رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482513

پیش شرط های انتشار اوراق با درآمد ثابت برای بخش خصوصی

ساعت24-رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای انتشار اوراق با درآمد ثابت برای بخش خصوصی، نیاز مبرم به برنامه‌ریزی وجود دارد.

به نقل از بورس تهران، حسین عبده تبریزی، درباره وضعیت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و دلیل کاهش آن نسبت به قبل گفت: در بازار سرمایه باید تأکید و کانون بحث را روی تأمین سرمایه ببریم، یعنی توجهی که امروز روی بحث شاخص است، باید به سمت تأمین مالی متمایل شود و موفقیت به این مربوط شود که بازار تا چه حد این تأمین مالی را درست انجام می‌دهد. موفقیت بازار سرمایه نباید در گرو بالا یا پایین رفتن شاخص باشد، بلکه باید در میزان موفقیت در تأمین مالی باشد. بنابراین، حوزه‌هایی از قبیل سهام شرکت‌های سهامی خاص (private equity) و مسئولیت بورس در قبال این نوع صندوق‌ها موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چون به تأمین مالی مربوط می‌شود.


رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار درباره کاهش تأمین مالی با اوراق با درآمد ثابت برای شرکت‌ها نسبت به سال گذشته گفت: یکی از دلایل این کاهش، نیازی است که دولت به منابع دارد. پدیده تنگنای اعتباری که در سیستم بانکی به لحاظ حضور دولت می‌تواند ایجاد شود، همان پدیده (crowding out) به شکل دیگری می‌تواند در بازار سرمایه هم پیدا شود. وقتی دولت بخواهد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه خود را به منابع بازار سرمایه متکی کند، بدیهی است جای کمتری برای بخش خصوصی باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: در این شرایط که بخش خصوصی از سیستم بانکی نمی‌تواند منابع موردنیاز را جمع کند، فرصتی برای بورس فراهم است که بتواند بخش خصوصی را بیشتر درگیر بازار سرمایه کند. حجم امسال انتشار اوراق برای بخش خصوصی و حجم سال گذشته بسیار کم بوده است. باید نگران باشیم که دولت به خاطر سهم منابع بالاتر، این مقدار را هم برای بخش خصوصی باقی نگذارد. بنابراین، به بورس توصیه می‌شود که انتشار اوراق با درآمد ثابت بیشتری را برای بخش خصوصی برنامه‌ریزی کند تا تنگنای اعتباری بخش تا حد زیادی حل شود.

عبده تبریزی در ادامه با بیان این‌که بورس باید نگران کاهش تأمین مالی بخش خصوصی باشد و به این سمت حرکت کند، گفت: در این شرایط که استقبال از بازار زیاد است و تعداد صندوق‌ها افزایش یافته، می‌توان با توجه خاص به موضوع تأمین مالی، این نوع منابع را افزایش داد.

عضو سابق شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار درباره این‌که آیا نیازی به کمک به توسعه فرهنگ تأمین مالی از طریق بازار سرمایه وجود دارد، توضیح داد: در حال حاضر که بازار آمادگی دارد و تقاضا در آن وجود دارد، سیاست‌گذار بازار باید توجه کند که می‌توان به سمت انتشار اوراق رفت و البته موضوع اصلی، توجه‌دادن عامه مردم به این سمت است. خوشبختانه سازمان بورس و اوراق بهادار سختگیری لازم را دارد و فقط به شرکت‌های معتبر اجازه می‌دهد اوراق منتشر کنند.

وی گفت: حتی به شرکت‌های کوچک‌تر می‌توان با استفاده از سازوکار تضامین، اجازه انتشار اوراق داد، یعنی شرکت مادر می‌تواند برای شرکت‌های تابع خود تضمین کند. تقویت تضامین و کاهش ریسک‌های اوراق یک مسیر توسعه بازار اوراق با درآمد ثابت برای بخش خصوصی است.

عبده در پایان با اشاره به برگزاری سومین سال همایش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد این همایش ساختار مناسبی در ارائه‌ها در پیش گرفته است. با توجه به نرم‌افزارهای در دسترس و شیوه‌های جدید آموزش، شکل کار تغییر کرده و می‌توان از روش‌های متعددی برای انتقال محتوا استفاده کرد. دانشگاه‌های مختلف دنیا از نظامات عادی برگزاری کلاس خارج شده و حتی برای ارزان‌شدن آموزش، لیسانس‌های دو ساله در دنیا باب شده. شیوه انتقال محتوا هم تغییر کرده و لازم نیست دانشجو هفته‌ها سر کلاس بنشیند. ارائه جلسات تدریس استادان از طریق اینترنت و سایت‌های متعدد بخشی از تغییر نحوه آموزش است. آموزش بیشتر به سمت مدارک حرفه‌ای رفته تا مدارک دانشگاهی، این نوع تغییر باید در نحوه ارائه محتوا در سمینارها هم تأثیر بگذارد و همایش‌ها باید از شکل قبلی خود خارج شود و شکل مدرن‌تری به خود بگیرد. از این نظر، فکر می‌کنم این همایش هم می‌باید با تنوع بیشتر در قالب‌ها و فرم‌های ارائه محتوا، نسبت به گذشته به شکل متفاوت برگزار شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها