص، هشدار های معینی صادر شود. البته پیش شرط این اتفاق این است که این امضا یا الگوها قبلا در اختیار نرم افزار قرار داده شوند و از نرم افزار خواسته شده باشد که هنگام کشف آنها، از این فرایند خاص پیروی کند.
دیتابیس ها از اجزای مهم اطلاعاتی هستند که کار ذخیره سازی داده ها را بر عهده دارند، یکی از عواملی که هکر را ترغیب به هک دیتاسنتر و هک سرور می کند، دسترسی به دیتابیس ها و تخریب آنهاست. مدیران IT با استفاده از ویژگی مانیتورینگ پایگاه داده و دیتابیس می توانند همیشه از دسترس بودن و بکاپ های آن مطلع باشند و آنها را از هک در امان نگهدارند.

راهکارهای مانیتورینگ شبکه برای جلوگیری از هک

1- حملاتDenial of Service (DoS) در مورد شخص ثالث استفاده می شوند. یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه خوب قابلیت تشخیص این حملات را دارد.

2- یکی از کاربردهای سرورها ذخیره سازی اطلاعات و استفاده از آن بعنوان FTP است، قبل از هک سرور و هک دیتاسنتر می توان نرم افزار را به شکلی پیکربندی کرد که به دنبال FTP یا حجم ترافیک غیر منتظره باشد. ماهیت ویروس ها و ورم ها تولید و افزایش غیرمعمول ترافیک شبکه است.

3- برای جلوگیری از هک سرور در آینده می توان سابقه حجم ترافیک گذشته و الگوهای کشف شده را در حافظه نرم افزار ثبت کرد تا در صورت تغییرات زیاد بتوان به راحتی آن را پیگیری نمود.

4- مانیتورینگ شبکه همچنین می تواند دیتای خروجی مشکوک و نا متعارف را نیز تشخیص دهد و به این ترتیب نقاط ضعف شبکه را نمایان کند. شرایط می تواند با توجه به ویژگی های شبکه و سیاست های هر سازمان متفاوت باشد، اما معمولا از اطلاع رسانی خودکار توسط MSN، NNTP یا خروجی telnet و غیره استفاده می شود.

انتخاب ابزار مانیتورینگ شبکه

برای اینکه ابزار مانیتورینگ شبکه به عنوان یک ابزار امنیتی مفید واقع شود و از هک سرور جلوگیری کند، باید آن را به صورت دقیق تنظیم کرد تا قادر باشد تمام شبکه شما را تحت پوشش قرار دهد. همچنین باید بتواند همه موارد موجود در پروتکل و شبکه های مختلف (اترنت ، WAN ، 802.11 ، و غیره) را ضبط و رمزگشایی کند.
نکته مهم دیگر قابلیت فیلتر گذاری ابزار مانیتورینگ است به نحوی که بتوان در شرایط تعیین شده، هشدارهای امنیتی دریافت کرد.
باید توجه داشت که مانیتورینگ شبکه هرگز جایگزین فایروال یا نرم افزار آنتی ویروس نمی شود و بدون در نظر گرفتن اقدامات امنیتی اولیه نمی توان در جلوگیری از هک شدن سرور موفق بود. در واقع مانیتورینگ شبکه می تواند در صورت شکست خوردن اقدامات دفاعی و امنیتی، هشدارهای لازم را برای ایزوله کردن و جلوگیری از هک بیشتر فراهم کند. با توجه به هزینه بسیار بالایی که هک دیتا سنتر می تواند برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کند، استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه برای کنترل شبکه و دریافت اعلان های به موقع قابل توجیه است.
نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه مختلفی در بازار وجود دارند، اما نرم افزار بینا تنها نرم افزار مانیتورینگ ایرانی موجود در بازار است که توسط شرکت دانا پرداز طراحی و توسعه داده شده است. استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه ایرانی می تواند مزایای زیادی را برای کسب و کارهای داخلی ایجاد کند که در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایای استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه ایرانی

1- پشتیبانی فنی در دسترس

2- لایسنس دائمی

3- زبان فارسی

4- قیمت مناسب

این در حالی است که استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه خارجی مانند Zabbix، PRTG، SolarWinds و غیره می تواند برای سازمان های ایرانی ریسک های بزرگی داشته باشد. تمام نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه خارجی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند، در واقع نسخه های کرک شده نرم افزار اصلی هستند و با توجه به اینکه سرور مانیتورینگ به تمام دستگاه های داخل شبکه سازمان دسترسی خواهد داشت، احتمال هک دیتا سنتر در این حالت بسیار بالا است.
همچنین امکان تهیه لایسنس با قیمت مناسب، آپدیت و پشتیبانی فنی در مورد این نرم افزار های خارجی وجود ندارد که در عمل توجیهی برای استفاده از این نرم افزارها در ایران باقی نمی گذارد.

گردآورنده: شرکت دانا پرداز

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها